یکشنبه, اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی جشنواره چهل و دوم فیلم فجر

یک زنانهِ آرام

نگاهی به فیلم سینمایی پروین ساخته محمد رضا ورزی

۱۴۰۲-۱۱-۲۱
Reading Time: 2 mins read
0

سینما مثبت: فیلم پروین اثری بی‌ادعا اما قابل توجه در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر است.فیلمی که از شخصیتی به شدت ساده و معمولی چهره‌ای دراماتیک و دیدنی خلق می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت، ساخته محمد رضا ورزی کارگردانی است که تقریبا در تمام آثار خود به موضوع‌ها و مضامین تاریخی پرداخته و به جز فیلم سینمایی قصه عشق پدرم،در تمامی آثار دیگرش توجه به تاریخ معاصر را در دستور کار قرار داده است. شخصیتی مانند پروین اعتصامی در نگاه اول قابلیت و جذابیتی برای ساخت فیلم ندارد؛ برخلاف شخصیتی مانند فروغ فرخزاد که هم زندگی دراماتیکی داشته و هم حواشی پیرامون آن باعث شده تا داستان زندگی‌اش برای مخاطبان اشعارش جذاب باشد.با این وجود فیلم پروین اثری تماشایی و در کارنامه کاری ورزی برجسته است.مطابق با سبک و سیاق خاص شخصیت،در فیلم نیز شاهد هیجان و گره افکنی‌ها و گره گشایی‌های دراماتیک غیرمعمول و تصنعی نیستیم و همین آرامش حاکم بر فیلم و نزدیک شدن ریتم فیلم به شخصیت پروین بزرگ‌ترین نقطه قوت فیلم است.تا نیمه‌های فیلم ریتم داستان کمی کُند است که پس از آن به پیروی از داستان و رخدادهای آن ریتم تُندتر شده و بر جذابیت داستان اضافه می‌شود.

ورزی با قاب‌بندی‌های زیبا و شکیل و همچنین پرهیز از صحنه‌ پردازی‌های شلوغ و البته بازی‌های یکدست و روان، تابلویی از زندگی پروین اعتصامی را با بیشترین وفاداری به واقعیت پیش چشم مخاطب می‌گشاید.در فیلم خبری از فضای سانتیمانتال گونه چنین آثاری نیست اما شاهد تصاویر نازیبا و شلخته هم نیستیم و همه چیز شکیل است. اتفاق‌های سیاسی- اجتماعی نیز به قاعده و متناسب با خط کلی داستان مورد توجه قرار می‌گیرد.البته بخش‌های مربوط به کرمانشاه جای کار بیشتری داشت و کارگردان می‌توانست با تفضیل بیشتری به صحنه پردازی این بخش پرداخته و مثلا جغرافیای کرمانشاه را ترسیم کند اما احتمالا برای پایبندی به سبک و سیاق کلی کار به سراغ مفصل کردن این بخش از فیلم نرفته است.

در مجموع فیلم نه تنها نمره قبولی دریافت می‌کند بلکه در بخش‌هایی مانند بازیگر نقش اول زن و همچنین صحنه و لباس می‌تواند جزو کاندیداهای امسال جشنواره باشد.فیلمی که مهم‌ترین ویژگی آن روایت داستانی زنانه و آرام از زندگی شاعره‌ای شناخته شده است و البته فیلم در تکمیل شخصیت آن شاعره، نه از شان و منزلت او کم می‌کند و نه علامت سوال عجیبی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند؛ تصویر فیلم از پروین اعتصامی همان چیزی است که انتظار آن را داریم.

برچسب ها: پروینمحمد رضا ورزی
نوشته قبلی

خطر از بیخ گوش ارگانی‌های جشنواره گذشت

نوشته‌ی بعدی

این نشست میهمان‌های بخش بین الملل بود یا مدیران ارشاد؟

نوشته‌ی بعدی

این نشست میهمان‌های بخش بین الملل بود یا مدیران ارشاد؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

از صیاد تا ناریا، تلویزیون و پرده سینما در اشغال آثاری ضعیف

۱۴۰۴-۰۲-۲۸

مدیران مومن و انقلابی تلویزیون هم عاشق بوروکراسی سنگین هستند؟

۱۴۰۴-۰۲-۲۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس