یکشنبه, اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی جشنواره چهل و دوم فیلم فجر

خطر از بیخ گوش ارگانی‌های جشنواره گذشت

درباره فیلم بی‌بدن ساخته مرتضی علیزاده

۱۴۰۲-۱۱-۲۰
Reading Time: 2 mins read
0

سینما مثبت: جشنواره فیلم فجر در حالی به روزهای پایانی نزدیک می‌شود که عدم حضور فیلم بی‌بدن در بخش مسابقه سودای سیمرغ به ابهامی جدی تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت، جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر به میدان رقابت نهادها و ارگان‌ها تبدیل شده است و کسب جوایز جشنواره توسط آن‌ها می‌تواند راه را برای تولید آثار بعدی و البته پُرهزینه آن‌ها هموار کند. در چنین شرایطی فیلم بی بدن که خارج از این قاعده و چهارچوب ساخته شده می‌تواند قاعده بازی را بر هم بزند زیرا به جهت ویژگی‌های کیفی فیلم در بخش‌های مختلف این اثر می‌تواند مدعی جایزه سیمرغ در چند بخش مهم باشد و همین مساله شاید دلیل عمده عدم حضور فیلم در بخش سودای سیمرغ است.

بی بدن داستان قتل دختری جوان توسط دوست پسرش را روایت می‌کند. موضوعی که در نظام قضایی ایران پرونده‌های مختلفی به آن اختصاص داده شده است. فیلم البته یک اثر تکراری و ملال آور نیست بلکه با روایت پُرافت و خیز ماجرا و توجه به جایگاه مقام‌های قضایی در جهت ایجاد صلح و سازش از یک طرف و تالم‌های روحی خانواده‌های مقتول از طرف دیگر، تصویری تکان دهنده از شرایط حاکم بر این پرونده‌ها روایت می‌کند. حضور الناز شاکردوست در نقش یک مادر بسیار قابل باور است و بازی گلاره عباسی و مینا وحید نیز جزو نقاط برجسته فیلم است.

نگاه فیلم چنان واقع گرا است که مخاطب گاهی فراموش می‌کند در حال تماشای فیلم است و تصور می‌کند به تماشای اثری مستند نشسته است.وجه نقادانه فیلم نیز بسیار پُر رنگ است؛ از پرداختن به مساله رشوه در سیستم قضایی و دستمزدهای کلان وکلای چنین پرونده‌ها تا وجود ایدز در زندان و بحث کف‌خوابی و دهها موضوع ریز و درشت دیگر که تصویری کاملا واقعی به مخاطب ارائه‌ می‌کند.

فیلم ساز از مواجهه با امکان ساخت فیلم در چنین فضایی ذوق زده نیست و هرجا توانسته خلاقیتی به خرج داده تا فیلمش «فیلم‌» تر شود.از صحنه صحبت پدر و مادر ارغوان درباره جهیزیه دخترشان تا جایی که مامور زندان جوراب‌های خود را به سروش می‌بخشد ردپای یک گروه فیلمساز خلاق مشاهده می‌شود.فیلمساز با جسارت تمام حتی یک عکس از ارغوان را هم به مخاطب نشان نمی‌دهد و اجازه می‌دهد تا مخاطب تصویر خودش را از ارغوان بسازد.تنها بخش غیرقابل باور فیلم جایی است که بازپرس ویژه قتل در قامت کارآگاهی خصوصی وارد ماجرا می‌شود که البته در ادامه درخصوص این صحنه هم توضیح کافی داده می‌شود.

عدم حضور بی‌بدن در بخش مسابقه سودای سیمرغ ارزش‌های این فیلم را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد زیرا فیلم از معدود آثار حاضر در جشنواره است که در آن اصطلاحا «درام» شکل گرفته و مخاطب با اثری قصه‌گو و پُرتعلیق مواجه است که از جنبه‌های اجتماعی حرف‌های فراوانی برای بیان دارد.

برچسب ها: الناز شاکردوستفیلم بی بدنگلاره عباسیمینا وحید
نوشته قبلی

بی‌احترامی جشنواره فیلم فجر به داوران ایرانی

نوشته‌ی بعدی

یک زنانهِ آرام

نوشته‌ی بعدی

یک زنانهِ آرام

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

از صیاد تا ناریا، تلویزیون و پرده سینما در اشغال آثاری ضعیف

۱۴۰۴-۰۲-۲۸

مدیران مومن و انقلابی تلویزیون هم عاشق بوروکراسی سنگین هستند؟

۱۴۰۴-۰۲-۲۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس