سینما مثبت: فیلم نبودنت ساخته کاوه سجادی حسینی با موضوع مهاجرت از فیلمهای سخت و پُر زحمت حاضر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر است اما متاسفانه سختیهایی که کارگردان در ساخت این اثر متحمل شده به نتیجه جذابی منجر نشده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت، فیلم داستان خانوادهای را روایت میکند که دو نفر از اعضای آن به قصد مهاجرت از کشور خارج شدهاند.یکی از آنها «فرهاد» همسر مرضیه است و دیگری پسری جوان به نام «سیاوش».پس از گذشت پنج سال، در شرایطی که میان مرضیه همسر فرهاد با پدر و مادر سیاوش تنشهای شدیدی شکل گرفته و مرضیه نیز در آستانه ارتباطی عاطفی با مردی از نزدیکانش است؛ سر و کله فرهاد به شکل نامحسوس پیدا میشود و همین مساله انگیزهای برای تلاشهای مضاعف مرضیه جهت یافتن همسرش ایجاد میکند.
ترکیبی از بازیگران حرفهای و تنوع فراوان لوکیشن و چند صحنه پردازی خوب از جمله آغاز فیلم جزو بخشهای به یاد ماندنی فیلم است اما پرداخت فیلم به سوژه مهاجرت به شدت کهنه و قدیمی است و سبک داستان پردازی آن مخاطب را به یاد آثار قدیمی سینمای ایران و زن فداکار در جست و جوی شوهر میاندازد؛ فیلم «دیدار در استانبول» یک نمونه مثال زدنی از چنین آثاری است که البته فیلمساز در این اثر روغن داغ ماجرا را زیاد کرده و حتی اتفاقهای غیرقابل باوری مانند بارداری را برای مرضیه رقم زده است.
آنچه نبودنت را به اثری ضعیف تبدیل میکند «کلیشه»هایی است که از سر و کول فیلم بالا میرود. از قصه تکراری و نخ نما شده «زن خیاط» تا رفتن برق در نقاط اوج داستان و تلاش برای تشدید حس و حال فیلم با یک موسیقی اگزجره و تاکید فراوان بر باران و البته کشکولی از سوژههای ریز و درشت و اغلب بیربط با خط اصلی داستانی که تلاش میکنند تا اتمسفر کلی فیلم را به اصطلاح بسازند. برخی از این موضوعها به شرح زیر است: زنی که به گربهها غذا میدهد،پسری نوجوان که رپ خوان است و قصد دارد کلیپ ضبط کند،زنی پلنگ که میخواهد شاخ اینستا شود،زنی که سقط جنین میکند،زنی که به شیوه مافیای سیسیل میخواهد خودکشی کند،کارتن خوابها و… در کنار حجم فراوانی جملههای اخلاقی و نصیحت گونه که ترکیب آن با لحن تودماغی و دپرسطور برخی شخصیتها گاهی باعث میشود تا این جملهها به خوبی شنیده نشود.
فیلم مشکل قصه هم دارد. مشخصا در دقیقا ۶۰ تازه مشخص میشود چه کسی سیاوش را کشته و البته مخفی کردن اطلاعات از مخاطب نیز معضل دیگری است که فیلم با آن شروع شده و ادامه مییابد.