سینما مثبت: چهار سال از آخرین حضور ابراهیم حاتمیکیا کارگردان برجسته سینمای ایران در پشت دوربین فیلمبرداری میگذرد اما همچنان علاقهمندان این کارگردان اخبار مربوط به او را دنبال میکنند تا شاید خبری امیدوار کننده از بازگشت او به سینما بشنوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت، حاتمیکیا در دورههای طولانی جزو فیلمسازان خوش قریحه سینمای ایران بوده و آثار هنری ساخته شده توسط او همواره بازتابی جذاب از اوضاع و احوال جامعه ایرانی بوده است. او با آثاری همچون: از کرخه تا راین،بوی پیراهن یوسف،آژانس شیشهای،ارتفاع پست،به رنگ ارغوان
به نام پدر و… همواره بازتابی از مسائل و حساسیتهای جامعه ایرانی در فیلمهایش بوده و به همین دلیل است که در میان قشرهای مختلف و حتی سیاسیون به شدت طرفدار دارد.این فیلمساز همیشه مورد اعتماد حاکمیت نیز بوده و به همین دلیل امکان پرداختن به موضوعهایی را داشته که در حالت عادی بسیاری از کارگردانها به سراغ آن نمیرفتهاند. البته که حاتمی کیا جسارتی ذاتی نیز داشته و دارد. در طول چهار سال گذشته جای او و فیلمهایش در بسیاری از رویدادهای اجتماعی خالی بود.از حوادث بنزینی آبان ۹۸ گرفته تا جنگ اوکراین و رخدادهای پس از مرگ دردناک مهسا امینی و چالشهای جامعه ایران بر سر حجاب و حتی درگیری اسرائیل و حماس در غزه.هر یک از این رویدادها میتوانست دستمایه ساخت فیلمی جذاب، عمیق و جریانساز توسط حاتمیکیا باشد و حتی اگر روحیه حاکم بر این فیلمساز روحیه دهه هفتاد و هشتاد بود؛ این آثار میتوانست زمینه وفاق اجتماعی و حتی آشتی ملی را در جامعه فراهم کند.تصور کنید بر اساس فرمول همیشگی آثار حاتمی کیا و یا فضای مشابه فیلم به رنگ ارغوان او پدر و دختری را برای روایت داستانی بر سر حجاب انتخاب میکرد که هرکدام دیدگاه متفاوتی دارند! چقدر این فیلم میتوانست با نگاه حاتمی کیا جذاب و دیدنی باشد.
افسوس که این فیلمساز خوش قریحه در طول چهار سال گذشته به جای پیگیری علائق و سینمای خاص خودش به سراغ ساخت سریالی رفته که مشخص نیست چه زمانی آغاز و چه زمانی پایان مییابد؟ سریالی که تمام توان این هنرمند را در ششمین دهه زندگی به خود اختصاص خواهد داد و سینمای ایران را از حضور کارگردانی خلاق محروم خواهد کرد.
ایشان به صراحت گفته فیلمساز نظام است پس او درباره حوادثی همچون مهسا امینی یا حجاب فیلمی نخواهد ساخت ایشان دوز ایدئولوژیش کمی افزایش یافته و در چند کار اخیرش مردمی بودن کم رنگ شده او دیگر فیلمهایی مانند از کرخه تا راین آژانس شیشه ای موج مرده به رنگ ارغوان نخواهد ساخت در عوض سر از سریالی در آورده که ابتدا قراربود فرج الله سلحشور بسازد با بودجه ای 200 میلیارد تومانی بعد از فوتش جمال شورجه قرار شد کار را به دست بگیرد با رقمی 600 میلیاردی بعد از کسالتش پروژه به حاتمی کیا سپرده شد با رقمی بالاتر شاید در آینده به تریلون تومان برسد وثابت شده با این بریز و بپاش ها اثر در خوری تولید نمی شود فقط بیت المال حیف و میل می شود .