سینما مثبت: نوروز ۱۴۰۲ با انتشار نسخهای غیرقانونی از فیلم برادران لیلا و تماشای گسترده آن از سوی مخاطبان،شوکی شدید به سازمان سینمایی وارد شد.حالا اظهارات مدیر کل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی حکایت از مواجهه نادرست این سازمان با مساله فیلم برادران لیلا دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینمامثبت، مسوولان سازمان سینمایی در یک سال و نیم اخیر در حوزه ممیزی چالشهای فراوانی با اهالی سینما داشتهاند که نمونههایی از این برخوردها را میتوانید در «اینجا» و «اینجا» و «اینجا» مطالعه کنید. در اظهارات مسوولان سازمان سینمایی همواره نکات عجیبی درباره فیلمهای متخلف عنوان میشود اما حالا تماشای نسخه کامل فیلم برادران لیلا حکایت از آن دارد که کل مشکل این فیلم نه مباحث مذهبی و اخلاقی بلکه سلایقی بوده که ظاهرا مسوولان سازمان سینمایی و شورای ممیزی قصد تحمیل آن را بر سازندگان فیلم داشتهاند که سازندگان فیلم نیز ظاهرا این موارد را برنتابیدهاند.
سازمان سینمایی به دنبال مراقبت
در مصاحبه روح الله سهرابی با سایت سازمان سینمایی اشاره شده که این فیلم در شورا پس از دریافت چند توصیه درباره ضرورت رعایت حرمت پدر و مادر و همچنین صیانت از جایگاه خانواده به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.(اینجا) در همین مصاحبه سهرابی تاکید کرده «انتشار نسخه غیرقانونی در فضای مجازی و قاچاق گسترده فیلمی که خود بطور غیرقانونی در خارج از ایران منتشر شده بود تمام معادلات ما برای حل و فصل این مسئله را به هم ریخت و فیلم بدون هرگونه مراقبت و اصلاح و بدون دریافت حتی یک مجوز نمایش از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد بازار شده و به دست مخاطبین رسید.»
نکته تاسف آور اینکه سهرابی در مقام یک مسووول در سال ۱۴۰۲ تصور میکند همچنان باید محصولات فرهنگی با مراقبت و اصلاح به نمایش دربیاید و سازمان سینمایی نیز از نظر او توانایی این مساله را دارد حال آنکه چنین وضعیتی دیگر قابل ادامه نیست که اقلیتی محدود با سلایق خود برای جامعهای هشتاد میلیونی تصمیم بگیرند و دیر یا زود سایر فیلمهایی که گرفتار این سلایق قدیمی شدهاند – مانند فیلم قاتل وحشی – نیز به دست مخاطبان خواهد رسید و آنها قضاوت خواهند کرد تا محدودیتها و سانسورهای بیمورد تحمیلی تا چه اندازه با واقعیتهای جامعه تطابق دارد.
سازمان سینمایی به دنبال ژاپن ایرانی؟
البته طبیعی است که سازمان سینمایی قصد دارد تا تصویر واقعی جامعه ایرانی از سینما را سانسور کرده و تلاش کند تا فقط تصویری غیر واقعی و ژاپنی گونه از ایران در فیلمها منعکس شود اما واقعا کجای برادران لیلا مبانی دینی و عرفی جامعه ایران را به خطر انداخته است؟ آیا جز این است که سیستم ممیزی در شرایط فعلی کشور به عکس خود تبدیل شده و صرفا به تناقضها دامن میزند؟!
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای افراد،سازمانها و نهادهایی است که نام آنها در این مطلب آمده است.