دوشنبه, اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی جشنواره چهل و یکم فیلم فجر

انتقام جشنواره فیلم فجر از موتور محرک تحریم؟!

۱۴۰۱-۱۱-۲۲
Reading Time: 2 mins read
0

سینما مثبت: جشنواره فیلم فجر در آخرین روزهای برگزاری خود با حاشیه‌های جالب توجهی مواجه بوده که بیش از پیش وزن واقعی این رویداد و جایگاه تضعیف شده آن را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینمامثبت، برگزار کنندگان جشنواره با تمرکز بازار فیلم فجر در برج میلاد و جدا کردن این بخش از پردیس ملت فضایی را فراهم کردند تا حداقلی از ارتباط میان این دو بخش وجود داشته باشد. در حاشیه این تدبیر! فضایی فراهم شد که افراد گمنام شرکت کننده در بخش بازار و بین الملل با حاشیه امن کافی در جشنواره حضور داشته باشند اما در نهایت برگزاری میهمانی شام وزیر با شرکت کنندگان این بخش و پرچم‌های موجود بر روی میزها نشان داد که جز روسیه و ترکیه و عراق، کشورهای قابل توجه دیگری در این رویداد حاضر نبوده‌اند.

ارگانی‌ها نظم جشنواره را به هم زدند

آخرین روزهای برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر تغییر جدول برگزاری جشنواره باعث شد تا نظم یکی از سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم‌های مردمی به هم ریخته شود. یکی از مخاطبان سینما مثبت که برای تماشای فیلمی ارگانی به یکی از سالن‌ها مراجعه کرده بود اعلام کرد که این سالن قرار بود فیلمی ارگانی نمایش دهد اما فیلم «وابل» جایگزین آن شد.بسیاری از تماشاگران ارگانی که بدون توجه به اطلاعیه نصب شده بر سر در سینما وارد سالن شده بودند، دقایقی پس از گذشت فیلم متوجه شدند که آنچه مشاهده می‌کنند فیلم مطلوب آنها نیست و همین مسئله باعث اعتراض‌ آن‌ها شد.حتی یکی از حاضران نیز اقدام به داد و بیداد کرد و پس از آن بخش عمده‌ای از مخاطبان فیلم ارگانی به سالن خارج سینما رفتند.برخی نیز که داخل سینما مانده بودند با فریادهای فرزندان نوزاد خود و گریه‌های بی امان آن‌ها مخاطبان را مکدر کردند و برخی نیز ترجیح دادن در سالن بمانند و فرزندان خردسال خود را راهی سالن انتظار کنند. فرزندانی که به بازیگوشی و شیطنت مشغول شدند و صدای آن‌ها تا پایان فیلم بر روی ذهن مخاطبان داخل سالن رژه رفت. دنکته قابل تامل این است که فیلم‌های ارگانی جشنواره همواره مخاطبان گسترده‌ای دارد.بلیط های فراوانی خریداری می‌شود که در سئانس‌های فیلم‌های عادی نشان دهنده پُر بودن سالن‌های سینما است اما فقط در زمان نمایش فیلم های خاص این گروه از مخاطبان – که معمولاً با فرزندان  و نوزادان و خانواده به تماشای فیلم می‌نشینند-به دیدن فیلم‌های خاص آمده و برای این آثار فضاسازی می‌کنند.

فیلم جایگزین شده اثر ارگانی فیلم وابل بود که صحنه‌های رقص و آواز و آهنگ سندی آن ظاهراً به مذاق این مخاطبان نیز خوش آمد و تا پایان این فیلم کشدار، در سالن باقی ماندند!

انتقام هیات داوران از مبدع تحریم‌های فجر؟!

در شب اعلام کاندیداهای جشنواره بخش عمده‌ای از کاندیداها مربوط به فیلم‌های ارگانی است که البته همین مساله در فضای مجازی نیز باعث جنگ و دعواهایی میان مدعیان و طرفداران و منتفعان این فیلم‌ها شده است اما نکته قابل تامل عدم کاندیدا شدن فیلم پرونده باز است ساخته کیومرث پوراحمد در هیچ رشته‌ای است!حال آنکه فیلم در برخی زمینه‌ها مانند: فیلم برداری، بازیگر نقش اول زن (نسیم ادبی) قابل کاندیدا شدن بود.این موضوع دلایل گوناگونی می‌تواند داشته باشد اما پوراحمد کارگردانی بود که پیش از برگزاری جشنواره با اظهارنظری که بازتاب گسترده‌ای داشت، ماجرای قهر فیلم‌سازان با جشنواره و عدم حضور آن‌ها در این رویداد – که تصور می‌شد اتفاقی فراموش شده است – را مجددا احیا کرد و عملا جشنواره را در موقعیتی پیچیده قرار داد. پوراحمد در مطلب خود عنوان کرده بود: چندسالی ست که جشنواره فیلم فجر دیگر جشن سینمای ایران نیست که جشن دو سه ارگان خاص است. در این چند ساله جشنواره برای من، هیچ ارزش و اهمیتی نداشته، به خصوص در این سال خونبار و دردناک.

به نظر می‌رسد عدم کاندیداتوری پوراحمد در هیچ رشته‌ای پاسخی از سوی هیات داوران و جشنواره به این اقدام فیلم‌ساز پیشکسوت سینمای ایران باشد که عملا دیگر فیلمسازان را نیز به تحریم جشنواره ترغیب کرد.

سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه‌های افراد،سازمان‌ها و نهادهایی است که نام آن‌ها در این مطلب آمده  است.

برچسب ها: چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
نوشته قبلی

گروهبان ثریا،برندینگ مسعود و مریم

نوشته‌ی بعدی

جشنواره یواشکی فیلم فجر به پایان رسید

نوشته‌ی بعدی

جشنواره یواشکی فیلم فجر به پایان رسید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

از صیاد تا ناریا، تلویزیون و پرده سینما در اشغال آثاری ضعیف

۱۴۰۴-۰۲-۲۸

مدیران مومن و انقلابی تلویزیون هم عاشق بوروکراسی سنگین هستند؟

۱۴۰۴-۰۲-۲۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس