سینما مثبت: با وجود طرح اظهارنظرهای مختلف درخصوص تحریم جشنواره فیلم فجر از سوی برخی سینماگران و رسانهها، مشاهدههای میدانی حکایت از آن دارد که این موضوع به نتیجهای نرسیده و جشنواره فیلم فجر در حال برگزاری است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینمامثبت، امسال جشنواره فیلم فجر با عدم حضور چهرههای مطرح و مشهور – بخوانید تحریم – همراه بوده و این عدم حضور ضربه حیثیتی سهمگینی برای جشنواره داشته و حتی افراد و گروههایی از داخل این رویداد ماموریت یافتهاند تا طی تماس و رایزنی با هنرمندان آنها را به حضور در مراسمهای رسمی جشنواره ترغیب کنند که اغلب این تلاشها با شکست مواجه شده است.
عدم حضور چهرههای مطرح دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها حذف مراسمهای جذابی مانند فرش قرمز است که امکان جلوهگری و نمایش را از چهرههای مطرح گرفته و عملا حضور در جشنواره برای این افراد از «فایده رسانهای» خالی شده و آنها با انتخاب کلید واژه تحریم قید حضور در جشنواره را زدهاند. عدم حضور این چهرهها فواید زیادی برای جشنواره نیز داشته که یکی از آنها عدم انتشار تصاویر حاشیهای از بازیگران زن و عدم ایجاد حساسیت و حاشیه در نهادهای ناظر بیرونی نسبت به رویداد فیلم فجر است.
حتی کرونا هم فجر را تعطیل نکرد
احتمالا تمام افرادی که پیش از برگزاری جشنواره مساله تحریم را مطرح میکردند میدانستند که چنین اتفاقی در خصوص فیلم فجر غیرممکن است و این رویداد حتی بدون فیلم و داور و هیات انتخاب نیز برگزار خواهد شد! جشنواره فجر حتی در دوران اوج کرونا هم برگزار شد. فجر در سالهای اخیر از یک رویداد صرفا هنری به تجارتی مهم و پُرسود تبدیل شده که گردش مالی عظیمش از آن «دفاع» میکند. یکی از جلوههای این جریان مالی این عظیم این است که در سایتهای بلیت فروشی جای خالی موجود نیست اما با مراجعه به اغلب سالنهای نمایش دهنده فیلمها با تعداد زیادی صندلی خالی مواجه میشویم. یعنی برای این سالنها بلیت خریداری شده اما خریداران علاقهای به حضور در سالن نشان ندادهاند و البته با تزریق پول چراغ جشنواره روشن نگه داشته و حفظ آبرو و ظاهر شده است!
گردشهای مالی دیگر جشنواره شامل مبلغ توزیعی میان صاحبان فیلمها و همچنین علاقهمندی ارگانها به حضور در این رویداد و کسب جایزه و شارژ مجدد برای ساخت آثار جدید و ایجاد گردش مالی تازه است. نگاهی به فیلمهای ارگانی ساخته شده و نمایش داده نشده حکایت از آن دارد که اساسا اکران فیلم پس از فجر اهمیتی ندارد و مهم حضور فیلم در فجر و کسب جایزه است تا بتوان با آن برای دورههای بعد نیز فیلم ساخت.
منافع مالی گسترده فجر
فیلم فجر البته منافع دیگری نیز دارد. برنامههای تلویزیونی متعدد، منتقدان و مجریان فیکس این برنامهها، تهیه کنندگان و کارشناسان دارای منافع در ارگانها که حین اجرای برنامه به عنوان مجری از منافع سازمان خود نیز دفاع میکنند،منتقدان فیکس برنامههای تلویزیونی و رادیویی و مدافع جشنواره، فوت کورتی که در طول سال اقبال چندانی ندارد و چشم امیدش به همین ده روز جشنواره است تا یک پرس چلوکباب با کیفیت متوسط را به قیمت ۱۵۰ هزار تومان بفروشد،خیل عظیم روزنامه نگاران کم اثر که فقط در این ایام میتوانند سهم خود را از نفت در قالب «کارتهای هدیه و شارژ غذا» دریافت کنند، سالنهای سینمایی که در این ایام سهمی مستقیم از بودجه جشنواره را بی دردسر دریافت میکنند و…. همه از عناصری است که باعث میشود جشنواره در هر شرایط و زمانی برگزار شود.
البته که حساب سلبریتیها از این جریان جدا است و آنها با عدم حضور خود پنجه در چهره جشنواره کشیده و آن را مخدوش کردهاند اما تا این جریان مالی عظیم و غیرشفاف وجود دارد، جشنواره هم برگزار خواهد شد حتی بدون حضور فیلم و دبیر!
رسانهها و تحریم فیلم فجر
اگر قرار بر تحریم فیلم فجر باشد،چگونه یک رسانه باید به نقد و تحلیل آثار ساخته شده بپردازد؟ آثاری که عمدتا با بودجههای پنهان و آشکار دستگاههای دولتی ساخته میشود و در اغلب موارد تناسبی با خواست و سلیقه مخاطب ندارد؟شاید مدیران جشنواره بدشان نیاید که رسانهها نیز با بیاعتنایی با جشنواره برخورد کنند و این ده روز بگذرد اما وظیفه یک رسانه متعهد نقد و تحلیل جریان سینمای ایران است تا مشخص شود بدنه مدیریتی که ساخت پروژه های چند ده میلیاردی را در سکوت خبری پیش برده و حالا در جشنواره با لشگر «کانال باز» خود به دنبال موجه جلوه دادن این تولیدات است؛ تا چه اندازه اثری مناسب مخاطب تولید کرده است.اگر رسانه نتواند این بخش از کار را نیز به نفع مردم مدیریت کند پس به چه کار میآید؟
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای افراد،سازمانها و نهادهایی است که نام آنها در این مطلب آمده است.