دوشنبه, اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی جشنواره چهل و یکم فیلم فجر

اعدام و قصاص و انتقام در جشنواره فیلم فجر

۱۴۰۱-۱۱-۱۳
Reading Time: 2 mins read
0

سینما مثبت: جامعه ایران در ماههای اخیر بارها و بارها درگیر موضوع‌هایی مانند: قتل، اعدام، قصاص،بخشش و… بوده و لایه‌های مختلف جامعه با این مسائل مواجهه و درگیر شده‌اند.حالا در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر فیلمی به نمایش درآمده که با حضور حداکثری در لوکیشن‌هایی مانند زندان و دادگاه با نمایش صحنه‌های اعدام این موضوع‌ها را به چالش می‌کشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینمامثبت، پرونده باز است آخرین ساخته کیومرث پوراحمد فیلمساز هفتاد و سه ساله سینمای ایران است.فیلمی که نسبت به ساخته‌های همسن و سال‌های پوراحمد فیلم بهتر و رو به جلوتری است و در پایان فیلم سکانسی نفس‌گیر برای مخاطب رقم می‌زند.

داستان فیلم که شب گذشته در مگامال به نمایش درآمد درباره قتلی است که توسط نوجوانی به نام «فرهاد» رخ می‌دهد و در ادامه به تلاش‌ها برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول منجر می‌شود.بخش عمده‌ای از فیلم در فضای کانون اصلاح و تربیت و زندان قزلحصار می‌گذرد.فضاهایی واقعی و بدون کمترین دخل و تصرف سینمایی.سال‌هاست دوربین‌های فیلم‌برداری به این شکل اجازه ورود به چنین محیط‌هایی را ندارند و این فضاها در خارج از زندان ساخته و پرداخته می‌شود.

پوراحمد در فیلم پرونده باز است شیوه قصه گویی را انتخاب کرده و در پیش گرفته است.از همان پلان و صحنه اول روایت داستان آغاز می‌شود. گره افکنی و گره گشایی شکل می‌گیرد و با انتخاب عناصری دراماتیک مانند: خبرنگار، وکیل‌،مسوول زندان و…قصه در این چهارچوب روایت می‌شود.پوراحمد در این فیلم وکلای تازه‌کار را به چالش کشیده و در صحنه‌ای از فیلم وکیلی را به نمایش می‌گذارد که از موکل خود می‌خواهد تا در دادگاه دروغ بگوید تا جان خود را نجات دهد اما موکل مسیر دیگری را در پیش می‌گیرد.

ترکیب بازیگران فیلم نیز متنوع است. چند نفر از آن‌ها در نقش مقام‌های قضایی مقابل دوربین رفته‌اند.جواد طوسی قاضی بازنشسته در نقش رییس دادگاه مقابل دوربین رفته و سام قریبیان نقش بازپرس ویژه قتل را در یک سکانس ایفا کرده که بازی او در این یک سکانس شباهت زیادی به بازپرس‌های واقعی دادسرا در عالم واقعیت دارد.

فیلم کمی طولانی به نظر می‌رسد و نیازمند کوتاه شدن است اما همزمانی نمایش فیلم با روزهایی که به واسطه وقوع ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی در کشور و از دست رفتن جوانان ایران – فارغ از  هر فکر و گرایش و سلیقه‌ای – مساله قتل و قصاص و اعدام به تیتر اول ذهنی بسیاری از مردم تبدیل شده این فیلم تلاش می‌کند تا با طرح موضوع بخشش و گذشت ذهن مخاطب را به سمت عواقب ناشی از عدم بخشش معطوف کند و تلنگری به ذهن مخاطب بزند.

برچسب ها: پرونده باز استچهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
نوشته قبلی

سیمرغ چهل و یکساله مرغ شد!

نوشته‌ی بعدی

تحریم فیلم فجر ممکن است؟

نوشته‌ی بعدی

تحریم فیلم فجر ممکن است؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

از صیاد تا ناریا، تلویزیون و پرده سینما در اشغال آثاری ضعیف

۱۴۰۴-۰۲-۲۸

مدیران مومن و انقلابی تلویزیون هم عاشق بوروکراسی سنگین هستند؟

۱۴۰۴-۰۲-۲۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس