سینما مثبت: در طول چهار دهه گذشته با ساخت فیلمهای ضد ایرانی در سینمای غرب، واکنشهای اعتراضی به این مساله صورت گرفته و پس از گذشت مدتی با فراموش شدن موضوع دوباره أوضاع به روال سابق برگشته اما در ماجرای تولید فیلم عنکبوت مقدس برخی افراد از نمایش این فیلم که مشخصا کسی در ایران آن را ندیده فرصتی برای تبلیغ آثار ضعیف خود ساخته و به کاسبان عنکبوت تبدیل شدهاند!
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری – تحلیلی سینمامثبت،از زمان نمایش فیلم بدون دخترم هرگز در اوایل دهه هفتاد تا بعدها فیلمهای سیصد و آثار دیگر ضد ایرانی و اسلامی همواره عدهای بودهاند که برای این آثار خط و نشان کشیده و تهدید کردهاند اما به جای ایجاد زمینه برای ساخت آثار باکیفیت و هویت بخش به توقیف فیلمهایی مانند آدم برفی اقدام کردهاند.این اتفاقها نه سینمای غرب را از ساخت آثاری اینچنینی منصرف کرده و نه باعث تنبه مسوولان فرهنگی ایران شده است. حالا در ماجرای فیلم عنکبوت مقدس اتفاق جالبی رخ داده و طی چند جریان سازی رسانهای عدهای بدون دیدن این فیلم صرفا بر أساس مطالب و نظرهای منتشر شده در رسانهها اقدام به واکنش به این اثر نمودهاند که قابل درک است اما تکرار مکرر نام عنکبوت مقدس توسط این افراد از تریبونهای مختلف باعث شده تا بخش عمدهای از جامعه نسبت به این اثر کنجکاو و مایل به تماشای آن باشد. به عبارتی تکرار نام این فیلم از تریبونهای مختلف از یک سو اجحافی گسترده در حق امام هشتم روا داشته زیرا در کنار نام بارگاه معظم ایشان عبارت عنکبوت مقدس بارها تکرار شده است.از طرفی این مخالفت ناشیانه و سطحی که چند روز دیگر نیز فراموش میشود، زمینهای برای طرح نام این فیلم و اصطلاحا برندینگ آن را فراهم کرده به گونهای که سازندگان آن قطعا نمیتوانستند با هزینههای میلیون دلاری نیز این اثر را در جامعه هدفی مانند ایران تا این اندازه تبلیغ و ترویج نمایند.
کاسبی بدون قرار قبلی از عنکبوت
در چنین شرایطی فیلم کلیشهای و ضعیف بدون قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی نیز از این فضا استفاده کرده تا با قرار دادن این فیلم در مقابل ساخته علی عباسی، بهره خود را از این شرایط ببرد.این فیلم میلیاردی داستانی کلیشهای و تکراری را روایت میکند؛ از همان داستانهایی که در سالهای پایانی دهه شصت و اوایل هفتاد بارها و بارها نسخههای سریالی و سینمایی آن ساخته شد که طی داستانی تکراری،یک ایرانی خارج نشین به کشور بازمیگشت تا با غور و تامل در ریشههای فرهنگی خود به دنبال هویت گمشده خود بگردد. این داستانها که زمانی باب میل مدیران فرهنگی بود ظاهرا هنوز هم در میان این مدیران سطحی و با بهرههای هوشی اندک مشتری دارد و البته این شکل کلیشهای از فیلمسازی قابلیت خوبی برای ارائه به سازمانها و نهادهای مختلف دارد. مثلا در همین بدون قرار قبلی کافی است موقعیت فیلم به جای مشهد تبدیل به همدان،ساوه، کرمان و قم شود تا با ایجاد داستانی با تم گردو،انار،پسته و سوهان یک فیلم سفارشی قابل عرضه به سازمانها و استانهای مختلف فراهم گردد.
حالا این داستان کلیشهای و ملال آور امر را بر سازندگانش چنان مشتبه کرده که باور کردهاند این فیلم پاسخی به عنکبوت مقدس بوده است! این آش چنان شور شده که مدیر پردیس سینمایی «هویزه» مشهد در گفت و گو با خبرگزاری مهر نیز اعلام کرده:حاشیههایی مانند رونمایی از فیلم «عنکبوت مقدس» و اهانت صورت گرفته در آن نسبت به حریم حضرت رضا (ع) هم قطعاً در استقبال از فیلم «بدون قرار قبلی» مؤثر خواهد بود. این فیلم حکم پادزهری برای آن فیلم را دارد تا در مقابل آن تهاجم فرهنگی، از حریم حضرت رضا (ع) صیانت شود.
سینما مثبت ضمن اعلام آمادگی برای انعکاس دیدگاههای افراد،سازمانها و نهادهایی که نام آنها در این مطلب آمده امیدوار است مسوولان فرهنگی کشور به دور از شعار زدگی و هیجانی شدن نسبت به چنین اتفاقهایی تصمیمهای درست و معقول اتخاذ نمایند.