سینما مثبت: در میان حجم انبوه برنامههای بیخاصیت نوروزی و غیر نوروزی تلویزیون که وجه اشتراک اغلب آنها «غیبت مردم در تلویزیون» است، مسابقه عصر جدید از معدود برنامههایی است که مردم در آن خود را حس میکنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری – تحلیلی سینمامثبت، وجه غالب تلویزیون و بسیاری از رسانههای رسمی در سالهای اخیر «غیبت مردم از رسانه» است. به عبارت ساده مردم در بسیاری از این برنامهها نه خود را میبینند و نه انعکاسی از مسائل و دغدغههای خود را. حتی وقتی مانند ماجرای بازی فوتبال مشهد عدهای از بانوان محترم کشورمان مورد اهانت قرار میگیرند و اسپری فلفل دریافت میکنند،تلویزیون با یک روز تاخیر و با لحنی کاملا محافظه کارانه به این مساله میپردازد تا به زعم خود شبکههای بیگانه را رسوا کند و در چنین گزارشی یک عذرخواهی ساده هم از مردم بابت رفتار توهین آمیز با آنها صورت نمیگیرد. مردم معمولا زمانی به صفحات رسانهها راه پیدا میکنند که یا عمل قهرمانانه و حماسی انجام دهند یا اینکه اقدامی خارج از چهارچوب!
این وضعیت به طور عام به اغلب برنامههای صدا و سیما نیز قابل تسری است. مشخصا حجم زیادی برنامه بیخاصیت و بی اثر تولید میشود که گویی یا ساخته شدهاند تا تهیه کننده ویلا و آپارتمان جدیدی بخرد یا اینکه تولید میشوند تا حجم انبوه نیروی انسانی فعال در شبکهها کاری برای انجام دادن داشته باشند. حالا در چنین وضعیتی برنامهای به نام عصر جدید از شبکه سه سیما در حال پخش است که گروههای متنوعی از مردم تماشاگر آن هستند.برنامهای که در آن شرایطی را فراهم کرده تا اقشار مختلف مردم از گوشه و کنار کشورمان در صحنهای حرفهای توانایی خود را عرضه کنند. این صحنه آنقدر وسیع و عادلانه است که حتی نوجوانی چوپان که در زندگیاش تلویزیون هم ندیده فرصت و امکان حضور در چنین برنامهای را پیدا میکند و هنرنماییاش مورد قضاوت قرار میگیرد.
کاش سایر برنامههای تلویزیون هم درصدی از خاصیت مردمی بودن عصر جدید را داشتند.
نویسنده: امیر استادی