سینما مثبت: بازگشت ایرج طهماسب به حیطه کار با عروسکها از طریق برنامه ای تازه با عنوان مهمونی رقم خورده و این برنامه مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.به جای کارهای قبلی طهماسب و بخصوص مجموعه کلاه قرمزی که عمدتا از طریق تلویزیون عرضه شد سریال تازه طهماسب از طریق پلتفرم آنلاین نماوا عرضه شده و زود هم گل کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینمامثبت، در روزگاری که برخی سریالها تا نیمه هم میرسند و مشتری ندارند سریال مهمونی از همان قسمتهای ابتدایی جذاب به نظر میرسدکه این مساله بیش از هر چیز ناشی از خلق کاراکترهای عروسکی سمپاتیک است که طهماسب در آن تبحر دارد.
سریال مهمونی برنامهای ترکیبی است که از تاک شو تا اجرای موسیقی ملل و اجرای نمایشهای ایرونی در آن گنجانده شده ولی بیش ازهمه اینها عروسکهایی مورد توجه قرار گرفته اند که مخاطب هیچ سابقه ذهنی از آنها ندارد.
اینکه به جای سلبریتیهایی مثل هومن سیدی و صابر ابر و وپریناز ایزدیار و ویشکا آسایش عروسکهایی مثل پشه و مگس و قیمه و ازهمه مهمتر یک پسربچه شیطون لات مسلک به ستارگان مهمونی بدل شده اند یعنی آن که طهماسب کارش را خوب بلد است.
برنامه مهمونی در مقیاس تولیدات شبکه خانگی نباید کار چندان پرهزینه ای باشد ولی مزیت کار در این است که طهماسب میدانسته که از برنامه اش چه هدفی دارد و برای همین است که کارش موفق میشود. اشراف بر کار با عروسک و توانایی جانبخشی به آنها با چیدمان درست عروسک گردان-صداپیشه کاریست که طهماسب به خوبی از عهده آن برآمده است.
بسیاری گمان میکنند اگر تلویزیون طهماسب را مجاب میکرد همچنان به تولید کلاه قرمزی ادامه دهد بهتر بود ولی واقعیت این است که بخش عمده جذابیت فصول متاخر کلاه قرمزی به ورود عروسکهای جدید بازمیگشت و حالا مهمونی کلا همه چیز را نو کرده.
موفقیت مهمونی ایرح طهماسب درعین موفقیت پلتفرم نماوا در جلب مخاطب فرضیه برخی شبهمدرنیستهای وطنی که دوران عروسک بازی را تمام شده میدانند زیر سوال میبرد. عروسکها در همه جای دنیا و ازجمله هالیوود یکی از بهترین ابزارها برای جلب مخاطب هستند.
در ایران هم اگر از فعالان عروسکی خبره نظیر ایرج طهماسب و حمید جبلی و مرضیه برومند و مرضیه محبوب و… برای تولید محصولات عروسکی باکیفیت استفاده شود یقینا دیگر ناچار نخواهیم بود بودجههای هنگفت را صرف استفاده از خواننده های بدصدا به عنوان بازیگران سریالهای شکست خورده نماییم.
تجربه سریال مهمونی در نماوا پیش روی تهیه کنندگان سینما هم هست که برای بفروش شدن فیلم فقط بر نوع خاصی از کمدی بزن دررویی و متکی بر سرمایه دلالان گوشت منجمد برزیلی تمرکز نکنند. اگر همچنان میخواهند باقیات صالحات واردات گوشت منجمد را وارد سینما کنند لختی هم بر گونه عروسکی سرمایه گذاری کنند و فعالان توانای عروسکی را به کار گیرند برای تولید سریالهای عروسکی جذاب و غنی.
نویسنده: مسعود احمدی