سینما مثبت: با اعلام انتخاب پردیس چارسو و سینما فلسطین به عنوان محل برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر به نظر میرسد اقدامی موثر و جدی برای نجات سینمای ایران از معضلی به نام «سالن رسانهها» در دوره جدید مدیریت سینمای ایران آغاز شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینمامثبت، انتخاب عنوان پرطمطراق «کاخ جشنواره» برای محل استقرار اهالی رسانه همیشه دردسرها و سختیهای فراوانی را به دنبال داشته است. اولین مشکل این انتخاب این است که به واسطه فضای گسترده و غیر قابل کنترل برج میلاد حجم زیادی از اهالی رسانه که بعضا ارتباطی با حرفه نقد نویسی سینمایی ندارند متقاضی شرکت در این رویداد میشوند و به تبع آنها سایر افراد مرتبط با جشنواره نیز از راه منافذ فراوان برج میلاد! میهمانهای زیادی را به صورت زیرزمینی و قاچاقی وارد جشنواره میکنند. از طرفی تجمع گروه گستردهای از روزنامه نگاران در یک فضای واحد و حجم بالای میکروفنهای تشنه مصاحبه شرایطی را فراهم میکند که گویی افراد موظف به اظهار نظر بلافاصله پس از تماشای هر فیلمی هستند و به همین شکل فضای آرام و توام با نظمی که نیازمند تماشای آثار هنری و اظهار نظر منطقی و منصفانه است کاملا از میان میرود. در چنین شرایطی اختصاص سینمایی مشخص به منتقدان جهت تماشای آثار جشنواره به دور از هیاهو و جنجال حاکم بر سالن رسانهها قطعا اقدام مثبتی است و البته محدود کردن این رویداد به پردیس چارسو نیز باعث خواهد شد تا فضای کلی جشنواره با آرامش بیشتری توام باشد و احتمالا میتوان تاثیر مثبت این اقدام را بر کیفیت رویارویی رسانهها با آثار به نمایش درآمده در جشنواره نیز مشاهده کرد. با توجه به ۲۲ اثر حاضر در این رویداد نیز میتوان امیدوار بود برخلاف برخی دورههای گذشته که حضور در جشنواره فیلم به واسطه تماشای روزانه گاهی ۴ تا ۵ فیلم به یک شکنجه تبدیل میشد در این دوره با نمایش تعداد مشخصی فیلم در ساعاتی مشخص جشنواره به یک رویداد قابل تامل و تحمل تبدیل گردد.البته نمیتوان در اتخاذ این تصمیم مشکلات مالی دولت را نیز نادیده گرفت که دیگر امکانی برای ریخت و پاشهایی از جنس سالهای گذشته برج میلاد را نمیدهد اما میتوان امیدوار بود که جشنواره از این فرصت پیش آمده به نحو احسن استفاده کند.
نویسنده: امیر استادی