سینما مثبت: ادعای حضور بخش بین الملل فیلم فجر در میان ۱۵ جشنواره برتر رقابتی دنیا در حالی از سوی دبیر اسبق این جشنواره مطرح میشود که رویداد مذکور حتی از سوی اهالی سینمای ایران نیز جدی تلقی نشده و به جز معدودی از دست اندرکاران سینمای ایران، جمع کثیری از اهالی سینمای ایران پس از پنج سال برگزاری همچنان تمایلی به شرکت در این رویداد ندارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینمامثبت، رضا میرکریمی امروز در گفت و گو با سایت بخش بین الملل فیلم فجر درباره پیوستن این جشنواره به فیاپف گفت: این خبر بسیار خوشحال کننده بود. من چند سال برای این جشنواره زحمت کشیدم و از همان روز اول معتقد بودم، ما میتوانیم یکی از معدود فستیوالهای استاندارد، برتر و رقابتی دنیا باشیم. برخلاف همه مخالفتهایی که میشد و برخی این باور و ایده را مسخره و فکر میکردند ما رویاپردازی میکنیم، این اتفاق افتاد. این خبر خیلی خوشحالکننده است که ما یکی از ۱۵ فستیوال برتر رقابتی دنیا هستیم.
میرکریمی در ادامه در شرح این ادعای عجیب و غریب گفته است: برای کسانی که با این حوزه آشنا نیستند، میگویم که قریب به ده هزار جشنواره در دنیا وجود دارد. پس وقتی صحبت از حضور «فجر» در جمع ۱۵ جشنواره برتر میکنیم، یعنی اینکه از هفت خان سخت سنجش در طی چند سال رد شدهایم تا به این نقطه برسیم و این اتفاق فرخنده مسئولیت ما را برای نگه داشتن این استاندارد و استمرار آن سنگینتر میکند که من این موضوع را به جامعه سینمایی تبریک میگویم.اینکه حالا ما جزو آن ۱۵ جشنواره برتر دنیا شدهایم باید حرف جدی داشته باشیم و این موضوع کارمان را برای آینده سخت میکند.
بخش بین الملل فیلم فجر ما را به یاد چه چیزی میاندازد؟
بخش بین الملل فیلم فجر که پس از جدایی از جشنواره ملی شش سال است به صورت مستقل برگزار میشود همچنان با چالش مشروعیت در میان اهالی سینمای ایران مواجه است و هنوز موفق نشده به تعریف و هویتی مشخص دست پیدا کند. هویت مشخص یعنی اینکه این جشنواره را به نام عده کثیری از اهالی سینما بشناسیم و چهرههایی در سینمای ایران و حتی در سطح منطقه وجود داشته باشند که با هدف نمایش فیلم در این رویداد فیلم بسازند و یا به واسطه حضور در این رویداد در سطح منطقه مطرح و شناسانده شوند. اما کدام فیلمساز منطقهای با چنین تعریفی همخوان است و در همین چند سال اخیر صرف میلیاردها تومان هزینه برای برگزاری این رویداد و پذیرایی از فیلمسازان مختلف در رستورانهای نسبتا گران قیمت تهران چه دستاورد مشخصی برای این رویداد داشته است؟ برند جشنواره جهانی بیش از آنکه تداعی کننده رویدادی بین المللی باشد، تداعی کننده یک گردهم آیی خانوادگی است که در آن عده قلیل و اندکی از سینماگران با منافع مشترک در طبقات بالایی یکی از مجتمعهای تجاری تهران به رویدادی مشغول هستند که بدنه سینمای ایران هیچ توجهی به آن ندارد و بی اعتنا از کنار آن میگذرد.
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای دست اندرکاران این جشنواره درباره مطلب مذکور است.