سینما مثبت: پخش مستند تلویزیونی آقامرتضی در هفتههای گذشته باعث بروز واکنشهای شدیدی در میان خانواده شهید آوینی شد و اعضای خانواده آن شهید، به ابهامهای مطرح شده درخصوص این مستند پاسخ دادند. حالا دعوا از دایره خانواده آوینی خارج شده و وارد حلقه مدیرانی شده که هر یک دیگری را به سهل انگاری در حیطه وظایف متهم میکنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینما مثبت، پس از پخش مستند آقا مرتضی سینما مثبت در مطلبی با عنوان «به کجا چنین شتابان» به نقل و تحلیل این اثر مستند پرداخت که متن مربوط به آن را میتوانید با کلیک کردن در «اینجا» مطالعه کنید. ویژگی مهم این مستند بهره گیری از تصاویر آرشیوی متعدد و گسترده بوده و دست اندرکاران سینمای مستند میدانند که این موضوع تا چه اندازه میتواند امتیازی مهم برای یک اثر باشد. امتیازی که اغلب از سوی سازمانها و نهادها یا از افراد دریغ میشود و به طور کامل با چند قفله شدن دربهای بایگانی و آرشیو امکان هرگونه دسترسی به تصاویر تاریخی و آرشیوی از بین میرود یا به شکل امتیازی ویژه و انحصاری در اختیار افرادی خاص و محدود قرار میگیرد.
نکته قابل تامل اینکه در بیانیه روایت فتح نیز با اشاره به مصاحبههای پخش در این مستند آمده است: «این حجم بسیار از آرشیو که برخی از آنان به دلایل متقن از سوی مدیران وقت گروه بهصورت محرمانه نگهداری میشده، در زمان تصدی مسئول سازمان اوج در بنیاد فرهنگی روایت فتح در پایان سال ۱۳۹۶ و اوایل سال ۱۳۹۷ و به دستور شخص ایشان از آرشیو بنیاد خارج و در اختیار عوامل مستند مذکور قرار گرفته است.»
در ادامه نیز آمده است:«طی دو سال گذشته ساماندهی دقیقی به همراه تدوین نظام استخراج و استفاده از آرشیو تنظیم شده که در حال حاضر ارائه هرگونه خدمات آرشیوی طبق آییننامههای وضعشده ارائه میگردد. در همین مسیر در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۸ هزار و ۹۶۳ دقیقه در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۷ هزار و ۳۷۶ دقیقه خدمات آرشیو به پژوهشگران و مستندسازان و سازمانهای دولتی در قالب آییننامههای مصوب قرارگرفته است.»
این اظهارات در حالی بیان شده که رییس سازمان اوج نیز در بیانیه احساسی خود مبحث آرشیو روایت فتح را مورد توجه قرار داده و مدعی شده آثار موجود در آرشیو روایت فتح در حالِ نابودی، فرسایش و بهرهبرداریهای شخصی بوده و بیم آن میرفته در اثر آتشسوزی، حوادث غیرمترقبه در مرکز شهر و یا هر بحران دیگری مورد تهدید واقع شود.
رییس سازمان اوج یکی از افتخارهای خود در مدت کوتاه مدیریت همزمان روایت فتح و اوج را «بازکردن دربهای قفل شدۀ آرشیو روایت فتح به روی پژوهشگران و مستندسازان» دانسته که منجر به جهش کمی و کیفی تولید آثار با مضامین مقاومت شد. گویی ماموریت مهم او در مدت کوتاه حضور در این مجموعه همین تعیین تکلیف آرشیو روایت فتح بوده که احتمالا به دلایل رقابتهای داخلی میان اوج و روایت فتح امکان دسترسی کامل و همه جانبه به آن برای اوج فراهم نبوده و شاید هم مدیرعامل اوج پس از تسلط کافی بر این آرشیو، دیگر نیازی به حضور در روایت فتح ندیده و عطای این مدیریت پُردردسر را به لقای آن بخشیده و با اندوختهای کافی و ارزشمند! این مجموعه را برای مدیران دیگر باقی گذاشته است. عصبانیت و ناراحتی روایت فتح نیز از این ماجرا قابل درک است چرا که با عمومی شدن و از دست رفتن این آرشیو – که معلوم نیست بعدها چه آثار دیگری از آن خارج خواهد شد- بخش مهمی از کارکرد و فعالیت این مجموعه مورد سوال و ابهام خواهد بود پس روایت فتح ناچار است با شدت تمام این ماجرا را پیگیری نماید فارغ از اینکه چنین آرشیوهایی متاسفانه بیش از آنکه به شکل عمومی در اختیار همه فیلمسازان باشند، محدود و منحصر به فیلمسازان خاصی هستند که بعید است چهرههای مستقل امکان دسترسی به چنین مجموعههایی را داشته باشند. البته تمام ماجرا به همین چند آرشیو ختم نمیشود و در بخشهای مختلف کشور چنین رویهای حاکم است.
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای مخلتف درباره این مطلب است.