سینما مثبت: با فراگیری موج بیماری کرونا در کشور،از سوی دستگاه اجرایی کشور صدا و سیما به عنوان رسانهای رسمی برای اطلاع رسانی درباره ابعاد مختلف این بیماری معرفی شده است. مشاهده برنامههای این رسانه نشان میدهد صدا و سیما این رویداد را با همان الگوهای کلیشهای همیشگی پوشش میدهد و با کمترین خلاقیت به مواجهه با این بحران رفته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، هر رویداد و اتفاقی ویژگیهای خاص خود را دارد که متناسب با آن ویژگیها باید به آن پرداخت اما صدا و سیما در هر رویدادی، با این روش مشخص به موضوع میپردازد و فرقی نمیکند انتخابات باشد یا حادثهای ملی. در وقایع اینچنینی اولین کار اختصاص حجم بالای برنامههای زنده و تولیدی به موضوع مورد نظر است و پس از آن هم زیرنویس مداوم اخبار و مطالب. اخیرا هم که این رسانه فضای مجازی را کشف کرده، ساخت هشتگ درباره یک موضوع هم به خط مشی این رسانه اضافه شده است.
در تمامی رخدادهای اینچنینی تلاش میشود تا با ادبیاتی کلیشه ای، روح حماسی به اتفاق مذکور تزریق شود. همواره هر موضوعی داخل یک کلیشه قرار گرفته و با حجم بالای تبلیغ و لوس بازی، آن موضوع به ابتذال کشیده میشود حال آنکه مقابله با پدیدهای مانند کرونا، نیاز به حماسه ندارد و این مسئله رخدادی کاملا علمی و اجتماعی است که بیش از هرچیز به عقلانیت نیاز دارد و ساخت واژههایی مانند سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا و تبدیل کرونا به یک دشمن خارجی و حمله به آن کمکی به حل این مسئله نمیکند. مثلا چهارشنبه شب گزارشگر صدا و سیما با مراجعه به بیمارستان در گفت و گو با افراد مبتلا،اقدام به تمسخر بیماری کرده و از بیماری میپرسد: کجا این بیماری یقه تو گرفت؟! در گزارش دیگری، خبرنگاری تلاش میکند موضوع کمبود مواد غذایی در فروشگاههای شهر را کتمان کند. او با انتخاب بزرگ ترین فروشگاه مواد غذایی ـ شهروند بیقهی ـ گزارشی از پُر کردن مداوم قفسه های این فروشگاه تهیه کرده که طی گزارش به جای آنکه مصاحبه شونده صحبت کند، مجبور است حرفهای گزارشگر را عین به عین تکرار کند و گزارشگر آنقدر غیرحرفهای است که اینگونه با مصاحبه شونده صحبت میکند: هر پنج دقیقه هم میای قفسه رو پُر می کنی دیگه؟ نمیذاری قفسه خالی باشه دیگه؟
یکی از واژه هایی که این روزها در برنامه های صدا و سیما زیاد می شنویم این است: کرونا میهمان ناخوانده! معلوم نیست این واژه چطور به ادبیات مجریان و گزارشگران راه یافته زیرا میهمان ذاتا فرد و موجودی عزیز است که خوانده یا ناخوانده اش ارزشمند و قابل احترام است و حالا مشخص نیست کدام ذهن بیسوادی این عبارت را در دهان دست اندرکاران صدا و سیما گذاشته که با ذوق و شوق آن را تکرار میکنند.
نقد فعالیت شبکههای ماهواره ای نیز دیگر پای ثابت تمام برنامه های اینچنینی است. اگر در میان مردم افرادی برنامه های شبکههای ماهوارهای را تماشا میکنند، قطعا این مسئله به دلیل ضعف و ناکارآمدی برنامههای صدا و سیما است و اغلب مخاطبان این شبکهها عملا برنامههای تلویزیون را تماشا نمیکنند که نقد برنامه های ماهوارهای روی آن ها تاثیری داشته باشد. تاکید مکرر صدا و سیما بر نمایش جز به جز آنچه در شبکه های ماهوارهای رخ میدهد بیشتر کنجکاوی برانگیز است و افراد دیگر را به تماشای این برنامه ها ترغیب میکند.
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه های صدا و سیما درباره این مطلب است.