یکشنبه, تیر ۱۵, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی تلویزیون

صدا و سیما کرونا را هم مبتذل کرد

۱۳۹۸-۱۲-۰۸
Reading Time: 1 min read
0

سینما مثبت: با فراگیری موج بیماری کرونا در کشور،از سوی دستگاه اجرایی کشور صدا و سیما به عنوان رسانه­ای رسمی برای اطلاع رسانی درباره ابعاد مختلف این بیماری معرفی شده است. مشاهده برنامه­های این رسانه نشان می­دهد صدا و سیما این رویداد را با همان الگوهای کلیشه­ای همیشگی پوشش می­دهد و با کمترین خلاقیت به مواجهه با این بحران رفته است.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، هر رویداد و اتفاقی ویژگی­های خاص خود را دارد که متناسب با آن ویژگی­ها باید به آن پرداخت اما صدا و سیما در هر رویدادی، با این روش مشخص به موضوع می­پردازد و فرقی نمی­کند انتخابات باشد یا حادثه­ای ملی. در وقایع اینچنینی اولین کار اختصاص حجم بالای برنامه­های زنده و تولیدی به موضوع مورد نظر است و پس از آن هم زیرنویس مداوم اخبار و مطالب. اخیرا هم که این رسانه فضای مجازی را کشف کرده، ساخت هشتگ درباره یک موضوع هم به خط مشی این رسانه اضافه شده است.

در تمامی رخدادهای اینچنینی تلاش می­شود تا با ادبیاتی کلیشه ای، روح حماسی به اتفاق مذکور تزریق شود. همواره هر موضوعی داخل یک کلیشه قرار گرفته و با حجم بالای تبلیغ و لوس بازی، آن موضوع به ابتذال کشیده می­شود حال آنکه مقابله با پدیده­ای مانند کرونا، نیاز به حماسه ندارد و این مسئله رخدادی کاملا علمی و اجتماعی است که بیش از هرچیز به عقلانیت نیاز دارد و ساخت واژه­هایی مانند سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا و تبدیل کرونا به یک دشمن خارجی و حمله به آن کمکی به حل این مسئله نمی­کند. مثلا چهارشنبه شب گزارشگر صدا و سیما با مراجعه به بیمارستان در گفت و گو با افراد مبتلا،اقدام به تمسخر بیماری کرده و از بیماری می­پرسد: کجا این بیماری یقه تو گرفت؟! در گزارش دیگری، خبرنگاری تلاش می­کند موضوع کمبود مواد غذایی در فروشگاه­های شهر را کتمان کند. او با انتخاب بزرگ ترین فروشگاه مواد غذایی ـ شهروند بیقهی ـ گزارشی از پُر کردن مداوم قفسه های این فروشگاه تهیه کرده که طی گزارش به جای آنکه مصاحبه شونده صحبت کند، مجبور است حرف­های گزارشگر را عین به عین تکرار کند و گزارشگر آنقدر غیرحرفه­ای است که اینگونه با مصاحبه شونده صحبت می­کند: هر پنج دقیقه هم میای قفسه رو پُر می کنی دیگه؟ نمی­ذاری قفسه خالی باشه دیگه؟

یکی از واژه هایی که این روزها در برنامه های صدا و سیما زیاد می شنویم این است: کرونا میهمان ناخوانده! معلوم نیست این واژه چطور به ادبیات مجریان و گزارشگران راه یافته زیرا میهمان ذاتا فرد و موجودی عزیز است که خوانده یا ناخوانده اش ارزشمند و قابل احترام است و حالا مشخص نیست کدام ذهن بیسوادی این عبارت را در دهان دست اندرکاران صدا و سیما گذاشته که با ذوق و شوق آن را تکرار می­کنند.

نقد فعالیت شبکه­های ماهواره ای نیز دیگر پای ثابت تمام برنامه های اینچنینی است. اگر در میان مردم افرادی برنامه های شبکه­های ماهواره­ای را تماشا می­کنند، قطعا این مسئله به دلیل ضعف و ناکارآمدی برنامه­های صدا و سیما است و اغلب مخاطبان این شبکه­ها عملا برنامه­های تلویزیون را تماشا نمی­کنند که نقد برنامه های ماهواره­ای روی آن ها تاثیری داشته باشد. تاکید مکرر صدا و سیما بر نمایش جز به جز آنچه در شبکه های ماهواره­ای رخ می­دهد بیشتر کنجکاوی برانگیز است و افراد دیگر را به تماشای این برنامه ها ترغیب می­کند.

سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه های صدا و سیما درباره این مطلب است.

برچسب ها: صدا و سیما،کرونا،سینماپلاس،سینمامثبت،پلاس
نوشته قبلی

فیلم رسول اٌف میگوید محدودیت و مجوز در حوزه فیلم سازی دیگر وجود ندارد؟!

نوشته‌ی بعدی

آقای فارابی! این شکستِ مفتضحانه که ضیافت برگزار کردن ندارد

نوشته‌ی بعدی

آقای فارابی! این شکستِ مفتضحانه که ضیافت برگزار کردن ندارد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

غیبت قابل تامل فیلم‌سازان ارگانی در مراسم‌های این روزها

۱۴۰۴-۰۴-۱۱

پس از جنگ دوازده روزه صدا و سیما را کوچک و چابک کنید

۱۴۰۴-۰۴-۰۹

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس