یکشنبه, خرداد ۱۸, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی خبر

تبدیل فوتبال به آیینی برای همبستگی عشایر

۱۳۹۸-۰۹-۲۴
Reading Time: 1 min read
0

سینما مثبت: جشنواره سیزدهم سینما حقیقت شاهد نمایش آثاری است که سوژه ها و موضوع های خود را از دل شهرستان های ایران انتخاب کرده و به تصویر می کشند. مستندهایی ساده و بی آلایش که  توسط فیلمسازان شهرستانی ساخته شده است.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، اغلب این مستندها سوژه یابی خوبی دارند و تلاش فیلم ساز در به تصویر کشیدن موضوع و داستان ستودنی است. کارواش ساخته محسن سخا یکی از این آثار است که داستان زن و شوهری جوان را روایت می کند که یک کارواش را اداره می کنند. آن ها در کنار این فعالیت، به نگهداری از حیوانات معلول و آسیب دیده می پردازند. ارتباط عاطفی زن با یک سنجاب باعث دلخوری همسرش است و در نهایت زن با اصرار شوهر مجبور به رها کردن سنجاب در جنگل می شود.

نمایش فیلم نشان می دهد فیلم ساز زحمت فراوانی برای همراهی برای این خانواده کشیده و در بخش های مختلف زندگی آن ها دوربینش حضور داشته است.

خط بغض ساخته مختار عبداللهی داستان مردی ایتالیایی است که حدود پنجاه سال قبل قبل پدرش را در ایران از دست داده است. او حالا همراه دخترش به ایران آمده و سفری به لردگان  ـ محل درگذشت پدرش ـ انجام می دهد. در مسیر خاطراتش را مرور می کند و با مشاهده برخورد صمیمی اهالی، متوجه علت علاقه شدید پدرش به این مردم و اقلیم می شود. فیلم خط داستانی و روایت جذابی دارد. هرچند شخصیت مرد ایتالیایی کاریزماتیک نیست و به صرف حضور دخترش، فیلم از این حیث کمی جذاب می شود اما در مجموع خط بغض فیلمی صمیمی و دوست داشتنی است. کارگردان حین نمایش روایت حضور این شخصیت ها در ایران، واکنش روستایی های ساده دل را نیز به نمایش می گذارد. یک نفر به حضور این دو ایتالیایی به شدت مشکوک است و دیگری قصد دارد همراه آن ها به ایتالیا برود. موضوعی که صرفا به عنوان پاساژهایی در فیلم کارکرد پیدا می کند و باعث خنده مخاطب می شود اما ارتباطی به فیلم پیدا نمی کند.

 

دیوارهای نخی ساخته عباس عمرانی فیلمی پُر از رنگ است. داستان درباره مادری است که سال ها قبل فرزندش را در جنگ از دست داده است. فرزندش فوتبالیست بوده و حالا این زن که جزو عشایر است، فوتبال را به وسیله ای برای همبستگی ایل تبدیل کرده است. فیلم به سرعت و بدون مقدمه چینی های زائد وارد موضوع می شود. پیر زن حضوری صمیمی و قابل باور دارد و کارگردان نیز تصاویر خوبی از تماشای بازی ایران و مراکش در ایل را به ثبت رسانده است. نکته قابل تامل این است که این شخصیت، تماشای فوتبال را به یک آیین تبدیل کرده و این موضوع در فیلم ملموس است.

خانم و آقای تامپ ساخته فرهاد ورهرام داستان زن و مردی آلمانی است که سرگذشتی عجیب و جالب توجه داشته اند. آن ها از یک زندگی پُرهیجان و پُرتلاطم سیاسی به سراغ پرورش اسب و سگ تازی می آیند. محل زندگی آن ها در منطقه محمودیه شمیران بوده و نمایش تصاویری از این منطقه در بیش از نیم قرن گذشته بخش مهم و جذابی از فیلم است. نکته قابل تامل در فیلم نمایش شکار خرگوش توسط خانم تامپ است. موضوعی که نمایش آن با آب و تاب فراوان در تناقض آشکار با فعالیت هایی است که در طول سال های اخیر برای حفظ حیات وحش صورت گرفته است.

 

نویسنده: رضا استادی

 

برچسب ها: جشنواره سینماحقیقت،سینماپلاس،سینمامثبت،پلاس
نوشته قبلی

با این دست فرمان و ادبیات، شفافیت در سینما یعنی کَشک!

نوشته‌ی بعدی

گلوله باران سینما حقیقت روی خط باریک قرمز

نوشته‌ی بعدی

گلوله باران سینما حقیقت روی خط باریک قرمز

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

آقای سازمان سینمایی! برنامه راهبردی‌اتان محرمانه شد؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۷

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس