یکشنبه, خرداد ۱۸, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی خبر

با این دست فرمان و ادبیات، شفافیت در سینما یعنی کَشک!

۱۳۹۸-۰۹-۲۳
Reading Time: 1 min read
0

سینما مثبت: در روزهای اخیر دو اتفاق در حوزه سینما رخ داده که باعث شده بار دیگر مسئله شفافیت در سینما مورد توجه اهالی رسانه قرار گیرد و البته حاصل هر دو اتفاق به یک نتیجه گیری ختم می شود: شفافیت در سینما یعنی کَشک!

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، یکی از بخش های مرتبط با حوزه سینما اخیرا فهرستی از هزینه های خود را منتشر کرده که تعجب اهالی سینما و رسانه را به عهده داشته است. فهرستی که خبر از جابجایی ارقام قابل توجه میان بخش محدودی از سینمای ایران دارد. این بخش محدود به شکلی سازمان یافته در همه جا حضور دارد. یکجا عضو هیات انتخاب است و جایی دیگر عضو هیات داوری. گاهی هم کارگردان مراسم اختتامیه و افتتاحیه است. این روال سال هاست در سینمای ایران وجود دارد و این قشر برخوردار همواره از جایی به جای دیگر نقل مکان می کند و از شکلی به شکل دیگر در می آید و البته مدیران سینمایی هم در طول این سال ها آموخته اند که یا بخشی از این باند قدرتمند باشند یا در مقابل آن ایستادگی کرده و زمینه های حذف خود را فراهم نمایند! به همین دلیل است که وقتی فهرست مذکور نیز با فشارهای مختلف منتشر می شود، جزئیاتی جهت پیگیری وجود ندارد و همه چیز در یک کلیت محدود می شود اما از همین فهرست می توان متوجه شد که اصرار برخی متولیان چهار دهه فرهنگ و هنر کشور برای برگزاری رویدادهای بی فایده و تاریخ مصرف گذشته، دلسوزی برای فرهنگ و هنر کشور نیست بلکه تداوم جریان پولی است که به اسم جشنواره و ستاد وارد چرخه نحیف سینمای ایران می شود و مسیر خود را به حساب بانکی این آقایان و بعضا خانم ها باز می کند!

 

اتفاق دیگر تهدید رسانه ها توسط یکی از تهیه کنندگان کم سابقه سینمای ایران است. تهیه کننده ای که از مستند سازی در شهری مذهبی طی کمتر از یک دهه به تهیه کننده ای فعال در حوزه سینما و نمایش خانگی تبدیل شده است. این تهیه کننده وقتی با سوال اهالی رسانه درباره ارتباط این فیلم با منابع مالی مشکوک مواجه می شود، اعلام می کند اطلاعات مذکور در مدارک مرتبط با مالکیت فیلم موجود است و در صورت رضایت سرمایه گذاران قابل انتشار است. اما سوال این است که سرمایه گذاران بومی که تهیه کننده مدعی آن است، چرا به جای سرمایه گذاری در زمینه تامین آب و نان اقلیم خود که واقعان از این نظر محدودیت دارند، به سراغ حوزه سینما آمده اند؟! از طرفی هر فردی که الفبای فعالیت در حوزه اقتصاد را بلد باشد می داند که ساز و کار فساد در سیستم اقتصادی ایران بسیار پیچیده است و پولی که صرف تولید چنین آثاری شده، چندین و چند بار چرخیده و از حسابی به حساب دیگر رفته و از شرکتی به شرکت دیگر منتقل شده تا در نهایت سر از حساب سرمایه گذاری مثلا شخصی درآورده است!

شفافیت در سینمای ایران حکایت آن شعر «چون پرده بر افتد نه تو مانی و نه من» است که به جهت منافع پیچیده و به هم گره خورده میان مدیریت فرسوده سینمای ایران و بدنه فعال در بخش های مشکوک، نمی توان انتظار شفاف سازی درخصوص آن را داشت مگر آنکه اراده ای قوی وجود داشته باشد.

برچسب ها: شفافیت در سینما،فساد در سینما،پول های مشکوک در سینما،سینمامثبت،سینماپلاس،پلاس
نوشته قبلی

پخش فیلم 16+ بدون هشدار قبلی در جشنواره سینما حقیقت

نوشته‌ی بعدی

تبدیل فوتبال به آیینی برای همبستگی عشایر

نوشته‌ی بعدی

تبدیل فوتبال به آیینی برای همبستگی عشایر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

آقای سازمان سینمایی! برنامه راهبردی‌اتان محرمانه شد؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۷

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس