سینما مثبت: فراخوان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شده و حالا مقایسه بخشهای جدید این دوره از جشنواره فجر با دوره گذشته، این نکته را مشخص میکند که جشنواره در مسیر دنده عقب و ارجاع به دورههای قبل قرار گرفته و تمام آنچه مدیران سینمایی در این سالها درباره تخصصی شدن این جشنواره وعده میدانند رنگ باخته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، جشنواره فیلم فجر به عنوان رویدادی مهم و ملی در طول سالهای گذشته فراز و نشیبهای مختلفی را پُشت سر گذاشته اما از زمانی که ابراهیم داروغه زاده دبیری آن را به عهده گرفت، تلاش شد تا از رویدادی که بخشهای مختلف و متعدد داشت، به جشنوارهای استاندارد با چند بخش مشخص تبدیل شود. از دوره سی و ششم جشنواره فیلم فجر که داروغه زاده دبیری این رویداد را به عهده گرفت، استاندارد سازی جشنواره آغاز شد اما حالا در دوره سی و هشتم حس میشود جشنواره مجدداً به سالها قبل رجعت کرده و تلاش کرده تا بار دیگر با جمع کردن تمامی تولیدات سینمای ایران در سطح فیلم بلند، کوتاه و مستند و نمایش انواع و اقسام فیلم به جشنوارهای متوسط تنزل پیدا کرده و همه گروههای سینماگر را از خود راضی کند حال آنکه در دو حوزه فیلم کوتاه و مستند، جشنوارههای مادر و تخصصی استاندارد وجود دارد و علاقه مندان نیز از این جشنوارهها استقبال خوبی کردهاند.
در فراخوان این دوره از جشنواره بخشهای اصلی به سه بخش سودای سیمرغ (فیلمّهای سینمایی داستانی / پویانمایی)، نگاه نو (فیلم اول کارگردان: داستانی / پویانمایی)، مستند بلند و کوتاه داستانی تقسیم شدهاند و بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران حذف شده است. در این دوره تعداد عناوین منتخب داستانی و مستند هم به 10 اثر در هر بخش افزایش یافته و نسبت به دوره قبل دو برابر شده است.
به نظر میرسد جشنواره فیلم فجر به عنوان رویدادی مهم همواره با چنین فشارهایی مواجه بوده اما ظاهراً در این دوره از جشنواره داروغه زاده نتوانسته نسبت به این فشارها مقاومت کند و شاید تداوم این فشارها باعث شود تا جشنواره از همه ارزشهایی که در دو دوره گذشته توسط داروغه زاده بنیان گذاشته شد عدول کند و شاید هم در ادامه این عدول بار دیگر جشنواره به برج میلاد بازگردد.