سینما مثبت: محمد حمیدی مقدم رییس جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در حالی نخستین نشست رسانهای خود را برگزار کرده که حوزه تحت مدیریت او با دو تناقض مهم مواجه است: فیلمهای مستند در جشنواره سینما حقیقت با اقبال فراوان مواجه میشوند و نمایش آنها به سئانسهای فوق العاده میکشد اما در طول سال این فیلمها از سینمای اکران سهمی مناسب ندارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در این نشست خبری که امروز در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، حمیدیمقدم با تشریح جزئیات شیوهنامه حمایتی جدید مرکز، از نگاه عادلانه این مجموعه به تقسیم منابع خبر داد و گفت: مرکز گسترش در وضعیت فعلی سینما از پایگاههای اصلی تولید فیلم مستند است. به لحاظ حضور در جشنوارههای جهانی و تولید آثار قابل تأمل، تنوع گونهها و ژانرهای متفاوت مستند و همچنین زیر مجموعههای خارج از مستند و رئالیسمهای اجتماعی، «مرکز» قابلیت بسیاری دارد.
به گفته حمیدی مقدم امسال با حمایت رییس سازمان سینمایی تولید فیلمهای تجربی به مرکز برگردانده شد و فیلمسازانی که در مرحله عبور از فیلمسازی کوتاه به سینمای بلند هستند و تمایلی به ساخت فیلمهای سینمای بدنه ندارند، با سرمایهگذاری «مرکز» فضایی برای ساخت فیلم تجربی پیدا میکنند.
خبر دیگر حمیدی مقدم در این جلسه راهاندازی خانههای مستند با هدف فعالیت صنفی در مراکز استانها و شهرستانهای کشور بود. موضوعی که به نظر میرسد نیاز چندانی به آن وجود ندارد و صرفاً گسترده کردن ساختار اداریای است که میتواند بر بستر فضای مجازی هم موضوعیت یابد.
راه اندازی پاتوقی برای نمایش فیلم مستند در پردیس چارسو و ورود مستندهای «مرکز» به VOD ها از دیگر اخبار مطرح شده در این نشست بود. همچنین حمیدی مقدم از پایان تولید فیلم سینمایی لاله خبر داد. فیلمی که در دوره شفیع آقامحمدیان کلید خورد اما بنا به دلایل مختلف نیمه کاره ماند و حالا این پروژه جنجالی قرار است به نتیجه برسد.
شفاف شدن فعالیتهای حمایتی مرکز
بخش مهم این نشست خبر حمیدی مقدم از شفاف سازی حمایت از آثار تولیدی بود که حمیدی مقدم در توضیح آن گفت: با توجه به سیاست شفافیت سازمان سینمایی و اهمیت ویژهای که آقای انتظامی به این موضوع دارد، شیوهنامه حمایتی مرکز گسترش که کار جدیدی است، طراحی شد. هر فردی که طرح و فیلمنامهای دارد، میتواند با ارائه طرح خود به شکل آنلاین، مراحل بررسی آن را از طریق سایت «مرکز» دنبال کند. به این شکل از ارائه طرحهای مشترک و تکراری هم جلوگیری میشود. ما از هر پیشنهاد تازهای در جهت تحقق این شیوهنامه استقبال میکنیم تا بتوانیم نگاههای جدیدی را اعمال کنیم.
سینما مثبت امیدوار این طرح با جدیت دنبال و به نتیجه برسد چرا که برخی تبعیضها در این حوزه و عدم شفافیت، باعث دلزدگی مستندسازان و منحصر شدن فعالیت در این حوزه به عده خاصی از مستندسازان شده بود. یکی از الزامهای این شفافیت، انتشار به موقع اطلاعات بر روی سایت این مرکز است. مشخصا هم اکنون در بخش طرحهای مصوب مرکز گسترش که در سایت مرکز قابل روئیت است، اطلاعات مربوط به پروژهها تا سال 1396 درج شده حال آنکه دو سال از این مقطع گذشته و قطعا اهالی سینما باید بدانند کدام پروژهها در دو سال گذشته در مرکز تصویب شده و مقابل دوربین رفته است.