سینما مثبت: روز گذشته ساعاتی پس از انتشار مطلبی با عنوان «دکتر انتظامی هم درد سینمای کوتاه را درمان نکرد» در سینما مثبت، سازمان سینمایی آیین نامه اولویتهای حمایتی این سازمان را بر روی سایت رسمی این سازمان منتشر و در این خصوص اطلاع رسانی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، روز گذشته در گزارشی که متن کامل آن را میتوانید در اینجا بخوانید، نوشتیم «در شرایطی که سینمای ایران این روزها در تنگنای شدید مالی به سر میبرد، برخی از بخشهای سینمایی به جای عمل به وظایف مهم خود و راه انداختن چرخ تولید، همچنان به دنبال برنامههای کم اهمیت و بیهوده با بهره گیری از چهرههای تکراری هستند.» حالا روز گذشته سازمان سینمایی با قرار دادن این آیین نامه بر روی سایت خود اعلام کرده آیین نامه مذکور در 31 تیرماه سال جاری به تأیید حسین انتظامی رسیده و لازم الاجرا شده است. این اتفاق در شرایطی رخ میدهد که انتظامی در آبان ماه سال 97 سرپرست سازمان سینمایی شده و هشت ماه طول کشیده تا این آیین نامه چند خطی برای حمایت از سینمای ایران تدوین شود. آیین نامهای که ویژگی خاصی نسبت به متنهای مشابه ندارد و موضوعهای تعیین شده جهت حمایت نیز شامل آیتمهای کلی و تکراری همچون: افزایش امید و اعتماد عمومی در جامعه با هدف تقویت سرمایه اجتماعی، تقویت عزت مندی و قدرت ملی با تاکید بر پیشرفتهای کشور در حوزههای مختلف، توجه به نهاد خانواده با تاکید بر ارزشهای اسلامی-ایرانی و مبارزه با فساد و بیعدالتی با هدف افزایش اعتماد عمومی است؛ موضوعهایی کاملاً تکراری و شعاری که میتواند دستمایه تولید آثار شعاری و تکراری در سینمای ایران شود.
ابهام دیگر این آیین نامه مشخص نبودن مقدار حمایت از تولیدات است. یعنی مشخص نیست کل بودجه تخصیص یافته برای حمایت از آثار بلند، مستند و کوتاه چقدر است و هر فیلم چه سهمی از این بودجه را دریافت خواهد کرد؟ این ابهام قطعا فساد انگیز است چرا که وقتی مشخص نیست به هر فیلم بر چه اساسی چه درصدی از حمایت تعلق خواهد گرفت، باید منتظر بمانیم تا چند سال بعد رییس سازمان سینمایی جدید، فهرست حمایتهای دوره قبل از خود را منتشر کند و ناگهان با اسامی و ارقام عجیب و غریب مواجه شویم؛ همانطور که این روزها با چنین ارقامی در فهرست حمایت از اهالی هنر در دورههای قبلی مواجه میشویم و هر روز شوکهتر از دیروز هستیم که چگونه برای موضوعی بدیهی 300 میلیون تومان به یک مدیر بازنشسته پول پرداخت شده است!
آیین نامهای که در حال و هوای دهه شصت است
همچنین تدوین کنندگان این آیین نامه به روال تکراری سالهای پس از انقلاب، حمایت از فیلم نامه را نیز در اولویت کاری خود قرار دادهاند و آیین نامه فوق بنیاد سینمای فارابی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را موظف کرده حداقل 15 درصد از بودجه تولیدات خود را برای نگارش فیلمنامه اختصاص دهند. موضوعی که به تجربه ثابت شده صرفاً زمینهای برای توزیع امتیازهای خاص میان دوستان و آشنایان است و فیلم نامههایی که با این روش نوشته میشوند، برای همیشه در آرشیو جا خوش کرده و هیچ گاه ساخته نمیشوند. قطعا فیلمنامههای نوشته شده فراوانی وجود دارد که میتواند حمایت از آنها در اولویت باشد.
دریافت حمایت از انجمن سینمای جوانان ایران با اعمال شاقه
انجمن سینمای جوانان ایران مدتی پیش با راه اندازی پورتالی، اقدام به الکترونیکی کردن ثبت آثار مورد نیاز برای حمایت نمود.
علاقه مندان به دریافت این حمایت باید ضمن ثبت فیلم نامه در خانه سینما، برآورد مالی، یادداشت کارگردان، رزمه کارگردان، لینک فیلمهای قبلی، نام تصویربردار، تدوینگر، صدابردار و حتی نام آهنگساز خود را وارد نمایند. همچنین مضمون طرح، خلاصه طرح یا ایده مرکزی، خلاصه پیرنگ، اهداف طرح، ارزشهای بالقوه ساختاری برای ارائه در قالب فیلم کوتاه، هزینه تولید و… را نیز وارد نمایند. این حجم از درخواست اطلاعات بیشتر مناسب سینمای بلند است تا فیلم کوتاه و قرار دادن چنین مسیر پیچیدهای بر سر راه فیلم ساز، یکی از موانعی است که میتواند فیلم ساز کوتاه را از ارائه طرح به این انجمن منصرف نماید و قطعا طراحان این سایت یا آشنا به فضای فیلم کوتاه نیستند ـ که چنین چیزی بعید است ـ یا اینکه عامدانه مسیری را پیش پای فیلم سازان کوتاه قرار دادهاند که از همین ابتدا تعدادی از متقاضیان ریزش داشته باشند. همچنین مشخص نیست در پایان این مسیر پُر پیچ و خم قرار است چه مبلغی و به چه صورت به فیلم ساز داده شود؟
سینما مثبت امیدوار است دستگاههای مسوول در بخش سینما، رویههای خود را در حمایت از سینماگران شفاف کنند.