سینما مثبت: با پیگیری پروندههای اقتصادی در قوه قضائیه، این روزها نامهای تازهای از میان اهالی فرهنگ و هنر به عنوان افرادی که پولهای مشکوک نصیب آنها شده به گوش میرسد و حالا این اتفاق، فضای جدیدی را در عرصه فرهنگ و هنر ایجاد کرده که بیش از پیش نیازمند دخالت موثر و جدی مدیران سینمایی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در سالهای اخیر عبارت سرمایه گذار خصوصی در سینمای ایران بسیار شنیده شده است. در پس پروژههای کوچک و بزرگ و نشریات مختلف این نام بارها و بارها تکرار شده است. حالا با افشاگری حسین هدایتی مشخص شده حتی داوود میرباقری و فریدون جیرانی هم به عنوان دو چهره محافظه کار سینما و تلویزیون ایران که همواره از حواشی اینچنینی دور بودهاند نیز در این اتفاقها سهم و سودی نصیبشان شده است. نام فیروز آبادی نیز در حالی در اظهارات هدایتی مطرح شده که اهالی سینمای ایران او را به واسطه حمایت از انتشار روزنامه سینما و ماهنامه بلیت به خاطر میآورند؛ رسانههایی که همواره درباره منابع مالی آنها سوالهای فراوانی مطرح بود.
سازمان سینمایی توپ را به زمین قوه قضائیه نیندازد
با آشکار شدن این موارد، بیش از گذشته لزوم ثبت اطلاعات مربوط به سرمایه گذاران فیلمها هنگام دریافت پروانه ساخت حس میشود. ابراهیم داروغه زاده بهمن ماه سال گذشته در نشست خبری جشنواره فیلم فجر با اشاره به ورود سرمایههای مشکوک به سینما عنوان کرد: «از قوه قضاییه درخواست میکنم هر اطلاعی که درباره سرمایههای مشکوک دارند به صورت مکتوب به وزارت ارشاد اعلام کنند و فیلمهایی که مشکلات این چنینی داشته باشند اکران نمیشنوند تا مسائل شان رفع شود.»
این اظهار نظر در حالی مطرح شده که قوه قضائیه پس از وقوع یک تخلف از آن مطلع میشود و سازمان سینمایی به عنوان مجری تولید فیلم و سریال باید چهارچوبها و ضوابطی را ایجاد کند که حداقل مسئله به قوه قضائیه منتقل شود و بر همین اساس ثبت دقیق اطلاعات سهامداران یک فیلم و حتی درج آن در سایتی که برای رسانهها قابل دسترس باشد، اقدامی عملی برای جلوگیری از بروز فساد در حوزه سینما است.