سینما مثبت: حدود دو ماه از پایان برگزاری بخش بین الملل فیلم فجر که در رسانههای مستقل به «جشنواره سی و پنج هزار تومانی» شهرت یافته میگذرد. بروز مخالفتهای اصناف با ادامه برگزاری این جشنواره پُرهزینه و بی فایده سبب شد تا مسوولان سازمان سینمایی نسبت به ادامه برگزاری این رویداد تأمل کنند حالا در چنین شرایطی برخی دست اندرکاران این رویداد اقدام به برخی خبرسازیهای بیهوده درخصوص این رویداد کردهاند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در روزهای گذشته خبری با عنوان «بازتاب گسترده اخبار سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در رسانههای معتبر جهان» برای رسانهها ایمیل شد. فرستنده این ایمیل، فردی است که ظاهراً به عنوان «خبرنگار مستقل بین المللی» در ایران فعالیت دارد اما پای ثابت اغلب جشنوارهها و رویدادهای دولتی است! در ایمیل ارسالی یکی از دست اندرکاران جشنواره سی و پنج هزار تومانی در گفت و گو با یک خبرگزاری بی اهمیت و گمنام خاورمیانه مدعی شده «اخبار سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در رسانههای معتبر جهان از جمله؛ «آسوشیتدپرس»، «هالیوود ریپورتر»، سایت معتبر «آی.ام.دی. بی»، «واشنگتن پُست»، «نیویورک تایمز»، «یورونیوز»، «آنسا» ایتالیا، «یاهو»، «الجزیره»، «المیادین»، «فیلم فستیوالز» فرانسه، «المانیتور» و … بازتابهای گستردهای داشته است!»
این ادعا در حالی مطرح شده که در زمان برگزاری جشنواره سی و پنج هزار تومانی هیچ خبری از انعکاس اخبار این رویداد در رسانهها نبوده و سؤال رسانههای مستقل درباره علت بی توجهی رسانههای خارجی به این رویداد، همواره بی پاسخ مانده است!
نکته قابل تأمل درباره این خبر، تنظیم ناشیانه آن است که مخاطب را به یاد جمله بندیهای خبرنگاران مبتدی و کارآموز میاندازد. به این بخش دقت کنید: «همانطور که همه واقفیم؛ جشنواره جهانی فیلم فجر چقدر تأثیرگذاری دارد و با توجه به اهمیت و جایگاه این جشنواره، تصمیم گرفتیم که چگونگی اثرگذاری آن را بالا ببریم و در واقع اینها باعث میشود که ذیل توسعه جشنواره و اهمیت و جایگاه آن؛ برنامه رسانهای آن را نیز طراحی کردیم. جشنوارهای که داعیهدار توسعه و اثرگذاری است؛ جریان رسانهای آن نیز بایستی بتواند آن اهداف را انعکاس بدهد. یکی از برنامههایی که سعی کردیم بهصورت جدی آن را دنبال بکنیم این بود که برنامهای تهیه کنیم که به لحاظ حرفهای به ارزشها و آرمانهای جشنواره وفدار باشد!»
در بخش دیگری از این مصاحبه سرشار از غلطهای املایی و جمله بندیهای مبتدیانه میخوانیم: «به نظرم هیچ جشنوارهای در دنیا برای خود این مأموریت را ترسیم نکرده است؛ در عین حال، تعدادی از جشنوارههای رده الف در دنیا این قابلیت را در خود دارند. اما جشنوارهای در آسیا و یا جشنوارهای در جهان اسلام و خاورمیانه این ویژگیها را ندارد که جشنواره جهانی فیلم فجر دارد.»
در این گفت و گو ادعا شده جشنواره فیلم فجر برای رسانهها خبر و محتوای اثر گذار تولید کرده و عنوان شده «امسال دیالوگ مثتمر و کار مشترک رسانهای را از داخل ایران با نمایندگیهای رسانههای خارجی آغاز کردیم و با همکاران رسانهای در کشورهای دیگر، وارد مذاکره و گفتوگو شدیم. اینقدر خبرها بهخوبی و درست تنظیم شد و اینقدر در اسرع وقت خبرها برایشان ارسال شد، آنها مجاب شدهاند که اتفاق جدی در ایران روی داده است…کمپینهای رسانهای مختلفی ایجاد کردیم تا به درد آنها بخورد و دیگران از آن استفاده کنند.»
در این گفت و گو ادعا شده اخبار جشنواره سی و پنج هزار تومانی در رسانههای مختلف منعکس شده اما جالب است که اثری از بریده جراید این رسانهها در سایت جشنواره نیست! البته قابل درک است که به دلیل تقسیم شدن حوزه «رسانه» در این جشنواره بین دو فرد، هر کدام تلاش میکند تا با برجسته نمودن فعالیت خود، سهم کامل این بخش را برای سال آینده به خود اختصاص دهد اما مشخص نیست چرا پیش از انتشار چنین مصاحبهها و گزارشهای بی ارزش و کم مایه، حداقل آنها ویرایش نمیکنند تا انتشار آن مایه خنده و تمسخر اهالی رسانه نشود! البته ثبت نام در کلاس اکابر نیز میتواند نویسندگان چنین خبرهایی را با اصول اولیه جمله بندی زبان فارسی آشنا کند.