سینما مثبت: انتشار پوستر بخش بین الملل سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از روز گذشته بازتابهای مختلفی در رسانه ها داشته و بسیاری از آن ها اقدام به انتشار مطالب انتقادی درخصوص این پوستر کرده اند اما بر اساس قاعده «از کوزه همان برون تراود که در اوست»، این پوستر مهم ترین معرف رویدادی است که ادعای بین المللی بودن دارد اما چیزی بیش از یک دورهمی نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در خبر منتشر شده از پوستر نام «علی خورشیدپور» به عنوان طراح ذکر شده حال آنکه عکس موجود در این پوستر تصویری واقعی است که پیشتر در رسانه ها با عنوان «عکسی از دو کودک دوره قاجار» منتشر شده بود و طراح مذکور صرفا چیدمانی ساده برای آن را انجام داده است. تصویر فوق به خوبی سلیقه مدیران و برگزار کنندگان این رویداد را ترسیم کرده و نشان می دهد آن ها به جای آنکه به دنبال نگاهی رو به جلو باشند، بیشتر در پی نوستالژی بازی و سیر و سلوک در گذشته ای هستند که از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دوران اوج انحطاط کشورمان بوده و به واسطه فقر اقتصادی، ضعف فرهنگی و نیز تزلزل حکومت مرکزی، در نزد مورخان شناخته می شود اما حالا دو کودک از این دوره، نظر مثبت مسوولان جشنواره را به خود جلب کرده و چنین تصویری به نماد یک رویداد سینمایی تبدیل شده است.
نکته قابل تامل دیگر در این میان، برخی خبرسازی ها از قبیل خبر «نصب پوستر در بازار فیلم برلین» است که احتمالا برای انجام آن هیاتی مامور حضور در برلین شده اند تا عکس لحظه تاریخی نصب پوستر را تهیه و مخابره نمایند!
جشنواره فیلم فجر با تشریفات فراوان و حجم بالای خبرسازی های اینچنینی در حالی طی دو دوره گذشته برگزار گردیده که به جز چند سئانس معدود، اغلب سئانس های نمایش آن با استقبال اندک مخاطبان مواجه شده و فیلم های به نمایش درآمده در آن نیز فاقد ویژگی «تازگی و عدم نمایش در جشنواره های بین المللی دیگر» بوده است.