دوشنبه, اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی جشنواره سی و ششم

جشنواره سی و ششم؛ سیاسی‌ترین توزیع جوایز در میان برگزیدگان

۱۳۹۶-۱۱-۲۲
Reading Time: 1 min read
0

سینما مثبت: جشنواره سی و ششم فیلم فجر در حالی به پایان رسید که مراسم اختتامیه این رویداد شاهد یکی از «سیاسی‌ترین» توزیع جوایز میان برگزیدگان این رویداد بود.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، روز یکشنبه 21 بهمن ماه در خبری با عنوان «سه فیلم خوشبخت جشنواره فیلم فجر مشخص شدند» نوشتیم که سه فیلم تنگه ابوقریب، به وقت شام و مغزهای کوچک زنگ زده مورد توجه داوران قرار گرفته‌اند. متن این خبر را می‌توانید با کلیک کردن در «اینجا» مطالعه کنید. حالا در مراسم اختتامیه این رویداد، داوران که در روزهای اخیر به شدت با اظهار نظرهای مختلف مواجه بودند و هزینه آراء آن‌ها به فیلم‌های برگزیده به شدت افزایش یافته بود، با انتخاب‌های خود حداکثر تلاش را به کار بردند تا نه «سیخ» ارگانی‌های حاضر در جشنواره بسوزد و نه «گوشت» روی آتش فیلم‌های منسوب به سرمایه داران سینما آسیب چندانی ببیند! بر همین اساس اهدای دو جایزه بهترین کارگردانی به دو فیلم «به وقت شام» و «تنگه ابوقریب» ضمن آنکه می‌تواند به راضی کردن نهاد سازنده فیلم تعبیر گردد، کاستن از اعتبار جایزه حاتمی کیا نیز بود در سال‌های اخیر هنگام حضور در جشنواره خط و نشان‌های فراوانی برای هیات انتخاب کشیده است! همچنین اهدای جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی نیز می‌تواند به «موازنه قدرت» تعبیر گردد، آن هم در شرایطی که موافقان به وقت شام در این مدت بارها آخرین ساخته محمد علی باشه آهنگر را مورد هجمه قرار داده و از آن به عنوان فیلمی خنثی یاد کردند! انتخاب مغزهای کوچک زنگ زده در رشته مهم بهترین فیلم نامه و نیز جایزه مردمی قابل پیش بینی بود و البته این از عجایب روزگار است که بهترین فیلم مردمی، فیلم برگزیده هنر و تجربه هم می‌شود. یعنی سلیقه مردم در این سال‌ها به سمت هنر و تجربه سوق یافته است؟!

جایزه ویژه بهترین فیلم برای «بمب یک عاشقانه» هم تلاشی برای ایجاد موازنه قدرت در میان فیلم‌های شاخص امسال بود.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر امسال شاهد یکی از پُرتعدادترین بذل و بخشش‌های جایزه‌ای بود. از بذل جایزه بهترین فیلم نامه فیلم کامیون به بازیگر آن تا حضور عوامل تنگه ابوقریب و مغزهای کوچک زنگ زده روی سِن که این مسئله را ثابت می‌کند که زندگی و فعالیت در دوره‌ای که به واسطه رسانه‌ها همه چیز رنگ شفافیت به خود گرفته، چقدر سخت است و لازمه فعالیت در این فضا «یکرنگی» است؛ یعنی همان کاری که حاتمی کیا انجام داد و با کنار گذاشتن رودربایستی، با بیان این جملات و حمله به رشید پور، یادگاری ارزشمند از خود در این رویداد به جای گذاشت و با افتخار خود را «فیلم ساز نظام» نامید و نسبت به انتقادهای مطرح شده به فیلم این سرباز نظام از صدا و سیما به شدت انتقاد کرد!

 

اسامی برگزیدگان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

 

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه: بهرام و بهمن آرک (برای فیلم حیوان) اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری: فرید ناظرفصیحی (چهارراه استانبول)

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی (تنگه ابوقریب)

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه: عباس بلوندی (سرو زیر آب)

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس: سارا خالدی‌زاده (بمب، یک عاشقانه)

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: علیرضا علویان (به وقت شام، مغزهای کوچک‌زنگ‌زده)

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: رشید دانشمند (تنگه ابوقریب)

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: کارن همایون‌فر (به وقت شام)

سیمرغ بلورین بهترین تدوین: بهرام دهقانی و محمد نجاریان (عرق سرد)

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: علیرضا زرین‌دست (سرو زیر آب)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه: مغزهای کوچک‌زنگ‌زده (هومن سیدی)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول: خجالت نکش (رضا مقصودی)

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: سحر دولتشاهی (عرق سرد-چهارراه استانبول)

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: جمشید هاشم‌پور (فیلم دارکوب)

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: سارا بهرامی (برای فیلم دارکوب)

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد: امین حیایی (شعله‌ور)

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: امیر جدیدی (عرق سرد و تنگه ابوقریب)

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: کامبوزیا پرتوی (کامیون) و هومن سیدی (مغزهای کوچک زنگ زده)

جایزه ویژه هیات داوران: فیلم بمب (پیمان معادی)

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: ابراهیم حاتمی کیا (به وقت شام) و بهرام توکلی (تنگه ابوقریب)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: تنگه ابوقریب به تهیه کنندگی سعید ملکان

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: سرو زیر آب (به تهیه کنندگی سیدحامد حسینی)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم آرای مردمی: مغزهای کوچک زنگ زده (هومن سیدی)

 

 

فراوانی جوایز در میان فیلم‌های مطرح

 

«تنگه ابوقریب»: شش سیمرغ

«مغزهای کوچک زنگ‌زده»: چهار سیمرغ

«به وقت شام»، «سرو زیر آب» و «عرق سرد»: سه سیمرغ

«چهارراه استانبول»، «دارکوب» و «بمب»: دو سیمرغ

برچسب ها: انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران،سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر،سینماپلاس،سینمامثبت،پلاس،اخبار سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر،حواشی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر،plus
نوشته قبلی

آیا جشنواره فیلم فجر از منتقد مدیرعامل دوازده کاره انتقام گرفته است؟

نوشته‌ی بعدی

این میزان توجه برای شما حاتمی کیاها «بَس» نیست؟!

نوشته‌ی بعدی

این میزان توجه برای شما حاتمی کیاها «بَس» نیست؟!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

از صیاد تا ناریا، تلویزیون و پرده سینما در اشغال آثاری ضعیف

۱۴۰۴-۰۲-۲۸

مدیران مومن و انقلابی تلویزیون هم عاشق بوروکراسی سنگین هستند؟

۱۴۰۴-۰۲-۲۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس