سینما مثبت: انتشار خبر حمایت پانزده میلیارد تومانی سازمان هنری ـ رسانهای اوج از جشنواره فیلم فجر، با واکنشهای مختلفی مواجه شد. خبر مذکور از سوی سازمان اوج تکذیب شد اما سازمان سینمایی واکنشی به این خبر نشان نداد.
نمایی از پشت صحنه فیلم «به وقت شام» محصول جدید سازمان اوج
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، مشکلات اقتصادی کشور در سالهای اخیر بیشترین لطمه را به بخش «فرهنگ و هنر» کشور زده و سبب شده تا اغلب دستگاههای فرهنگی ـ هنری از چهارچوبهای سختگیرانه خود عقب نشینی کنند. نمونه چنین اتفاقی را در مطلبی با عنوان «تیزهوشی فردوسی پور و همکارانش دستخوش دارد» را میتوانید در «اینجا» بخوانید. طبیعی است مسوولان جشنواره فیلم فجر نیز برای برگزاری این رویداد پُر هزینه به دنبال حامی مالی باشند اما چرا در شرایطی که انتشار این خبر چند ساعت بعد ـ ساعت 30/13 در خبرگزاری ایلنا ـ از سوی روابط عمومی اوج تکذیب میگردد، با واکنش سازمان سینمایی مواجه نمیشود؟ آیا احتمال دارد سازمان سینمایی از شنیدن این خبر دلش غنج رفته و به امید آنکه خبر مذکور ممکن است ولو در حد چند میلیارد محقق شود، آن را تکذیب نکرده است؟! اگر چنین باشد باید به حال مسوولان سازمان سینمایی تأسف خورد و اگر چنین نیست و انشاءالله مسوولان این سازمان همچنان از عنصر «عزت نفس» برخوردار هستند، بهتر است در اظهار نظری شفاف و سریع نسبت به چنین خبرهایی در حال و آینده واکنش نشان داده و به صراحت اعلام کنند هیچ نوع حمایت مالی را از ذی نفعان این رویداد نخواهند پذیرفت ولو آنکه عطای برگزاری جشنواره در این حد و اندازه را به لقای آن ببخشند و صرفاً در یک سالن فیلمها را برای داوران نمایش دهند.
آیا 15 میلیارد پول زیادی در سینمای ایران است؟
قطعاً پاسخ به این سؤال خیر است. در سال 96 حداقل سه فیلم در سینمای ایران این فروش را پشت سر گذاشتهاند. «نهنگ عبنر با بیست میلیاد»، «گشت ارشاد 2 نوزده میلیارد» و «خوب، بد، جلف با 16 ملیارد فروش» سه اثر بالای 15 ملیاردی سینمای ایران در سال 96 هستند. کسب جوایز جشنواره فیلم فجر اعتبار فراوانی برای فیلم سازان ایجاد میکند و به واسطه این اعتبار میتوان «کارها» کرد! حالا تصور کنید تهیه کننده باهوشی که میداند فیلم او به فروشی بالای 10 میلیارد در سال 97 دست خواهد یافت، مبلغی 5 میلیاردی را به جشنواره فیلم فجر کمک کند و در ازای آن هم از فضای تبلیغاتی این رویداد بهره بگیرد و هم چند جایزه مهم را نصیب خود کند. در یک برنامه اقتصادی این طرح «جواب» میدهد و میتواند سودآور باشد. بر همین اساس ممکن است پیشنهاد کمک مالی از سوی یکی از پخش کنندههای قدرتمند سینمای ایران به جشنواره فیلم فجر مطرح شود؛ آیا سازمان سینمایی مجاز به پذیرش چنین پیشنهادی هست؟
تولید فیلمهای بالای ده میلیاردی
در طول سالهای اخیر حرف و حدیثهای فراوانی از ساخت فیلمهای چند میلیاردی در سینمای ایران شنیده میشود. فیلمهایی که با بودجههای بالای 5 میلیارد ساخته میشود و دستمزد کارگردان یکی از آنها یک میلیارد بوده است! قطعاً مجموعههایی که در پس ساخت این آثار هستند، با کسب چند جایزه از جشنواره فیلم فجر میتوانند حجم بیشتری از تولیدات را برای سالهای بعد تدارک ببینند. البته ساز و کار مالی حاکم بر این رویه کمی سؤال برانگیز است اما چند جایزه مهم این مسئله را «پوشش» میدهد و منافع کلانی نیز برای «کار راه انداز» های این ماجرا دارد.
کشاکش بر سر جایزه فجر از هم اکنون
سازمان هنری ـ رسانهای اوج پس از سرمایه گذاری برای ساخت چند فیلم ضعیف، با حضور در «بادیگارد» در ابتدای جاده شهرت و معروفیت قرار گرفت. برای بر سر زبان انداختن نام مجموعهای تازه تأسیس، نامهایی مانند: مسعود کیمایی، کمال تبریزی، ابراهیم حاتمی کیا، رخشان بنی اعتماد، داریوش مهرجویی و چند نام دیگر کارگشا است. به خاطر بیاورید که در همان زمان توقع مسوولان اوج از جوایز جشنواره بسیار بیش از سه جایزه «بهترین جلوههای ویژه میدانی و جلوههای ویژه بصری»، «بهترین بازیگر مرد» و «بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» بود و از آنجا که احساس میکردند حق آنها تضییع شده، برای رییس جمهور نامه سرگشاده نوشتند و…حالا انتشار چنین بسیار سؤال برانگیز است. روابط عمومی اوج با تکذیب این حمایت اعلام کرده: «نسخه اولیه و راف کات برخی از این فیلمها را تعدادی از دوستان دیدهاند به نظر میرسد از آنجا که این فیلمها امکان دارد جوایزی را در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر کسب کند، برخی افراد یک خط رسانهای را آغاز کردند تا نشان دهند که این جوایز به دلیل حمایت مالی سازمان اوج بوده است. اما چنین موضوعی اصلاً صحت ندارد.»
البته رسانه مستقل «سینما روزان» هم نوشته: «شاید هم برعکس؛ بناست حذف احتمالی بخاطر کیفیت پایین محصولاتتان را به گردن همین خبر بیندازید!»
انتشار این خبر و آغاز خط خبری فوق از روزنامه ارزشی و هم طیف اوج ـ یعنی کیهان ـ بوده و قطعاً با توجه به پیشرفتهای فناوری، یافتن منشاء این خبر چندان سخت نیست؛ بخصوص که روزنامه کیهان و نویسندگان دقیق آن در بخش سینمایی، تا صحت خبر و منبع آن تأیید نشود، اقدام به انتشار آن نمیکنند و به احتمال زیاد درخصوص این خبر به «یقین» رسیدهاند که اقدام به انتشار آن نمودهاند.
چه باید کرد؟
رسانههای سینمایی این روزها در انتظار موضع گیری شفاف و صریح رییس سازمان درخصوص این خبر هستند. ضمن آنکه در چنین شرایطی که برخی فضاسازیها ممکن است باعث لوث شدن ماهیت فیلمهای ارزشمند اوج همچون «به وقت شام» شود، بهتر است این سازمان صرفاً به نمایش فیلمهایش در جشنواره اکتفاء نموده و مانند رویه ارزشمند سازندگان فیلم محمد (ص)، از حضور در رقابت بخش مسابقه فیلم فجر انصراف دهند. قطعاً جایزههای فجر برای فیلمهای ارزشی که اوج تولید میکند مزیتی محسوب نمیشود و کسب جوایز توسط این فیلمها از رویدادهای ارزشی مانند «جشنواره مقاومت»، «جشنواره عمار» و… به جوایز فجر برتری دارد.