یکشنبه, اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

«ماجرای نیمروز» برگ برنده جشنواره فیلم فجر یا فیلمی آموزشی؟

۱۳۹۵-۱۱-۲۱
Reading Time: 1 min read
0

سینما مثبت: نمایش فیلم ماجرای نیمروز دومین تجربه سینمایی «محمد حسین مهدویان» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته که مهم‌ترین آن «مطالبه تعداد زیاد سیمرغ» از سوی سازندگان فیلم است.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، محمد حسین مهدویان فیلم ساز جوان و خلاقی است که به واسطه همراه ساختن مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی با ایده‌هایش موفق شده تاکنون دو فیلم پُرهزینه بسازد. هر دو این فیلم‌ها از حیث «بازسازی» آثاری مهم و ارزشمند به حساب می‌آید. البته زمانی که امکانات مالی و پشتیبانی خوبی از فیلم ساز وجود داشته باشد، تولید اثری در حد و اندازه این دو فیلم کار سختی نیست اما هوشمندی مهدویان در نخستین فیلمش که سبب شد «ایستاده در غبار» مورد توجه قرار گیرد، خلق تصویری متفاوت از قهرمانی بود که کلیشه‌های ثابتی درباره وی وجود داشت.

تصور می‌شد مهدویان در ماجرای نیمروز هم قرار است چنین مسیری را در پیش بگیرد. وقتی در ابتدای فیلم یکی از شخصیت‌های اصلی داستان ـ با بازی مهرداد صدیقیان ـ در دو بزنگاه فیلم ابتدا با هم دانشگاهی سابق و سپس با نامزدش مواجه می‌شود، این گمان تقویت می‌شود که مهدویان قرار است ضمن روایت داستان خود در این مقطع تاریخی، چالش‌هایی انسانی را به تصویر بکشد که آلوده به سیاست شده است اما این کارگردان جوان و کم تجربه قطعاً چنین توانی را در داستان پردازی ندارد و به همین دلیل ماجرای علاقه صدیقیان به دختر عضو سازمان منافقین عمقی به اندازه دوستی‌های دختر ـ پسری دوران دبیرستان پیدا می‌کند و در عوض کارگردان تمام انرژی خود را بر روی عنصر «بازسازی» می‌گذارد! عنصری که الزاماً ارتباطی به خلاقیت کارگردان ندارد و می‌تواند مسئله‌ای کاملاً «تولیدی» باشد.

در نهایت حاصل این شکل از فیلم سازی، به ساخت اثری ختم می‌شود که گویی به عنوان فیلمی درون سازمانی برای نمایش در جمع کارآموزان و دانشجویان رشته مبارزه با گروه‌های سیاسی ساخته شده است!

مهدویان با این فرمول می‌تواند سالی یک فیلم بسازد و قطعاً سازمان‌ها و نهادهای مختلفی هستند که می‌توانند برای چنین سوژه‌هایی از او «حمایت میلیاردی» کنند اما آثار اینچنینی تا زمانی که مهم‌ترین ویژگی سینما یعنی «درام» را نداشته باشند، نمی‌توانند آثار ماندگاری به حساب بیایند.

 

برچسب ها: انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران،سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر،سینماپلاس،سینمامثبت،پلاس،اخبار سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر،حواشی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر،plus
نوشته قبلی

فاصله عمدی کیانیان با محصولی که آن را تبلیغ می‌کند!

نوشته‌ی بعدی

جشنواره پُرحاشیه سی و پنجم فجر هم به پایان رسید

نوشته‌ی بعدی

جشنواره پُرحاشیه سی و پنجم فجر هم به پایان رسید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

از صیاد تا ناریا، تلویزیون و پرده سینما در اشغال آثاری ضعیف

۱۴۰۴-۰۲-۲۸

مدیران مومن و انقلابی تلویزیون هم عاشق بوروکراسی سنگین هستند؟

۱۴۰۴-۰۲-۲۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس