سینما مثبت: انتصاب محمد حیدری «تئاتری» و «مدیر موزه سینما» به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر از همان سال گذشته شگفتیهای فراوانی را به دنبال داشت. حالا حیدری پس از تجربه یک دوره از دبیری این رویداد هنری، در تجربه دوم خود همچنان درگیر نوستالژی بازی و علائق موزهای خود است و برخی قرائن نشان میدهد درک درستی از فضای جشنواره فجر امسال ندارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، سال گذشته تصویری از «خسرو شکیبایی» برای پوستر جشنواره سی و چهارم فیلم فجر انتخاب شد. چند ماه بعد در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز تصویر «عباس کیارستمی» برای پوستر جشنواره انتخاب شد که البته با توجه به زمان کوتاهی که از درگذشت این هنرمند شاخص ایران در جشنوارههای جهانی میگذشت انتخاب به جایی بود. اما حالا حیدری امسال برای دومین بار از تصویر یکی از درگذشتگان سینمای ایران برای پوستر جشنواره فیلم فجر استفاده کرده است. پوستری که قرار است معرفی نسبتاً کامل و جامعی از جشنواره فجر داشته باشد، مزین به تصویر هنرمند درگذشتهای است که بیست سال از فوت او میگذرد و آخرین اثر سینماییاش را هم 25 سال قبل ـ یعنی حدود یک ربع قرن قبل ـ ساخته است. حالا تصویر این هنرمند که در اهمیت و ارزش آن شکی نیست، به عنوان پوستر جشنوارهای انتخاب شده که بیش از یک سوم از فیلم سازان حاضر در بخش مسابقه آن چهرههایی جوان هستند. چنین جشنوارهای حالا پوستری دارد که احتمالاً بر اساس دغدغههای دبیرش که در فضایی موزهای و خاطره انگیز زیست کرده، آن قدر به گذشته تعلق خاطر دارد که نمیتواند از آن جدا شود و بر همین اساس ترجیح میدهد به جای طرح و ایدهای نو، همچنان در کوچه پس کوچههای تهران قدیم و خانه باغهایش سیر کند و به نسل فیلم سازان آن دوره دلبسته باشد تا هنرمندان تازه نفس و جوان!