سریالهای اوج در مسیر «یتیم خانه ایران»؟!
سینما مثبت: سازمان هنری ـ رسانهای اوج در اخبار جدیدش اعلام کرده قصد ساخت دو سریال «هنگام بیداری» و «دختر شینا» را دارد. حالا این سؤال مطرح میشود که دو سریال مذکور چه میزان مخاطب داشته و آیا میتوانند نظر بینندگان سیما را جلب کنند؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، سازمان اوج فعالیتهای مختلفی در عرصه فرهنگی ـ هنری انجام داده که برخی از آنها همچون تابلوهای «هنوز ادامه دارد» با استقبال فراوانی مواجه شده است. این سازمان در یکسال اخیر طی همکاری با «خانواده حاتمی کیا» توانسته حسابی روی بورس اخبار باشد. یکبار به خاطر ساخت فیلم بادیگارد، بار دیگر به خاطر رونمایی از کتاب بادیگارد که توسط فرزند حاتمی کیا نوشته شده و…. اما تجربههای «غیر حاتمی کیایی» این سازمان چندان موفق نبوده است. سریال «آسمان من» که این شبها از شبکه آی فیلم در حال پخش است، نمونهای از آثار متوسط این سازمان است که مشخص است با هزینه مادی ـ معنوی بالایی تولید شده است. حالا در چنین شرایطی این سازمان وارد ساخت دو سریال «هنگام بیداری» با موضوع مبارزه مردم جنوب ایران علیه استعمار انگلستان و «دختر شینا» با موضوع زندگی همسر یکی از شهدای عملیات کربلای 4 شده است. سریال اول زمان پخش مشخصی ندارد اما سریال دوم قرار است برای ایام نوروز پخش شود.
این برنامه ریزی در شرایطی رخ میدهد که این روزها فیلم ارزشمند «یتیم خانه ایران» بر پرده سینماها است. فیلمی که با وجود خوش ساخت بودن و همچنین تبلیغات فراوان نهایتاً توانسته به فروشی حدود 160 میلیون تومان دست پیدا کند. سینما مثبت پیشتر مطلبی درباره فیلم مذکور منتشر کرده که میتوانید آن را با کلیک کردن در «اینجا» بخوانید. در چنین شرایطی آیا میتوان یقین حاصل کرد که سیروس مقدم کارگردان اجتماعی ساز تلویزیون در اولین تجربه کار تاریخ معاصرش در «هنگام بیداری» محصول بهتری نسبت به یتیم خانه بسازد؟ ضمن اینکه فیلم نامه این اثر مربوط به سال 1390 است و قطعاً گذشت زمان از جذابیت و تازگی این قصه کاسته است که باید در این زمینه هم تبدیری اندیشیده شود.
سریال «دختر شینا» هم که قرار است توسط نرگس آبیار به سریال تبدیل شود، اثری پُر خطر محسوب میشود هم به آن جهت که فیلم قبلی این کارگردان که این روزها بر پرده سینماها است، با واکنش سرد منتقدان مواجه شده و هم اینکه آبیار قرار است اولین تجربه خود در زمینه سریال سازی را در این سازمان تجربه کند. از طرفی روایتی نمایشی از «دختر شینا» با بازی امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی پیش از این توسط حوزه هنری ساخته شده و حالا تکرار دوباره این داستان آن هم درباره کتابی که اثری حسی محسوب میشود، فضای روستایی دارد و کمتر گره دراماتیکی در آن وجود دارد، احتمال ساخت اثری کم بیننده را افزایش میدهد. در یک کلام کتاب «دختر شنیا» نسبت به دیگر خاطرات موفق دفاع مقدس همچون: دا، کوچه نقاشها، نورالدین فرزند ایران و… اثری دراماتیک نیست و نمیتوان انتظار سریالی پُر فراز و نشیب را از آن دید.
به نظر میرسد سازمانهایی نظیر اوج که امکانات مالی خوبی برای حضور در عرصه فیلم و سریال سازی دارند، نیازمند اتاق فکرهای قوی هستند تا درباره ساخت و جنبههای مختلف یک اثر، افرادی صاحب نظر و کارشناس تصمیم بگیرند تا نتیجه کار، محصولی با تأثیر بالا بر مخاطب باشد.