چند نگرانی درباره فیلم ضد فتنه جدید سینمای ایران
سینما مثبت: انتشار برخی اخبار و گزارشهای تکمیلی درخصوص پروژه «ماه گرفتگی» که با موضوع حوادث پس از انتخابات سال 1388 ساخته میشود، سؤالهایی را درخصوص کیفیت احتمالی این اثر و میزان تاثیرگذاری آن بر مخاطبان سینمای ایران به ذهنها متبادر کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، این پروژه به کارگردانی «مسعود اطیابی» و تهیه کنندگی «هادی انبار دار» بر اساس فیلم نامه «مهدی آذر پندار» مقابل دوربین رفته است.
در تازهترین گزارشهای منتشر شده اعلام شده برای فیلم برداری بخشهایی از این فیلم خیابان آذربایجان تهران بسته شده و همچنین قرار است درگیریهای خیابان جمالزاده، به آتش کشیدن مسجد لولاگر توسط فتنهگرها، آتش زدن خودروها در خیابانها …. در قالب این فیلم به تصویر کشیده شود. مطالعه این اخبار و مصاحبهها نشان میدهد «ماه گرفتگی» قرار است پروژهای اکشن باشد که با نمایش چنین صحنههایی در قالب اثری مهیج، پیام و مطلب خود را به مخاطب ارائه نماید. صرف نظر از نمایش فیلم در جشنواره پیش رو، اولین فرصت برای اکران عمومی این فیلم سال 1396 خواهد بود؛ یعنی هشت سال پس از حوادث انتخاباتی که چنین اتفاقهایی در آن رخ داد. در هشت سال گذشته اتفاقهای فراوانی در جامعه رخ داده و رویکرد هیجانی به اتفاقهای سال 88 اهمیت خود را از دست داده است. البته وجه عمیق و مهم این رخدادها موضوعی است که باید درخصوص آن همچنان آثار عمیق و پُرمحتوا تولید کرد و مقام معظم رهبری نیز بارها در سخنرانیهای خود و حتی در ماههای اخیر، به موضوع حساس به تشنج کشیدن کشور به بهانه رقابت سیاسی اشارههای فراوان کردهاند که اگر این اثر سینمایی بتواند به چنین مواردی بپردازد، میتوان انتظار داشت نتیجه کار خوب و قابل قبول از آب دربیاید اما در این راه چند چالش اصلی وجود دارد:
ماه گرفتگی در ادامه مسیر مزار شریف؟
رویکرد سازندگان این اثر به خلق اثری اکشن به شدت یادآور فیلم «مزار شریف» است که با وجود صحنههای پُر و پیمان و جذاب اکشن، به واسطه آنکه صرفاً بر «بازسازی یک واقعه» متمرکز شده بود، نتوانست توفیقی در اکران عمومی پیدا کند و در نهایت با استقبال و فروشی اندک از اکران کنار رفت.
کارگردان این فیلم با وجود آنکه جزو مدیران تولید برجسته سینمای ایران است، در کارنامه کاریاش اثری از فیلمهای عمیق و جدی به چشم نمیخورد. «اخلاقتو خوب کن»، «شرط اول»، «صبح روز هفتم»، «خروس جنگی»، «مصائب دوشیزه» و «خاک و مرجان» فیلمهای قبلی اطیابی است که به جز اثر طنز «خروس جنگی»، سایر آثار قابل تأمل نیست. خاک و مرجان به عنوان آخرین ساخته اطیابی که در جشنواره فجر نیز نمایش داده شد، اثر موفقی محسوب نمیشود. صبح روز هفتم نیز اثری معناگرا بود که به تهیه کنندگی یکی از شبکههای تلویزیونی ساخته شد و موفقیتی نیز کسب نکرد. حال سؤال این است که آیا اطیابی گزینه مناسبی برای کارگردانی فیلمی همچون «ماه گرفتگی» است که قرار است اثری مفهومی و عمیق باشد؟
نگاه سطحی و ژورنالیستی بر کار غالب نباشد؟
فیلمنامهنویس این فیلم از فعالان عرصه روزنامه نگاری سینمایی است و همین مسئله این نگرانی را ایجاد میکند که فیلم نامه این اثر به جای آنکه معطوف به جنبههای عمیق و محتوایی باشد، اثری باشد که در آن نگاه ژورنالیستی غالب است و همه چیز در سطح میگذرد. این ویژگی متاسفانه در اغلب آثار فیلمنامهنویسانی که زمانی روزنامه نگار بودهاند نیز به چشم میخورد. البته اینکه چنین نویسندهای با چه معیاری برای نگارش فیلم نامهای با این درجه از اهمیت انتخاب شده نیز مسئلهای مهم است.
در زمینه تهیه کنندگی نیز «هادی انبار دار» جزو تهیه کنندگان شاخص سینمای ایران محسوب نمیشود. در ساخت هر اثر هنری نمایشی، تهیه کننده عنصری مهم است که میتواند خط و ربطی جدی به اثر بدهد.
حال با این ترکیب، نگرانی جدی درخصوص کیفیت این اثر وجود دارد و مهمترین نگرانی این است که نکند «ماه گرفتگی» به اثری ضد پیام خود تبدیل و به عرصهای برای جنجال آفرینی مخالفانش در جشنواره فجر تبدیل شود؟
امید است سفارش دهندگان این فیلم با نظارت جدی بر این اثر و نیز استفاده از خرد جمعی، این فیلم را به فرصتی برای روشنگری درباره ابعاد مختلف وقایع پس از انتخابات سال 1388 تبدیل کنند. در پایان عکس های این فیلم پیش روی شما است: