امروز زمان عذرخواهی «اوجی» هاست
سینما مثبت: امروز دوشنبه هفدهم خرداد ماه و در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، سازندگان فیلم «ایستاده بر غبار» قرار است با برگزاری نشستی خبری، فعالیتهای تبلیغی همزمان با اکران این اثر ارزشمند را آغاز کنند. سازندگان این فیلم به خاطر رفتار اشتباه و نادرست چندی پیش خود یک عذرخواهی به رسانهها و مخاطبان این فیلم بدهکار هستند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در دنیای امروز تبلیغات جایگاهی ویژه و خاص دارد و حتی بهترین محصولات نیز بدون بهره گیری از استراتژی درست تبلیغاتی موفق به جلب توجه مخاطب نمیشوند. فروردین ماه امسال پس از اکران فیلم «بادیگارد» دیگر محصول سازمان اوج، قرار بود اولین ساخته بلند مهدویان نیز نمایش داده شود اما ناگهان اتفاق دیگری رخ داد و فیلم از برنامه اکران حذف شد. البته چنین اتفاقی کاملاً منطقی بود چرا که اکران دو فیلم ارگانی ـ ارزشی به صورت همزمان نمیتواند ایده درستی باشد و اگر ایستاده در غبار اکران میشد، قطعاً بخشی از ظرفیت مخاطبان فیلم بادیگارد که بعضاً با بلیت نیم بها به سینما آمده بودند را از آن خود میکرد و هر دو فیلم اوج با فروشی متوسط و حتی ضعیف مواجه میشد و بهتر بود نمایش فیلم مهدویان به زمانی دیگر موکول شود اما در چنین شرایطی، دست اندرکاران فیلم به جای شفاف سازی و بیان صادقانه ماجرا درباره فیلمی که به زندگی یک شخصیت ارزشی میپردازد؛ اقدام به شانتاژ خبری کرده و با فضاسازی گسترده در رسانهها، سعی کردند از این فرصت جهت مظلوم نمایی استفاده کنند. اوج چنین رفتارهایی از سوی مهدویان بود که با نگارش متنی احساسی در اینستاگرام خود نوشت: «همیشه اوضاع آنطور که دوست داری پیش نمیرود. غمانگیزتر اینکه کاری هم از دستم ساخته نیست. خلاصه فعلاً منتظر اکران نباشید. خودم و فیلمم را به خدا سپردم. الخیر فی ما وقع».
این جمله که به شدت یادآور دیالوگ معروف سریال شهرزاد با مضمون «همیشه اونجوری نمیشه که ما منتظرشیم» بود؛ این تصور را برای طرفداران مهدویان پیش آورد که این هنرمند جوان و فیلمش درگیر مناسبات مافیایی و پیچیدهای شده که در سینمای ایران همیشه از فیلم سازان مستقل انتقام میگیرد اما دو هفته بعد «حبیب والی نژاد» تهیه کننده فیلم مذکور در برنامه اکران «سینما روایت» اعلام کرد: «ما برای اکران این فیلم در حال طراحی هستیم و اینکه قرار بوده این فیلم اکران شود اما بعد این موضوع به تعویق افتاد هم یک نوع طراحی برای اکران بوده است! وی از بیان دقیق اکران فیلم طفره رفت و گفت: این هم جزو طراحیهای اکران فیلم میباشد!»
این خبر از سوی سایت مستقل سینما ژورنال بازتاب یافت.
هرچند روشهای اینچنینی میتواند مورد استفاده برخی از فیلمهای گیشهای و فاقد ارزشهای معنوی قرار گیرد اما به کارگیری آن از سوی فیلم سازانی که خود را داعیه دار دفاع مقدس و ادامه دهنده راه شهداء میدانند، تعبیری جز «بیصداقتی» ندارد و بهتر است ضمن عذرخواهی از رسانهها، از تکرار چنین روشهایی که قطعاً حاصل مشاوره افراد ناآگاه و غیر ارزشی است خودداری شود تا خدای ناکرده فیلمی که قرار است به ترویج راه شهداء بپردازد، گرفتار روشهای کم ارزش اینچنینی نشود. حالا ممکن است در همین اکران عمومی بهواسطه ماه رمضان و نیز مضمون خاص فیلم، نمایش آن با استقبال اندکی مواجه شود. آیا این مسئله میتواند دستاویزی برای مظلوم نمایی مجدد و تکرار شیوههای نادرست تبلیغاتی باشد؟