آقا مجیدی، مردی برای تمام فصول؛ حاتمی کیا فقط برای برخی فصول!
سینما مثبت: بیش از یک سال شمسی از آغاز اکران فیلم محمد ساخته آقامجیدی میگذرد. فیلمی که برای نمایش در سینماهای جهان ساخته شده بود، در طول یکسال گذشته با در اختیار گرفتن بخش عظیمی از ظرفیت اکران داخلی، اعتراضهای فراوانی را به دنبال داشته و حالا گلایه سینماگران ایرانی وارد مرحله تازهای شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در سینمای ایران هر فیلم برای اکران عمومی صاحب «کف فروشی» است که باید آن را طی هفت هفته نمایش در گروه حفظ کند. این کف فروش به معنای حداقل مبلغی است که فیلم باید فروش کند تا بتواند در تعداد زیادی سینما ـ در قالب گروه ـ نمایش داده شود. پس از افت این کف، فیلم میتواند برای مدت 10 هفته در سینماهای آزاد نمایش داده شود.
در هفتههای اخیر با رسیدن فیلمهای بادیگارد، من سالوادور نیستم، ابد و یک روز، کوچه بی نام و…. به این سقف فروش، این آثار مجبور شدهاند از اکران عمومی خداحافظی کنند. مناسبات و روابط میان سینماها و صاحبان فیلمها توسط «شورای صنفی نمایش» تنظیم میشود اما در این ماهها آقامجیدی و فیلمش از محاسبات عادی و معمول این شورا مصون مانده و به همین دلیل همچنان برخی سینماها همچون: افریقا به اکران این فیلم ادامه میدهند حال آنکه ادامه این روند خلاف رویه شورای صنفی نمایش است.
نکته جالبتر اینکه چنین امتیازی صرفاً به آقامجیدی تعلق گرفته و حتی فیلم سازی مانند حاتمی کیا که اثری حاکمیتی و در راستای نظام ساخته نیز نتوانسته فیلمش را برای مدت بیشتری روی پرده نگه دارد.
در چنین شرایطی سازندگان فیلم سالوادور با اعتراض به پایین کشیدن فیلمشان از اکران بیانهای صادر کرده و در بخشی از آن تلویحاً به فیلم محمد اشاره کرده و می گویند: «متاسفانه دوست و آشنا به ما می گویند این فیلم نباید از این بیشتر بفروشد چون رکورد فلان محصول کاملاً دولتی پشت سر گذاشته میشود.» تنها محصول دولتی که فروشی نزیک به سالوادر دارد، فیلم محمد است.