شنبه, تیر ۱۴, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی جشنواره 34 فیلم فجر

«سیانور»، نبش قبر منافقین برای ستایش ساواک!

۱۳۹۴-۱۱-۲۲
Reading Time: 2 mins read
0

«سیانور»، نبش قبر منافقین برای ستایش ساواک!

 

سینما مثبت:نمایش فیلم «سیانور» ساخته بهروز شعیبی در آخرین روز جشنواره فیلم فجر، بار دیگر برای منتقدان این رویداد هنری، فرصتی جهت انتقاد از هیات داوران فراهم کرد. هیات داورانی که به‌واسطه عدم توجه به فیلم «بادیگارد» در سه رشته مهم، این روزها در معرض حمله‌های شدید هستند اما به نظر می‌رسد دلیل عدم توجه به فیلم «سیانور» مسائلی فرا متنی است.

 

 

فیلم سیانور، بهروز شعیبی، سازمان منافقین،حاشیه های داوری جشنواره فیلم فجر،جشنواره سی و چهارم فیلم فجر،داوران جشنواره فیلم فجر،عدم حضور سیانور در داوری،سینماپلاس،سینمامثبت،پلاس،plus

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در جشنواره امسال دو فیلم با موضوع «سازمان منافقین» به نمایش درآمد. «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی قصه خود را در سال‌های پس از انقلاب روایت می‌کرد و از منظر طرح داستانی عاشقانه و سیاسی، هوشمندی دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از انقلاب و هم‌زمان با جنگ تحمیلی را به تصویر کشید که با عملیاتی پیچیده، موفق به خنثی‌سازی برنامه‌های جنایتکارانه این سازمان شد. در امکان مینا، چهره‌های انقلابی و حاکمیتی افرادی مثبت هستند که تماشاگر با آن‌ها همذات پنداری می‌کند. فداکاری و تیزهوشی مینا هم که تا آخرین لحظات ادامه دارد، وجه مثبت محتوایی فیلم است. البته امکان مینا ازنظر روایت قصه و داستان ضعف‌های بی‌شمار دارد اما ازنظر محتوایی، پیامی قابل ‌قبول را به مخاطب ارائه می‌کند.

در نقطه مقابل فیلم «سیانور»، به بهانه مرور مقطعی مهم و حساس در تاریخ سازمان منافقین، قصه‌ای را روایت می‌کند که طی آن مأموران اطلاعاتی رژیم پهلوی، باهوش و دوست داشتنی به تصویر کشیده می‌شوند. انتخاب بازیگری همچون «مهدی هاشمی» برای مأمور امنیتی ساواک، باعث شده مخاطب نسبت به این شخصیت همذات پنداری مثبت پیدا کند و در پایان، به هوش و درایت ساواک آفرین بگوید که با چند ترفند اطلاعاتی و ایجاد اختلاف میان اعضای این سازمان، باعث فروپاشی این تشکیلات شد. سکانسی را به خاطر بیاورید که در آن، بهمنش به اعضای گروهش تشر می‌زند که چرا بیکار نشسته‌اند و به سراغ دستگیری مجرمان نمی‌روند. پس از حضور این شخصیت‌ها در خیابان و چند دستگیری اتفاقی، مشاهده می‌کنیم که از دل همین دستگیری‌های اتفاقی، مجرمان اصلی هم به دام می‌افتند. تعبیری که از این صحنه به ذهن متبادر می‌شود این است که ساواک آن‌قدر قدرتمند بوده که حتی حرکت‌های اتفاقی و تصادفی‌اش هم نتیجه بخش بوده است.

در چنین فضایی، پرداختن به جنبه‌های مختلف زندگی این سازمان و شخصیت‌هایش، کارکردی بیش از زنده کردن خاطره آن‌ها و دامن زدن به موضوعی که سال‌هاست فراموش شده ندارد! حالا در چنین فضایی، بیان جمله‌ها و مطالبی از امام خمینی (ره) نیز در کلیت فیلم دیده نمی‌شود و آنچه در پایان در ذهن مخاطب می‌ماند، «اقتدار ساواک» است و البته در نقطه مقابل، شاهد حضور و یا تحرک نیروهای مسلمان که اساساً حرکت‌های آن‌ها باعث پیروزی انقلاب گردید هم نمی‌شویم.

فضای کلی «سیانور» به‌گونه‌ای است که می‌تواند فیلمی در ستایش دستگاه اطلاعاتی رژیم پهلوی تلقی شود. فیلم با حذف چند صحنه به سادگی قابل نمایش در سال 1355 است. فیلم سازان زمانی که به سراغ تاریخ می‌روند، قصد دارند از دل تاریخ موضوعی را روایت کنند که به کار امروز بیاید و حالا مشخص نیست طرح مسائلی درباره تغییر ایدئولوژی سازمانی تروریستی در 40 سال قبل که حالا با تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی سال‌هاست به انزوا رفته و عملاً کارآیی خود را از دست داده، چه فایده‌ای برای امروز دارد؟! ضمن آنکه فیلم از اعضای این سازمان نیز تصویری دوست داشتنی و ترحم برانگیز نشان داده و این مسئله را گوشزد می‌کند که اعضای سازمان مذکور آن‌قدر به کار خود اعتقاد داشتند که به‌راحتی خودکشی می‌کردند.

به نظر می‌رسد سیانور کارکرد و هدف‌گذاری اولیه از ساخت خود را محقق نکرده و با وجود برخی ارزش‌های فنی و هنری، کارکردی معکوس پیدا کرده است. قرار گرفتن فیلم در جدول نمایش روز آخر جشنواره و نیز عدم توجه به فیلم در بخش داوری می‌تواند دلایلی خارج از چهارچوب جشنواره فیلم فجر داشته باشد.

 

 
نوشته قبلی

شوخی زشت نشریه منتسب به تهیه‌کننده بادیگارد

نوشته‌ی بعدی

جشنواره سی و چهارم «ابد و یک روز» حُکم گرفت

نوشته‌ی بعدی

جشنواره سی و چهارم «ابد و یک روز» حُکم گرفت

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

غیبت قابل تامل فیلم‌سازان ارگانی در مراسم‌های این روزها

۱۴۰۴-۰۴-۱۱

پس از جنگ دوازده روزه صدا و سیما را کوچک و چابک کنید

۱۴۰۴-۰۴-۰۹

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس