یکشنبه, تیر ۱۵, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی جشنواره 34 فیلم فجر

داوران فجر «رأی» می‌دهند یا «معامله» می‌کنند؟

۱۳۹۴-۱۱-۲۰
Reading Time: 3 mins read
0

 

داوران فجر «رأی» می‌دهند یا «معامله» می‌کنند؟

 

سینما مثبت:در آستانه پایان جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر و اهدای جوایز به برگزیدگان، تحرکات پشت پرده فراوانی از سوی چهره‌های مختلف برای کسب «حداکثری!» جوایز جشنواره به چشم می‌خورد. این مسئله هیات داوران این دوره را در آستانه آزمونی سخت و حساس قرار داده است.

 

 

جشنواره فیلم فجر،داوران جشنواره فیلم فجر،کاندیداهای جشنواره فیلم فجر،نظر داوران جشنواره فیلم فجر،سینماپلاس،سینمامثبت،پلاس،plus،حاشیه های جشنواره فیلم فجر

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، امسال در جشنواره فیلم فجر، طیف پُر رنگی از تهیه‌کنندگان غیرخصوصی حضور داشتند و به‌جز آثاری همچون: هفت‌ماهگی، لانتوری، ابد و یک روز، نیمه‌شب اتفاق افتاد، آخرین بار کی سحر را دیدی، کفش‌هایم کو، بارکد و چند اثر دیگر، «بخش خصوصی» حضوری جدی در این رویداد نداشت. البته همه فیلم‌های ایرانی از امکانی به نام «وام فارابی» بهره می‌برند و بر همین اساس نمی‌توان هیچ‌یک از فیلم‌های سینمای ایران را به معنی مطلق کلمه خصوصی دانست اما نکته مهم اینجاست که در فجر سی‌وچهار برخی فیلم‌های پُرهزینه که از مدت‌ها قبل تبلیغات و جریان سازی‌های رسانه‌ای عجیب‌وغریبی پیرامون آن‌ها شکل می‌گرفت، به‌شدت مدعی و البته «نیازمند» دریافت سیمرغ‌های متعدد هستند و اگر در بخش‌های مهمی همچون: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگری صاحب سیمرغ نشوند، عملاً نمی‌توانند توجیهی برای حجم بالای سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته داشته باشند. بر همین اساس، تلاش‌های رسانه‌ای فراوانی صورت گرفته تا این فیلم‌ها با «دست پُر» از مراسم اختتامیه خارج شوند. در روزهای گذشته نمایش فیلم «دختر» ساخته رضا میرکریمی نیز تا حدودی این بازی رسانه‌ای را بر هم زده است؛ چرا که فیلم میرکریمی شایستگی حضور و دریافت چند جایزه مهم را دارد و حالا فیلمی که تصور می‌شد «بهترین فیلم جشنواره» است، با حضور دختر، رقیب مهمی پیدا کرده است.

بر همین اساس صاحبان پنهان و آشکار برخی فیلم‌ها از روزهای گذشته با القای برخی مطالب درصدد تأثیرگذاری بر رأی هیات داوران و نیز وادار کردن دبیر جشنواره به تسلیم درباره «زیاده‌خواهی» آن‌ها هستند. محور یکی از این مطالب این است که با پیش کشیدن بحث تابعیت دوگانه محمد حیدری دبیر جشنواره، هر نوع شکست در رأی‌گیری مردمی را با این مسئله پیوند زده و عدم اختصاص جایزه به فیلم مورد نظر خود را متأثر از اقامت دبیر جشنواره در خارج از کشور دانسته و با عبارت‌هایی همچون «این جوایز بوی تپه‌های هالیوود را می‌دهد»، اعتبار رأی داوران را خدشه‌دار نمایند. البته مسئله دو تابعیتی بودن حیدری چیز تازه‌ای نیست و سینما مثبت پیشتر در مطلبی به آن اشاره کرده بود که متن آن را می‌توانید با کلیک کردن در «اینجا» بخوانید.

آنچه در این میان حائز اهمیت است، استقلال هیات داوران است و دبیر جشنواره نیز که قول «حفاظت» از آراء جشنواره را داده بود، باید در مقابل زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی کند و مسائل شخصی خود را نیز در نظر نگیرد.

ابوالحسن داوودی، محمد داوودی، مجتبی راعی، سیدجمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری، مهدی فخیم‌زاده و نیکی کریمی داوران جشنواره سی و چهارم فیلم فجر هستند.

 

 
نوشته قبلی

نام های عجیب در میان کاندیداهای «نگاه نو»

نوشته‌ی بعدی

آقای میرکریمی! این‌گونه مدافع سینماگران هستید؟

نوشته‌ی بعدی

آقای میرکریمی! این‌گونه مدافع سینماگران هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

غیبت قابل تامل فیلم‌سازان ارگانی در مراسم‌های این روزها

۱۴۰۴-۰۴-۱۱

پس از جنگ دوازده روزه صدا و سیما را کوچک و چابک کنید

۱۴۰۴-۰۴-۰۹

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس