در آستانه جشنواره فیلم فجر صورت گرفت:
عنوان سازی های عجیبوغریب در سینمای ایران
سینما مثبت: در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر این روزها در فهرست عوامل برخی فیلمهای سینمایی اسامی عجیب و خاصی به چشم میخورد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانیاینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، هنگام ساخت یک فیلم سینمایی چهار رکن اساسی وجود دارد که جهت دریافت پروانه ساخت باید به سازمان سینمایی معرفی شود. این چهارعنوان شامل: تهیهکننده،مدیرتولید،مدیرفیلمبرداری و کارگردان است اما این روزها عنوانی به نام «مدیر پروژه» در برخی تولیدات شبهدولتی حوزه سینما باب شده که نه جزو حرفههای سینمایی محسوب میشودو نه در میان صنوف خانه سینما عنوانی اینچنینی به چشم میخورد. البته در پروژههای برقرسانی،گاز رسانی، ساختمانی و… چنین عنوانی وجود دارد اما در سینمای ایران تاکنون چنین نبوده و نکته جالب این است که دارنده عنوان مذکور خود رییس سازمانی است که آن اثر را تولید کرده است!
کارکردهای مدیر پروژه چیست؟
بررسی اخبار و مطالب رسانههانشان میدهدیکی از کارکردهای مهم مدیر پروژه در این روزها «انتشار اخبار و عکسهای فیلم» برای اولین بار است! در چنین مواردی مدیر پروژه ابتدا با انتشار عکس و مطلب مربوط به یک فیلم مهم و خبرساز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی ـ نه صفحه سازمانی و نه حتی صفحه رسمی خود پروژه ـ متن آن را برای رسانههاارسال میکندو آنها نیز متن مذکور را بازنشر کرده و به همین سادگی نام مدیر پروژه در خبرهای متعدد تکرار شده و ضمن جمع آوری لایک و دنبال کننده، مدیر مذکور با بهرهگیری از فضای رسانهای ایجاد شده، خودش را بهجای پروژه اصطلاحاً«بولدخبری» میکند! تاملی در متنهای منتشر شده هم نشان میدهداغلب این متنها، به جای آنکه حاوی اطلاعات کامل درباره پروژه باشد،نوشتههایی حسی و غالباً معنوی است که در آن به شیوه متون کهن، از همه دستاندرکاران تشکر شده و اصطلاحاً«نان» قرض داده میشود. حال اگر چنین کارکردی هم منطقی باشد، میتوان عبارت «مدیر روابط عمومی» یا «مدیر رسانهای» را جایگزین «مدیر پروژه» کرد.
امر بیسابقهمدیر پروژه شدن
در سینمای ایران پروژههای فاخر و بزرگی تولید شدهاندکه همواره بار اصلی تولید و مدیریت یا به عهده تهیهکننده بوده یا مدیر تولید و در هیچ یک از آنها عنوانی به نام مدیر پروژه وجود نداشته است. مُلک سلیمان،راه آبی ابریشم،چ،استرداد،فرزندچهارم،رستاخیز و… اسامی برخی از این پروژههاست که در آنها بهواسطه حضور تهیهکننده قدرتمند و مدیر تولید حرفهای کار پیش رفته است.
برخی از این آثار هستند که نه تنهادر عنوانبندی آنها «مدیر پروژه» ای به چشم نمیخوردبلکه مدیرعامل وقت بنیاد سینمایی فارابی هم اقدام به انتخاب چنین نامی برای خود در عنوانبندی نکرده است. در تلویزیون هم پروژههای فاخر زیادی تولید شده که این عنوان در آنها وجود ندارد. مختارنامه، یوسف پیامبر، مدیر داشتند اما مدیران تلویزیون هیچگاه به خودشان اجازه ندادند نام خود را به عنوانِ«مدیر پروژه» در عنوان بندی درج کنند و از این راه، خودشان را در خبرها مطرح کنند بلکه صرفاً و به ضرورت درباره پروژه سخن گفتند. منطق ماجرا هم این است که وقتی فردی مسئول کلی یک سازمان است، مسؤولیت تمامی پروژههارا به عهده دارد نه یک پروژه خاص را و هر کاری هم انجام دهد، در چهارچوب مسئولیت هایی است که بابت آن حقوق دریافت میکند و بر همین اساس برجسته سازی چنین مسئلهای، غیر حرفهای و بیمنطق است.
آیا «مدیر پروژه» از پروژه حقوق میگیرد؟
یکی از سؤالهای مهم در خصوص این عنوان تازه سینمایی این است که آیا دارنده این عنوان بهواسطه فعالیتهایی که انجام میدهدحقوق دریافت میکند؟ البته اگر چنین اتفاقی در بخش خصوصی صورت بگیرد ایرادی ندارد چرا که بخش خصوصی چهارچوبهای بدون محدودیتی را برای پرداخت دستمزد و حقوق دارد اما در بخش دولتی وقتی شخصی مدیریت کلان یک مجموعه را به عهده دارد و در چهارچوب آن تولیدی صورت میگیرد، منطقاً دلیلی برای دریافت حقوق از پروژههای زیر مجموعه خود را ندارد مگر آنکه از سمت مذکور استعفا داده و بهعنوان«مجری قرارداد» یا «شخص» با آن سازمان و پروژه قراردادی منعقد نموده و حقوق دریافت نماید.
سینما مثبت امیدوار است فعالیت و تلاشهای صاحبان این عنوان از سر دلسوزی و خیرخواهی باشد نه منافع خاص مادی و شخصی.