فشار از روی فیلم نامه نویسان برداشته می شود
سینما مثبت:در هفتههای اخیر اخبار و مطالب گوناگونی از «مرکز گسترش فیلمنامهنویسی» صدا و سیما شنیده شده است. حتی برخی استعفای «محمود رضا تخشید» از «اداره کل امور نمایش سیما» را نیز بی ارتباط با فعال شدن این مرکز ندانستهاند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در سازمان صدا و سیما با وجود ساختارها و شوراهای مختلف تخصصی و محتوایی، ساخت سریال اغلب با سفارش شخصی مدیران به تهیه کنندگان صورت میگیرد و ضابطه مشخصی در این عرصه حاکم نیست. «پُرکاری» و «کم کاری» برخی تهیه کنندگان و نویسندگان هم در این سالها هم نمونه ای از رفتارهای سلیقه ای در این عرصه است.
این روزها یکی از دلایلی که به عنوان استعفای «محمود رضا تخشید» شنیده میشود، فعالیت «مرکز گسترش فیلمنامهنویسی» است اما مصاحبه اخیر «سمیرا رستمی» مدیر دفتر مطالعات راهبردی فیلمنامهنویسی و مشاور رسانهای رییس مرکز گسترش فیلمنامهنویسی صدا و سیما، ابهامهای موجود در این زمینه را برطرف کرده است.
فیلمنامههای موازی در بخشهای مختلف سیما
رستمی در این گفت و گو که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده، به موازی کاریهای مختلف در عرصه نگارش و پژوهش زنجیرههای سیما در سالهای اخیر اشاره کرده و میگوید: «آغاز پژوهش سریال «شهید طهرانی مقدم» در معاونت سیما در حالی اعلام شد که تحقیقات پیرامون زندگی شهید طهرانی مقدم در معاونت برونمرزی در پروژهای به نام «دوربرد» انجام میشد یا پژوهش اولیه پروژه الف ویژه «سعدی» که اخبار آن در مرکز فارس آغاز شده بود، در برون مرزی با سرپرستی منصور براهیمی به اتمام رسیده است و همچنین زنجیرههای الف ویژه «ابراهیم (ع)» و «هاجر (س)» نیز که تا حد زیادی هم پوشانی دارد.»
او با اشاره به زنجیرههای مناسبتی تلویزیون اظهار کرد: «این موازیکاری بهجز تولید و پخش مجموعههای تلویزیونی در یک ژانر و اتمسفر داستانی است که در مناسبتهای تقویمی بر آنتن شبکهها دیده میشود؛ برای مثال میتوان به ماه مبارک رمضان با چند سریال ماورایی، ایام نوروز با چند سریال طنز و ایام محرم خالی از سریال مناسبتی و … اشاره کرد.مرکز گسترش فیلمنامهنویسی بجز طرحهای تولیدی خود در «شورای عالی فیلمنامه» به صورت هفتگی به بررسی طرحهای ارائه شده از سوی مجاری تولید نمایشی رسانه ملی از جمله امور نمایشی سیما، استانها، برونمرزی و بسیج میپردازد. گفتنی است در این مدت بیش از 92 درصد طرحهایی که با اولویتبندی از سوی آن مراکز تولیدی به شورا ارائه شده، به تصویب رسیده است.»
ساخت سریال به شرط فیلمنامه کامل
این مرکز قرار است صرفاً به بخش فیلمنامه و محتوا ورود پیدا میکند و دخالتی در امر تولید که وظیفه ذاتی
«اداره کل نمایش سیما» است ندارد. آنگونه که رستمی میگوید: «طرحها پس از تصویب نگارش و تولید به مبادی ارائه شونده ارجاع میشوند…یکی از دستور کارهای جدی مرکز گسترش فیلمنامهنویسی رسانه ملی آغاز تولید آثار نمایشی منوط به اتمام فرآیند نگارش فیلمنامه است. این موضوع در نظام سینما و تلویزیون دنیا بدیهی است و مانع از هدر رفت زمان و هزینه تولید میشود. ازآنجاییکه نگارش فیلمنامه میبایست در زمان کافی و دور از فشار آنتن صورت پذیرد، شورای عالی فیلمنامه برای ارائه و بررسی طرحهای مناسبتی مهلت تعیین نموده تا همه بخشهای تولید نمایشی سازمان، فرصت کافی برای ارائه بهترین طرح و پس از تصویب، نگارش فیلمنامه در بالاترین کیفیت را داشته باشد.»
در سالهای گذشته بخشهای مختلفی در سیما نیز تلاشهایی در این زمینه انجام دادهاند. مثلاً «مرکز سیما فیلم» با راهاندازی «سایت ایده» زمینهای را فراهم آورد تا ایدههای مناسب جهت ساخت گردآوری شود اما اجرای طرح بهگونهای نبود که منجر به تولید اثر شود.
با توجه به فعالیتهای اخیر مرکز گسترش فیلمنامهنویسی، این امیدواری وجود دارد که با اصلاح ساختار فعلی تولید در سیما، هم راه برای ورود ایدههای تازه باز شود و هم فضای حرفهایتری در بخش تولید آثار نمایشی با متنهای جذاب حاکم شود.
مطالب مرتبط:
ساخت سریالهای «خنده دار» تلویزیونی متوقف میشود؟