دفاع سید ضیاءالدین دری از فیلم اسکاری ایران
خودمان به تضعیف فیلم مجیدی قیام کردیم
سینما مثبت:«سید ضیاءالدین دری» کارگردان دو سریال تاریخی سیما با نگارش یادداشتی نسبت به عدم انتخاب نماینده ایران برای اسکار واکنش نشان داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، این کارگردان شناخته شده در مطلبی نوشت: «انتخاب نشدن فیلم همکار محترم اقای مجیدی در اسکار فیلم خارجی موضوع مهمی نیست، چه خاصیتی دارد پرداختن به آن؟ طبیعی بود که از ایران این فیلم معرفی شود. فیلمی که با استانداردهای بین المللی ساخته شده. اگر یکی از این آثار خانوادگی را به اسکار معرفی میکردیم که خیلی بد سلیقگی از خودمان نشان داده بودیم.
اسکار از فضای رسانه ای ایران تأثیر گرفت
آنها زرنگ هستند و اوضاع ما را رصد میکنند. وقتی دیدند فضای رسانه ای در ایران با آن ناسازگار است و گویی در نفی آن متحد شدهاند، آنها هم فیلم را قبول نکردند. در غیر اینصورت حتماً پذیرفته میشد. اینکه به آن جایزه نمیدادند مهم نبود. مهم حضور ما بود و تکرار نام ایران اسلامی برای سه میلیارد مخاطبان شب اسکار در جهان. من گلایه دارم. ما محمد ص را داشتیم و آن طور که شأن آن نام بود رفتار نکردیم. بحث هزینه را آن قدر مطرح ساختیم که برای سالها دیگر هیچ مسئول یا ارگانی جرأت هزینه کردن برای یک فیلم در استاندارد جهانی را به خود راه نخواهد داد. در حالیکه تا ضرر ندهیم یاد نمیگیریم. من امروز نگران دکورهای فیلم هستم که یقین دارم برای خفظ و مرمت و نگهداریشان کار اصولی نمیشود و در معرض خرابی هستند. بیش از سه هکتار زیر بنا؟؟ چرا؟ چون میزان حملات علیه فیلم آن قدر بوده که برای کارهای دیگر فرصت باقی نگذاشته است و حیف است.
محمد میتوانست در عرصه سینما یک انفجار هسته ای باشد
امروز با ده میلیون دلار میشود یک فیلم با استاندارد محمد ص بسازیم ولی همه عقب نشینی کردند. ما از مجیدی چه اندازه توقع داشتیم؟ که او با این فیلم دنیا را تسخیر کند؟ یعنی با یک فیلم معادل صد سال هالیوود باشد؟؟؟؟ خیر، محمد میتوانست در عرصه سینما یک انفجار هسته ای باشد و تا حدودی هست. طبیعی است غرب از ما چنین توقعی ندارد. در سینمای اروپا آیا فیلمی در این ابعاد طی نیم قرن گذشته ساخته شده؟ پاسخ منفی است. فقط امریکا چنین پروژههایی را محقق ساخته و میخواهند که این عرصه فقط متعلق به خودشان باقی بماند و طبیعی است آن را نخواهند.مگر الکساندر که هالیوود ساخت موفق شد و یا همین موسی ع که امسال اکران شد گیشه موفقی داشت؟ با ۱۵۰میلیون دلار هزینه؟ ما خودمان به تضعیف کار مجیدی قیام کردیم. اتفاقاً باید ۵۰میلیون دلار برای تبلیغ آن هزینه میکردیم تا هر طور شود نام محمد ص در شب برگزاری اسکار ۵مرتبه مطرح شود. ما نقد فیلم را باید برای بعد از اسکار میگذاشتیم نه پیش از آن. پس از ناکامی آن خرسند نباشیم و بپذیریم که بد کردیم.»
با توجه به اهمیت این موضوع سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاهها و نظرهای دیگر سینماگران و صاحب نظران درخصوص این موضوع است.
مطالب مرتبط:
پیش بینیها درباره فیلم محمد درست از آب درآمد؛ متأسفانه