تحلیلی بر نحوه انتخاب فیلم برای اسکار
با اعتبار آقا مجیدی بازی نکنید، قصهها را به اسکار بفرستید
سینما مثبت:انتخاب نماینده ایران برای حضور در مراسم اسکار این روزها به مسئله ای جدی تبدیل شده و اخبار متفاوتی از قطعیت معرفی آخرین ساخته مجید مجیدی برای این رویداد به گوش میرسد اما این انتخاب تبعاتی در پی دارد که دست اندرکاران آن باید آن را قبول کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، این گمانه زنیها در حالی منتشر شده که ملاک و معیار انتخاب فیلم برای اسکار ظاهراً ابعاد و میزان هزینه صرف شده برای تولید فیلم است اما فیلم محمد مجیدی با وجود صرف هزینه سنگین برای تولید آن تاکنون توفیق بین المللی خاصی کسب نکرده که بتواند پشتوانه ای برای حضور در اسکار تلقی شود. حضور در جشنواره مونترال نیز افتخار خاصی برای این فیلم محسوب نمیشود و حتی سینما مثبت، 9 ماه قبل این مسئله را پیش بینی کرده بود. متن این تحلیل را میتوانید با کلیک کردن در «اینجا» بخوانید.
فیلم دولتی مورد توجه اسکار نیست
چالش مهم دیگر پیش روی این فیلم، تولید آن به صورت «دولتی» است. تصویر موجود از این اثر در دنیا نه فیلمی مستقل بلکه اثری است که هزینه تولید آن توسط دولت پرداخته شده است. ریتم کُند فیلم و زمان طولانی آن نیز مزید بر علت است و حتی اگر اعضای آکادمی حوصله تماشای این اثر تا پایان آن را داشته باشند باز هم لحن ضد صهیونیستی فیلم میتواند دلیلی مهم در کنار گذاشتن این فیلم در رویدادی باشد که صهیونیستها نفوذی جدی در آن دارند.
مسئله دیگر هم این است که فیلمهایی با پروداکشن عظیم در دنیای غرب فراوان است و آنها اساساً در انتخابهای جشنواره ای خود نه به دنبال چنین آثاری بلکه به دنبال فیلمهایی ساده و بی تکلف هستند.
تأثیر بی توجهی اسکار در روحیه مجیدی
در این وضعیت بی توجهی مراسم اسکار به تلاشهای «مجید مجیدی» باعث دلسرد شدن و اساساً سرخورده شدن این کارگردان خواهد شد و حتی اکران بین المللی آن را هم با مشکل مواجه خواهد کرد.
هیات انتخاب اسکار باید بدانند که مجیدی از سرمایههای سینمای ایران است و نباید این هنرمند و فیلمش را که اساساً شان و منزلتی بالاتر از «جشنوارهها» دارد را خرج مراسمی کنند که تابع نفوذ و قدرت تصمیم گیری صهیونیستها است. مگر اینکه سازندگان فیلم اقدام به صرف هزینه و «لابی گسترده» کنند تا فیلم مذکور بتواند شانسی در اسکار داشته باشد.
اگر قصهها برود چه اتفاقی رخ میدهد؟
در چنین شرایطی اگر فیلم «قصهها» راهی مراسم اسکار شود، دو احتمال به شرح زیر وجود دارد:
احتمال اول ـ فیلم برای حضور در مراسم اسکار پذیرفته نمیشود:در چنین شرایطی میتوان از این مسئله، ابزاری برای نکوهش دوباره سازندگان این فیلم ساخت و اعلام کرد: دیدید! حتی دنیای غرب هم به این فیلمهای سیاه نمایی علاقه ای ندارد و به سادگی از کنار آن رد میشود. پس بهتر است که از این پس چنین آثاری نسازید و انرژی خود را صرف ساخت فیلمهای شاد و سالم کنید که تصویری درست از کشورمان ارائه میدهند.
احتمال دوم ـ مورد توجه قرار گرفتن فیلم و کسب جایزه اسکار: در این حالت نیز میتوان جایزه اسکار را اساساً بی ارزش تلقی کرده و اعلام کرد: دیدید گفتیم اسکار سیاسی است؟! دیدید به چه فیلمی جایزه دادند؟ دیدید غربیها دنبال سینمای واقعی و ناب ایران نیستند؟! جایزه اسکار اساساً ارزشی ندارد و اسکار قصهها هم سیاسی است.
سینما مثبت امیدوار است هیات انتخاب این فیلم به دور از ذوق زدگی، تصمیمی مناسب را برای سینمای ایران اتخاذ کنند.
فهرست فیلمهای حاضر در انتخاب برای اسکار:
«خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد مؤتمن، «در دنیای تو ساعت چند است؟» ساخته صفی یزدانیان، «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داودی، «سیزده» ساخته هومن سیدی، «شیار 143» ساخته نرگس آبیار، «قصهها» ساخته رخشان بنی اعتماد، «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری، «محمد رسول الله (ص)» ساخته مجید مجیدی، «ملبورن» ساخته نیما جاویدی و «من دیه گو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی.»
فهرست اعضای انتخاب فیلم برای اسکار
فرشته طائرپور (تهیه کننده) و محمد بزرگ نیا (کارگردان)، شهرام جعفرینژاد (منتقد فیلم و مدیر مسئول و سردبیر مجله «صنعت سینما»)، سید روح الله حسینی (مدرس دانشگاه و مدیر مدرسه ملی سینما)، شادمهر راستین (فیلمنامه نویس)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، محمدرضا هنرمند (کارگردان)، آرش امینی (مدیر کل امور بینالملل سازمان سینمایی) و امیر اسفندیاری (معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی)