درسهایی که استعفای مدیر شبکه چهار به همراه داشت:
حضور در صدا و سیما برای حاج اصغر پورمحمدی «سخت» شد
سینما مثبت:محمد سرافراز در ابتدای پذیرش مسوولیت اداره سازمان عریض و طویل صدا و سیما با مشکلات مختلفی مواجه بود که «گرفتاریهای مالی» مهمترین آنها تلقی میشد اما حالا با گذشت کمتر از یکسال از آغاز فعالیت وی، گرفتاریها یکی پس از دیگری چهره نشان میدهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، سازمان صدا و سیما در اغلب سالهای پس از انقلاب فضایی آرام و بی حاشیه داشت. به جز اخبار و مطالب رسمی مورد تأیید این رسانه خبری به خارج درز پیدا نمیکرد و اغلب خبرنگاران نیز برای آنکه فعالیتشان در این رسانه تداوم یابد مجبور به پیروی از رویههای تحمیلی از سوی این سازمان بودند. بر همین اساس در طول دوران حضور «عزت الله ضرغامی» در ریاست این سازمان، بخش عمده ای از آنچه که با حضور خبرنگاران در حوزه خبری تهیه میشد، مطالب مورد تأیید وی بود. البته رسانههایی هم بودند که نقدها و مطالب تُند و تیزی را درخصوص این سازمان نشر میدادند اما هیچ یک از آنها امکان حضور در صدا و سیما و تماس با بدنه این سازمان را نداشتند و به همین دلیل اصطلاحاً «آتش تهیه» آنها برای بمباران این سازمان پس از مدتی به سردی میگرایید چون «مصالح» در اختیار نبود! اغلب دست اندرکاران این سازمان از ترس «ممنوع الکار شدن» هیچ گاه اظهار نظر انتقادی و صریحی درخصوص فعالیتهای این سازمان مطرح نمیکردند و تنها پس از رفتن ضرغامی بود که برخی شروع به انتقاد کردند و بخشی از ماجراهای مطرح شده در گذشته را برملا نمودند.
اتفاقی عجیب در صدا و سیما
انتشار خبر استعفای «غلامرضا غلامی» مدیر شبکه چهار سیما به همراه سند و مدرک آن در شبکههای اجتماعی خاصی که هم «خبرنگاران» و هم «دست اندرکاران روابط عمومی صدا و سیما» در آن عضو هستند و سپس تسری این خبر به رسانههای رسمی نشان میدهد از این پس اداره صدا و سیما به سادگی گذشته نخواهد بود و نمیتوان با خیال راحت از «عدم درز اخبار به رسانهها» هر فعالیتی را در این رسانه انجام داد. این استعفاء نقطه عطفی در تاریخ تلویزیون است و اگر از حرفهای مطرح شده در مراسم تودیع اصغر پورمحمدی صرف نظر کنیم، کمتر نمونه ای مانند آن را میتوان سراغ گرفت. مدیر شبکه چهار سیما در اظهاراتی به طرح فسادهای مالی و مدیریتی پرداخت و زیر بار حرف «حاج اصغر» نرفت. در نامه نگاریهای صورت گرفته بر اختلاف نظرها نیز تاکید شد و این مسئله دوباره گزینه «اختلاف نظر معاون سیما و رییس سازمان» را تقویت کرد.
انتقادهای جدی از عملکرد پورمحمدی
البته عملکرد پورمحمدی در ماههای اخیر نیز گلایههایی را به دنبال داشته که هنوز رسانه ای نشده است. این روزها گلایههای زیادی در میان دست اندرکاران سیما وجود دارد که چرا اغلب پروژههای تلویزیونی به طیف محدودی از تهیه کنندگان داده میشود؟ این طیف محدود و نامهای مشخص همان افرادی هستند که در زمان حضور پورمحمدی در شبکه سه سیما با او و مدیر گروه فیلم و سریال محبوبش «محمود رضا تخشید» همکاری داشتهاند و حالا در دوره جدید نیز سهم خوبی از پروژهها دارند. به نظر میرسد این مدیران اگر بخواهند در طول سالهای آینده همچنان در بدنه صدا و سیما باقی بمانند باید به چنین مسائلی توجه داشته باشند و تصور سالهای مدیریت ضرغامی را از سر به در کنند.
درس مهم استعفا
استعفای مدیر شبکه چهار و سپس بازگشت وی به محل کارش، صرف نظر از جنبههای مثبت و منفی آن ثابت میکند که از این پس مسوولان صدا و سیما در تصمیم گیریهایشان باید توجه ویژه ای به «بازتابهای احتمالی رسانه ای» موضوع داشته باشند و سنجیده تر عمل کنند. جنجالهایی از این دست در عرصه سینما، ورزش، سیاست و… مسبوق به سابقه است اما تلویزیون چنین روزهایی را به خود ندیده است. در چنین شرایطی اداره سازمانی که تاکنون به فضایی آرام و کم حاشیه عادت داشته هم سخت تر خواهد بود و میتوان این مسئله را یکی از چالشهای جدی محمد سرافراز در مسیر پیش رویش دانست.