وظایف فراموش شده انجمن منتقدان خانه سینما
سینما مثبت:انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران یکی از صنفهای خانه سینما است. صنفی که این روزها بهجز پیگیری امور مربوط به بیمه اعضاء، برگزاری جشن سالانه و برگزاری جلسات نقد و بررسی وظیفه دیگری برای خود متصور نیست.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در هفتههای اخیر این انجمن اقدام به برگزاری سلسله جلسات «بررسی ژانرهای سینمایی» کرده است. «اسماعیل میهندوست» کارگردان سینما و منتقد مسئول برگزاری این جلسات است و حالا قرار است شنبه 30 خردادماه فیلم سینمایی «مردی از لارامی» ساخته آنتونیمان به نمایش دربیاید و خسرو دهقان نیز این فیلم را نقد و تحلیل کند.
این جلسات بیش از آنکه با زمانه امروز و مسائل سینمایی تناسبی داشته باشد، یادآور جلساتی است که دو دهه قبل رونق داشت و به دلیل عدم دسترسی منتقدان به فیلمهای روز و حتی کلاسیک و نیز عدم وجود منابع ترجمهای درباره این آثار جذابیت داشت اما امروز که بهتمامی این آثار دسترسی وجود دارد و میتوان درباره هر فیلم دهها نقد در فضای مجازی خواند، چه ضرورتی برای اولویت قرار دادن چنین جلساتی وجود دارد؟
البته انجمن در ماههای گذشته اقدام به برگزاری کارگاههای آموزشی برای آشنایی منتقدان سینما با بحث طراحی صحنه، صدا و… در سینما هم نموده و در قدمی دیگر، به سراغ سینمای دهه 60 رفته اما این سؤال مطرح است که وظایف این انجمن نسبت به شرایط امروز سینمای ایران چیست و چه زمانی باید به سراغ نقد و تحلیل شرایط روز سینمایی رفت؟ آیا انجمن نمیتواند در نشستهایی کارشناسی بهنقد و تحلیل پروژههای پُرهزینه، دولتی و شکستخورده سینمای ایران بپردازد؟ آیا انجمن نباید به مسئله دخالت نهادهای بیرونی در اکران سینماها واکنش و توجه نشان دهد؟ خروج نیروهای حرفهای از بدنه رسانههای سینمایی مسئله مهمی است و اگر انجمن منتقدان نسبت به این مسئله واکنش نشان ندهد، کجا باید به این مسئله بپردازد؟ نقد برنامههای مسئولان سینمایی بعد از دو سال نیز موضوعی است که میتواند در دستور کار انجمن قرار گیرد. مسئله دیگر تعدد جشنوارههای سینمایی است که خاصیتی برای سینمای ایران ندارند و روزبهروز هم بر تعدادشان افزوده میشود. بهتر نیست انجمن بهنقد این جریان مضر بپردازد و تأثیرات منفی آن بر فضای سینمای ایران را تحلیل کند؟ آیا انجمن منتقدان تاکنون نشستی با موضوع «روزنامهنگاری مجازی و آنلاین» برگزار کرده و یا به مسئله تأثیر شبکههای اجتماعی در امر اطلاعرسانی تولیدات سینمایی پرداخته است؟
به نظر میرسد مسئولان انجمن و برگزارکنندگان این نوع نشستها از سر عافیتطلبی صرفاً به دنبال برگزاری جلساتی هستند که رابطه «آنها» را با «مسئولان سینمایی» مخدوش نکند و به همین دلیل از برگزاری هر نوع جلسه و نشستی که رویکردی انتقادی ـ تحلیلی در آن وجود داشته باشد پرهیز میکنند که این روند برای انجمنی که باید در تمامی مباحث سینمایی پیشرو و اثرگذار باشد، ضعف تلقی میگردد.
سینما مثبت آماده انعکاس اظهارنظر مسئولان انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی است.