حاشیه ای بر سخنان اخیر کارگردان و بازیگر جوان سینمای ایران
هومن خان! «بخش خصوصی» که گفتی یعنی چه؟!
سینما مثبت: هومن سیدی بازیگر و کارگردان جوان سینمای ایران که سال گذشته دومین فیلم سینمایی بلند خود را ساخت و در فیلمی با سرمایهگذاری بانک پاسارگاد نیز ایفای نقش کرد، با ابراز نگرانی از شکست فیلم «من دیهگو مارادونا هستم» در اکران، نسبت به دلسرد شدن بخش خصوصی از حضور در سینما ابراز نگرانی کرد!
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در سینمای ایران مرسوم است که دستاندرکاران برای کسب افتخار و شهرت خود را به عبارات و واژههایی همچون: «مستقل»،«غیردولتی»،«بخش خصوصی» و… منتسب کنند اما قطعاً این تعاریف شامل حال کارگردان جوانی مانند سیدی نمیشود چراکه وی اولین فیلم بلند خود بانام «سیزده» را با سرمایهگذاری سرمایهدار نفتی «بابک زنجانی» ساخت. البته او بعدها از ارتباط با این سرمایهدار اعلام برائت کرد که متن آن خبر را میتوانید در «اینجا» بخوانید.
حالا سیدی در فیلمی ایفای نقش کرده که پول آن را بانک پاسارگاد داده است.بانکی که متعلق به مردم است و البته قطعاً مردم و سهامداران این بانک رضایتی ندارند تا پول آنها صرف تولید فیلمهایی شود که باوجود بهرهبرداری از شرایط تبلیغاتی خوب، فروشی اندک دارند! ضمن اینکه این چه بخش خصوصی است که در آن شرایط فعالیت بهصورت کاملاً انحصاری تنها در اختیار تهیهکننده ای خاص است و دیگر کارگردانها حتی بهاندازه کارت هدیه ای بیستهزارتومانی هم نمیتوانند از آن بهره ببرند؟!
نگرانی سیدی برای دلسرد شدن بخش خصوصی
سیدی در مصاحبه با ایسنا ضمن اعلام نگرانی از فروش اندک فیلم «من دیهگو…» در گیشه، در پاسخ به این پرسش که «چنین اتفاقاتی چقدر بخش خصوصی را از سرمایهگذاری در سینما دلسرد میکند»؟تاکید کرده است: «طبیعی است چنین اتفاقاتی تأثیر بدی بر سرمایهگذاری آنها میگذارد، درست است که به سینما علاقه دارند اما پولشان را که از سرراه پیدا نکردهاند و با چنین اتفاقاتی حتماً برای تصمیمگیریهای دوباره، با تأمل بیشتری وارد عمل میشوند.»
هشدارهای قبلی سینما مثبت درباره حضور بانک پاسارگاد
سینما مثبت پیشتر در مطالبی با عنوان میزان تأثیر «بانک پاسارگاد» بر آراء داوران فیلم فجر و «نه» بانک پاسارگاد به دو کارگردان شاخص، بهنقد و تحلیل نحوه حضور بانک پاسارگاد در سینما پرداخت. امید است هومن سیدی که کارگردانی جوان و خوشفکر است، با افزایش مطالعات اقتصادی خود به شناختی کامل از تفاوتهای بخش خصوصی و دولتی دستیافته و از هماکنون به فکر انتخاب زمانی مناسب برای اکران فیلم خود و نیز تبلیغات مناسب برای این اثر باشد تا دومین فیلم تهیه کننده من دیه گو در گیشه سال 94، به سرنوشت غمبار اینچنینی دچار نشود.