بد نیست مسئولان بازرگانی مرکز گزارش دهند در سالهای گذشته چه میزان موفق به فروش فیلم شدهاند و آیا این مسئله که «درآمدهای سینمای ایران از بخش فروش نزدیک به صفر است» واقعیت دارد یا اینکه صرفاً شنیدهای کماهمیت است؟
رفتار ناپسند بخشهای سینمایی در بیتوجهی به بیتالمال
با دو میلیارد تومان ضرر به «کن» میروند
سینما مثبت: مشکلات مالی عرصه سینما در یک سال گذشته نه از زرقوبرق جشنواره سینمایی کم کرده و نه باعث شده حجم برنامههای زائد و پُرهزینه بخشهای مختلف سینمای ایران کاهش یابد. تازهترین نمونه چنین اتفاقی را این روزها در جشنواره فیلم کن فرانسه میتوانیم شاهد باشیم.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، این روزها گروهی از چهرههای دولتی سینمای ایران در جشنواره فیلم کن حضور دارند. رویدادی که حضور در آن نوعی افتخار و کلاس محسوب میشود. موسسه رسانههای تصویری یکی از این بخشهاست که طبق اعلام رسمی این موسسه سه مسافر بانامهای «علی حاج قاسمی» مدیر بخش بینالملل موسسه، «الهه نوبخت» کارشناس بخش بینالملل و «فهیمه پور قاسم» کارشناس بخش بینالملل را به این جشنواره ارسال کرده است. این ولخرجی در شرایطی صورت میگیرد که این شهر ساحلی در چنین ایامی هزینههای فراوانی را برای مسافرانش در نظر میگیرد که سادهترین آنها یک بطری آبمعدنی است که به پول کشورمان چیزی حدود 4 هزار تومان خواهد شد! اینکه کارشناسان موسسهای سینمایی در چنین رویدادی حضورداشته باشند در ابتدا چندان مسئلهساز نیست اما کافی است مصاحبه چند هفته قبل مدیر این موسسه را مرور کنیم که در آن با تأکید بر ضرر دادن این موسسه اعلام کرده بود: «رسانههای تصویری 4 میلیارد هزینه برای 28 فیلم دریافت کرد که تنها دو و نیم میلیارد برگشت دادهشده است.» با حسابی ساده متوجه میشویم که این موسسه در طول یک سال گذشته فقط دو میلیارد تومان ضرر داده است. البته باید به این مسئله هم توجه داشت که بخش قابلتوجهی از محصولات این موسسه اصطلاحاً «هدیه» داده میشود و عملاً خرید مردمی اتفاق نمیافتد. بسیاری از متصدیان سینمای ایران در طول سالهای گذشته بستههای مختلف سینمایی این موسسه را با مناسبت و بیمناسبت هدیه گرفتهاند. در چنین شرایطی وقتی موسسهای تا این اندازه زیان میدهد، چه لزومی به هزینه و فرستادن کارشناس به چنین بازاری دارد؟ مگر نه اینکه چندی پیش بازار بینالملل فیلم فجر در تهران برگزارشده است؟! آیا متصدیان این موسسه نمیتوانستند خرید احتمالی خود را از همین بازار انجام دهند؟!
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز یکی از موسسههایی است که با گروهی پُرتعداد در این رویداد شرکت میکند. شیرین نادری، لیلا حسینی، سید محمدمهدی طباطبایی نژاد و برخی متصدیان فیلم ناهید با هزینه این مرکز در کن شرکت میکنند. «فروش فیلم» بهانهای است که ظاهراً قرار است حضور در این جشنواره گرانقیمت و پُرهزینه را توجیه کند اما بد نیست مسئولان بازرگانی مرکز گزارش دهند در سالهای گذشته چه میزان موفق به فروش فیلم شدهاند و آیا این مسئله که «درآمدهای سینمای ایران از بخش فروش نزدیک به صفر است» واقعیت دارد یا اینکه صرفاً شنیدهای کماهمیت است؟