مجید مجیدی تلاشهای فراوانی را میکند تا این اثر به فروشی قابلتوجه و بالادست یابد چراکه در صورت شکست اقتصادی این پروژه، تولید قسمتهای بعدی آن با عوامل بینالمللی منتفی شده و مجیدی مجبور است قسمتهای بعدی این فیلم چندگانه را با بهرهگیری از عوامل داخلی تولید نماید.
با نزدیک شدن به زمان اکران فیلم صورت میگیرد:
هدیه میلیاردی محمد مجیدی به سینمای ایران
سینما پلاس: با نزدیک شدن به زمان اکران عمومی فیلم محمد (ص) آخرین ساخته مجید مجیدی، سازندگان این فیلم برای اکران مناسب و جذب بیشتر مخاطبان، در تلاش هستند تا حجم بالایی از سالنها را به ظرفیت اکران این فیلم اضافه کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما پلاس، با توجه به بودجه 110 میلیارد تومانی صرف شده برای ساخت این فیلم، این اثر باید حداقل به اندازه 220 میلیارد تومان بازگشت سرمایه داشته باشد تا بتواند از نظر اقتصادی برای مجموعه ای مانند «بنیاد مستضعفان» توجیه اقتصادی پیدا کند. با در نظر گرفتن مبلغ «هفت هزار تومان» به عنوان متوسط قیمت بلیت این فیلم 165 دقیقه ای، این فیلم باید حداقل سی میلیون مخاطب داشته باشد؛ یعنی نیمی از جمعیت ایران باید به تماشای این اثر بنشینند تا هزینه اولیه ساخت فیلم برگردد.
محمد مجیدی چند روز باید روی پرده باشد؟
طبق آخرین آمار و اطلاعات، ظرفیت سالنهای سینما در ایران 140 هزار صندلی است. با توجه به مدتزمان طولانی فیلم ـ دو ساعت و چهلوپنج دقیقه ـ هر سینما در طول شبانهروز صرفاً میتواند در پنج نوبت این فیلم را نمایش دهد. در چنین شرایطی حتی با اختصاص تمامی سالنها و صندلیهای سینمای ایران به نمایش این فیلم و حضور کامل مخاطبان در سینماها، روزانه صرفاً 700 هزار نفر میتوانند مخاطب این فیلم باشند که تقسیم عدد اولیه سیویک میلیون نفربر این رقم، ما را به عدد 44 میرساند! یعنی اگر تمامی سالنهای سینمای ایران هرروز در 5 سئانس با ظرفیت کامل این فیلم را نمایش دهند، ظرف مدت 44 روز هزینه اولیه فیلم بازمیگردد که البته چنین امری بسیار دور از دسترس است و صرفاً بر روی کاغذ محقق خواهد شد؛ چراکه حتی پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران و جهان هم هیچگاه نتوانستهاند در مدت نمایش خود، بهطور کامل تمام صندلیها را اشغال کنند.
راهحل سازندگان فیلم چیست؟
چندی پیش خبری مبنی بر تشکیل «کمیته اکران فیلم محمد رسولالله (ص)» اعلام شد. این کمیته قرار است بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. مجید مجیدی و محمدمهدی حیدریان در پیامی ضمن تشکر از نقش سازنده فروزنده رئیس پیشین بنیاد مستضعفان، نگاه فرهنگی و مردمی رییس جدید بنیاد را فرصتی مغتنم برای حوزه فرهنگ و هنر دانستند. در این خبر به «کمکهای بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالنهای سینما که قرار است بهزودی انجام شود» اشارهشده بود. طبق اطلاعات ارائهشده به سینما پلاس، قرار است بنیاد مستضعفان در ادامه تأمین هزینههای تولید این فیلم مبلغ 50 میلیارد تومان را نیز برای تجهیز سالنهای سینمایی به اکران این فیلم اختصاص دهد. هدف متصدیان فیلم، تجهیز حدود 180 سالنی است که عمدتاً در اختیار نهادها و سازمانها است. این سالنها قرار است به چرخه اکران فیلم مجیدی اضافه شوند تا این اثر بتواند با اکرانهای متعدد برای گروههای خاص همچون «کارکنان و کارمندان دولت»، «دانش آموزان مدارس» و… به فروش قابلتوجهی دست یابد. در این طرح بهطور متوسط 270 میلیون تومان صرف تجهیز هر سالن میشود. البته مشخص نیست تجهیزات فنی موردنیاز برای نمایش فیلم در سالنها، برای سایر پروژههای سینمای ایران نیز قابلاستفاده خواهد بود یا اینکه صرفاً برای نمایش این اثر در اختیار سازندگان قرار میگیرد؟! نکته حائز اهمیت این است که مجید مجیدی تلاشهای فراوانی را میکند تا این اثر به فروشی قابلتوجه و بالادست یابد چراکه در صورت شکست اقتصادی این پروژه، تولید قسمتهای بعدی آن با عوامل بینالمللی منتفی شده و مجیدی مجبور است قسمتهای بعدی این فیلم چندگانه را با بهرهگیری از عوامل داخلی تولید نماید.