تأخیر متصدیان فیلم در آمادهسازی آن، کار را بهجایی رسانده که این روزها محصول پُرهزینه و باکیفیت سینمای ایرانان شاءالله ـ روی دست سازندگانش مانده است و جشنواره خارجی قابل قبولی برای نمایش آن وجود ندارد.
گزارش ویژه بینالملل سینما پلاس از افق پیش روی فیلم مجیدی در سینمای جهان
آخرین ساخته مجیدی، گزینه اکران نوروز 94 ?!
سینما پلاس: پذیرفته نشدن فیلم محمد (ص) آخرین ساخته مجید مجیدی که با بودجهای هنگفت ساختهشده در جشنواره برلین از یکسو و انتخاب فیلمی زیرزمینی برای حضور در این جشنواره از سوی دیگر این روزها رسانههای ایران را غافلگیر کرده است. این اتفاق سبب شده تا متصدیان فیلم نسبت به امکان اکران بینالمللی این اثر ناامید شده و حتی برخی در حال توصیه به آنها برای آغاز هرچه زودتر نمایش فیلم در ایران و حتی «اکران نوروز 94» هستند.
به گزارش وبسایت خبری ـ تحلیلی سینما پلاس، فیلم محمد که به روایتی با بودجهای حدود 70 میلیارد تومان و به روایتی دیگر با بودجهای حدود 140 میلیارد تومان ساختهشده، گرانترین پروژه تاریخ سینمای ایران است. این بودجه در شرایطی به فیلم مذکور طی سالهای گذشته پرداختشده که امسال کل بودجه فرهنگ و ارشاد ایران حدود 70 میلیارد تومان است و با مقایسهای ساده میتوان پی برد چه رقم سنگینی صرف تولید این فیلم شده است. فیلم مجیدی از همان ابتدای تولید فاقد «استراتژی تبلیغاتی» بود و سازندگان فیلم باوجودآنکه در بخش «ساخت و تولید» به دنبال چهرههای بینالمللی بودند، در بخش «اطلاعرسانی» به شیوهای کاملاً «ابتدایی و بدوی» عمل کرده و به همین دلیل فیلم در این مرحله دچار چنین مشکلاتی شده است. به این مسئله توجه داشته باشید که این فیلم مهم همچنان فاقد «سایت رسمی» است و مشخص نیست اخبار و اطلاعات مربوط به آن کجا منتشر میشود؟ سخنگوی فیلم کیست؟ آیا فیلم روابط عمومی دارد یا خیر؟ و….. درباره این فیلم نیز مانند دیگر آثار کمهزینه سینمای ایران، خبرنگاران مجبورند درنهایت با شخص کارگردان تماس گرفته و از او کسب اطلاع کنند! برنامههایی همچون: «بازدید از پشتصحنه» نیز اتفاق تازهای نیست و سیزده سال قبل درباره پروژههای «مختارنامه» و «یوسف پیامبر» انجامشده و برای رسانهها تازگی ندارد.
برلین و جهودها سر دوراهی پول عربها و فیلم محمد (ص)
چهارشنبه هفدهم دیماه امسال، گروه بینالملل وبسایت خبری ـ تحلیلی سینما پلاس در مطلبی با عنوان برلین و جهودها سر دوراهی پول عربها و فیلم محمد (ص) به چالشهای پیش روی حضور فیلم مجیدی در جشنواره برلین اشارهکرده بود که جهت مطالعه آن میتوانید در «اینجا» کلیک کنید. نکته جالبتوجه این است که یک ماه قبل خبر ارسال فیلم به جشنواره فیلم توسط روزنامه «بانی فیلم» اعلام و با سکوت سازندگان فیلم مواجه شد و آنها نه این خبر را تأیید و نه تکذیب کردند تا در صورت عدم پذیرش فیلم، حواشی خبری کمتری ایجاد شود.
امروز دو مطلب جالبتوجه در روزنامههای «شرق» و «جوان» در واکنش به عدم پذیرش فیلم محمد (ص) منتشر شد. در مطلب روزنامه جوان آمده بود: «محمد (ص) اساساً فیلمی نیست که ظرف مناسب دیده شدن آن جشنوارههای غربی باشد» و در گزارش شرق، مجیدی گفته است: «قرار بود فیلم در این جشنواره حضورداشته باشد بااینحال ازآنجاکه کار میکس تمام نشده بود این اتفاق نیفتاد و فیلم از بخش رقابت بازماند. مباحث سیاسی در غیبت فیلم در جشنواره برلین دخیل نبوده است.» مجیدی تاریخ ۱۵ اسفند را بهعنوان «زمان میکس نهایی فیلم» اعلام کرد و گفت: «ما در حال حاضر سخت مشغول انجام کارها هستیم تا فیلم در فستیوال کن شرکت کند.»
اظهارنظر جدید مجیدی در حالی مطرح میشود که چند روز دیگر قرار است فیلم در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید و مشخص نیست وقتی میکس نهایی فیلم در تاریخ 15 اسفند انجام خواهد شد، چطور قرار است این فیلم در 12 بهمن برای نمایش در جشنواره فجر آماده شود؟
طبق اطلاعات بهدستآمده از سوی سینما پلاس، فیلم مجیدی نوبت نمایش برای هیات انتخاب جشنواره برلین داشته و اعضای هیات بهسادگی از فیلم «عبور» کردند. این فیلم صرفاً یک جلسه نمایش برای اعضای هیات انتخاب برلین داشته و هیچ بحث و علاقهمندی را در هیات انتخاب ایجاد نکرده است. یکی از دلایل بیتوجهی برلین به این فیلم، «عدم حضور بازیگر جهانی در فیلم» است که سبب شده این اثر باوجود هزینه سنگین صرف شده برای تولید آن، جذابیتی برای حضور در فرش قرمز جشنواره ایجاد نکند.
شانس اندک فیلم مجیدی در جشنوارههای خارجی درجه A
با توجه به عدم پذیرش آخرین ساخته مجیدی در جشنواره برلین، تحلیلها حاکی است رویدادهای سینمایی الف دیگر دنیا همچون: «کن» و «ونیز» نیز به این فیلم روی خوشنشان نخواهند داد و اندک امید باقیمانده برای حضور فیلم در بخشهای رقابتی این دو رویداد درجه A سینمایی، با اتفاقهای سیاسی اخیر نقش برآب شده است. یکی از گزینههای جدی متصدیان فیلم، حضور در جشنواره کانادایی مثل تورنتو و مونترال است که اعتبار کمتری از جشنواره کن و برلین دارند و اما پیش از این به فیلمهای مجیدی روی خوشنشان دادهاند. اشارههای تهیهکننده فیلم به «آغاز برنامه تبلیغاتی از شش ماه بعد» نیز ناظر بهاحتمال حضور فیلم در جشنواره مونترال است که البته بههیچوجه در رده جشنوارههای معتبر اروپایی قرار نمیگیرد.
شانس دیگر فیلم مجیدی، حضور در جشنوارههای سینمایی «چین و هند» است که درنهایت میتواند به اکران این فیلم در بازار هند و آسیای میانه کمک کند و فروش مناسبی در شبکههای کابلی و تلویزیونی این کشورها نیز به دنبال داشته باشد.
راهحل دیگر هم آن است که بدون دفع وقت، فیلم در نوروز امسال روانه پرده سینماها شود تا حداقل «بهرهبرداری داخلی مناسب» از آن صورت گیرد. آنچه این روزها برای فیلم مجیدی رخداده، ناشی از برنامهریزی نامناسب سازندگان فیلم است و اگر فیلم سال گذشته آماده نمایش میشد، قطعاً نه مجله فرانسوی کاریکاتور توهین آمیزش را منتشر کرده بود و نه اتفاقهای سیاسی در دنیا در چنین مرحلهای قرار میگرفت که مانع حضور این فیلم ارزشمند در رویدادهای بینالمللی شود اما تأخیر متصدیان فیلم در آمادهسازی آن، کار را بهجایی رسانده که این روزها محصول پُرهزینه و باکیفیت سینمای ایرانان شاءالله ـ روی دست سازندگانش مانده است و جشنواره خارجی قابل قبولی برای نمایش آن وجود ندارد.