امیدواریم مدیریت جدید صداوسیما با توجه به این نکات، مانع از بروز آسیبهای جبرانناپذیر به آیندهسازان کشورمان شود.
توصیه سینما پلاس در خصوص لزوم اصلاح یک آگهی تلویزیونی
آقای سرافراز! پخش این آگهی را متوقف کنید
سینما پلاس: مشکلات مالی صداوسیما در سالهای اخیر، تلویزیون را به ابزاری ساده، ارزان و سهلالوصول برای تبلیغات کالاهای مختلف تبدیل کرده است. نکته تأسفآور این است که در برخی از این تبلیغها ضمن استفاده ابزاری از کودکان و نوجوانان، برخی رفتارهای نامناسب نیز آموزش داده میشود که قطعاً اثرات نامطلوب آن در سالهای آینده مشخص خواهد شد.
به گزارش وبسایت خبری ـ تحلیلی سینما پلاس، این روزها تبلیغ دودقیقهای «تبلت مارشال» در ساعات مختلف از شبکههای مختلف سیما پخش میشود. تبلتی که با کمتر از 300 هزار تومان میتوان آن را تهیه کرد. فنّاوری تبلت و گوشیهای لمسی در سالهای اخیر پیشرفت فراوان ای داشته و بسیاری از ایرانیان برای حضور در شبکههای پُرتعداد اجتماعی به این ابزار نیازمند هستند. قیمتی که تبلیغ تلویزیونی این تبلت اعلام میشود، بسیار ارزان و بهصرفه است. تصاویر نیز نشان میدهد که افراد مختلفی مشتاق خرید آن شدهاند اما از جایی آغاز میشود که پسری نوجوان در مقابل دوربین میگوید: «جایزه کارنامه امسال من یه تبلته. حالا من تو تابستون می توم با این تبلت هفت اینچنی، کلی بازی کنم و کارتون نگاه کنم.»
تلویزیون در حالی استفاده از این پدیده فنّاورانه را برای کودکان و نوجوانان ترویج میکند که متأسفانه درزمینه استفاده صحیح از این فنّاوری، فرهنگسازی مناسبی نکرده و حالا نهتنها بزرگسالان، بلکه کودکان نیز به استفاده از این وسیله تشویق میشوند. نکته تأسفآور این تبلیغ این است که نهایت کارکرد آن برای یک کودک محصل، نه استفادههای مفیدی همچون: آموزش زبان، خواندن کتابهای الکترونیکی و… بلکه صرفاً «بازی و تماشای کارتون» عنوان میشود؛ امری که افراط کودکان ایرانی در آن حتی با هشدارهای کارشناسان نیز مواجه شده است.
در تمامی کشورها برای حضور کودکان در تبلیغات تلویزیونی قوانین سختگیرانهای وجود دارد. امیدواریم مدیریت جدید صداوسیما با توجه به این نکات، مانع از بروز آسیبهای جبرانناپذیر به آیندهسازان کشورمان شود.
مطالب مرتبط: