فرهاد اصلانی: اینطور نیست که این وکیل فقط به فلان شخص شبیه باشد. اتفاقاً مانند این وکیل نمونههای بیرونی فراوانی هستند که طبیعی است بازیگر وقتی میخواهد به نقش برسد به این نمونهها هم مراجعه میکند.
با بررسی دو فیلم مستانه و کلاشینکف صورت گرفت
تسویهحساب دو کارگردان با دشمنان فیلمشان
سینما پلاس: خبرگزاری میزان با انتشار مطلبی به قلم حامد مظفری، ضمن بررسی دو فیلم سینمایی مستانه و کلاشینکف، شخصیتی بانام «آقای کاف» را در این فیلم مورد توجه قرار داده که مفهومی کنایی دارد.
به گزارش وبسایت خبری ـ تحلیلی «سینما پلاس»، در این مطلب که به قلم «حامد مظفری» نوشته شده میخوانیم: «سعید سهیلی و محمدحسین فرحبخش هرچقدر هم که متفاوت باشند در یک نقطه مشترکاند و آنهم اینکه فیلمهای قبلی این دو کارگردان یعنی “گشت ارشاد” و “زندگی خصوصی” بهواسطه درگیری مربوط به لیست فیلمهای توقیفی حوزه هنری نتوانستند اکران خود را کامل کنند.
در جریان ماجراهای مرتبط با توقیف این دو فیلم بودند یک سری کارشناس که با انتقاد از محتوای این دو فیلم زبان به گلایه از آنها گشودند و البته شرایطی را فراهم کردند که اسرار سیاسی پشت پرده درگیریهای حوزه هنری-سازمان سینمایی بر سر این ماجرا مکتوم بماند. یکی از این کارشناسان شخصی بود بانام “آقای کاف” که انتقادات تندی را علیه “زندگی خصوصی” و “گشت ارشاد” رواداشت.
آقایی که هم در “کلاشینکف” است و هم در “مستانه”
حالا در فیلمهای تازه کارگردانان دو فیلم مذکور کاراکتری بانام “آقای کاف” وجود دارد؛ در “کلاشینکف” این کاراکتر با بازی علی استادی شخصیتی است متظاهر، نان به نرخ روز خور و البته بهشدت مادیگرا که بهراحتی زیر قول خود میزند و به عهد و پیمانی که با پدر کاراکتر اصلی داشته پشت پا میزند.
در “مستانه” نیز “آقای کاف” با بازی فرهاد اصلانی وکیلی است ظاهرالصلاح و در سطح، متشرع که سعی میکند با ظاهرسازی شرایط تبرئه جوانی را که به یک ستاره سینما تجاوز کرده فراهم آورد.
سهیلی: فیلمنامه “کلاشینکف” را قبل از غائله “گشت ارشاد” نوشتم
برای پی بردن به این حقیقت که آیا میان این کاراکترها و آن کارشناس، ارتباط کنایی وجود داشته بد ندیدیم ابتدا به سراغ کارگردانان دو فیلم برویم. سعید سهیلی کارگردان “کلاشینکف” وقتی از اشتراک کاراکتری فیلم خود با “مستانه” میشنود به میزان میگوید: راستش را بخواهید من “مستانه” را ندیدهام که بخواهم درباره آن قضاوت کنم اما درباره “کلاشینکف” باید بگویم من قبل از شکلگیری غائله “گشت ارشاد” سرگرم نوشتن فیلمنامه “کلاشینکف” شده بودم و در همان زمان نیز کاراکتر موردنظر را خلق کردم.
وی ادامه میدهد: کاراکتر فیلم من باشخصیت موردنظر فقط اشتراک اسمی دارد وگرنه هیچ ربطی میان آنها وجود نداشته است. اگر خود کارشناس یا کس دیگر چنین برداشتی کرده، برداشت شخصی اوست و من نباید به آن جواب دهم. اصلاً او که علیه “گشت ارشاد” آن نقدها را کرد چندان برایم مهم نیست که اسمش را بر روی کاراکتر فیلمم بگذارم.
سهیلی درباره مصاحبهای که بعد از ماجرای “گشت ارشاد” پیشآمده و در آن از جبران سیلیهایی که خورده بود سخن گفته بود اظهار میدارد: سعی میکنم جواب آدمها را رودررو بدهم؛ در همان زمان هم در گفتگو و مناظرههای فراوانی شرکت کردم و درباره فیلمم توضیح داد. درباره “کلاشینکف” هم خیلیها گفتند فلان کاراکتر به فلان شخص اشاره دارد درصورتیکه ایشان اصلاً برایم مهم نیست.
فرحبخش: نام تمامی اسامی و مکانها کاملاً تصادفی است
محمدحسین فرحبخش کارگردان “مستانه” نیز بابیان اینکه تشابه اسمی کاراکتری از فیلمش با شخص موردنظر اتفاقی بوده است به میزان میگوید: نگاهم به شخص خاصی نبود. در ابتدای فیلم هم بهصراحت ذکر کردهام که تمامی اسامی و مکانها کاملاً تصادفی است.
وی ادامه میدهد: اینکه نام فلان کاراکتر “آقای کاف” است هم اتفاقی است. مگر در این کشور فقط یک نفر است که نامش همنام آن بنده خداست. ما ده هزار نفر با اسم زبردست داریم. صدها نفر هستند که نام خانوادگی آنها روحانی است؛ آیا همه آنها را باید با رییسجمهور مقایسه کرد؟ طبیعی است که نه. یا ممکن است کلی آدم در این مملکت باشند که فامیلشان فرحبخش باشد آیا همه آنها خویشاوندان مناند؟ در کشور کلی نام خانوادگی مجیدی، محمدی یا جنتی داریم. اینکه نمیشود هرکدام از این نامها را شنیدیم دنبال کنایه به فلان شخص باشیم.
فرحبخش درباره اینکه آیا هیچگاه به فکر تسویهحساب با آنها که ماجرایی عجیبوغریب پیرامون “زندگی خصوصی” رقم زدند نبوده اظهار میکند: همان زمان اکران فیلم بهاندازه کافی درباره آنها که این ماجرا را رقم زدند تا بهرهبرداریهای سیاسی خودشان را کنند حرف زدند. درباره آقای ایکس یا ایگرگ هم حرفی ندارم چون بهتر است زمان درباره آنها قضاوت کند و فقط میگویم اسامی کاراکترهای “مستانه” تصادفی بوده است.
استادی: این هم یک کاراکتر بود مثل بقیه کاراکترها
بازیگر نقش “آقای کاف” در “کلاشینکف” علی استادی است؛ چهرهای که بیشتر در قالب نقشهای مکمل دیدهایم و البته که اغلب این نقشها را بارگههایی از طنز ایفا میکند. استادی در گفتگو با میزان درباره اینکه آیا کاراکترش در فیلم اشاره به شخصیت حقیقی خاصی بوده بیان میدارد: من در قضیه گلایههای کارگردان فیلم از شخص موردنظر نبودم و این کاراکتر را به چشم یک کاراکتر نگریستم و برای بازی در آن نیز فقط به فیلمنامه تکیه کردم.
استادی که همنام یکی از روزنامهنگاران وطنی هم هست ادامه میدهد: تنها چیزی که درباره این کاراکتر از سعید سهیلی شنیدم قرابتی است که سالها پیش با پدر کاراکتر اصلی داشته. کاراکتر خیلی هم کوتاه بود و زودتر از حد تصور ضبط سکانسهایش به اتمام رسید.
این بازیگر خاطرنشان میسازد: همینقدر بگویم که برای شخص خودم این هم یک کاراکتر بود مثل بقیه کاراکترها و اصلاً به دنبال طعنه یا اشاره به شخص خاص نبودم.
فرهاد اصلانی: اصلاً به مشابه حقیقی کاراکتر فکر نکردم
فرهاد اصلانی بازیگر توانای ایرانی که یکی از بازیگران تأثیرگذار “مستانه” است وقتی از پرسش ما درباره شباهتهای کاراکترش در فیلم و شخصیت موردنظر آگاهی مییابد ابتدا خندهای کرده و سپس میگوید: نه، برای این نقش هیچ مشابه ازای بیرونی وجود نداشت و همهچیز منطبق با فیلمنامه پیش رفت. من هم سعی کردم کاراکتر را از روی فیلمنامه بشناسم و بعد آن را خلق کنم.
اصلانی درباره اینکه آیا به هنگام خواندن فیلمنامه متوجه تشابه نامگذاری کاراکترش باشخصیتی خاص نشده بود بیان میدارد: اصلابه چنین چیزی فکر نکردم بلکه بیشتر به دنبال جزییات شخصیتی این آدم و خاستگاهش میگشتم.
این بازیگر درباره شباهتهای ظاهری که شخصیتش با مشابه ازای مشابهش دارد نیز به میزان میگوید: اینطور نیست که این وکیل فقط به فلان شخص شبیه باشد. اتفاقاً مانند این وکیل نمونههای بیرونی فراوانی هستند که طبیعی است بازیگر وقتی میخواهد به نقش برسد به این نمونهها هم مراجعه میکند.