به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم ها، ما نمی توانستیم با خارج از کشور ارتباط داشته باشیم و به همین دلیل این موسسه دفتری را در اسپانیا تاسیس کرد که بتواند فعالیت کند اما الان این دفتر خیلی فعال نیست و ما در حال بررسی تعطیل کردن یا فعال نمودن این دفتر هستیم
در نشست خبری جشنواره فیلم یاس در پاسخ به سوال های سینماپلاس عنوان شد:
به برخی فیلم سازان پول می دهیم تا به دام ابتذال نیفتند
سینماپلاس: جشنواره فیلم یاس در دومین دوره برگزاری خود ایده تعطیل شده سال های اخیر سینمای ایران را عملی و با برگزاری این جشنواره در استان مازنداران، بار دیگر بحث جشنواره های استانی را زنده می کند.
به گزارش وب سایت خبری ـ تحلیلی سینماپلاس، «جشنواره های استانی» یکی از ایده های موفق فعالیت مدیران سینمایی در اواسط دهه هفتاد بود که با حضور مرحوم مهدی سلیمی در ایران دنبال شد و شهرهای مختلف همچون: آبادان،ارومیه،شهرکُرد، رشت و… میزبان جشنواره های سینمایی شدند. بعد از تعطیلی این رویداد، برگزاری مجدد این جشنواره در دستور کار حجت الله ایوبی قرار گرفته و حالا دومین جشنواره بین المللی فیلم ویدئویی یاس قرار است با برگزاری در استان مازندران، «سینما» را باز هم در استان ها زنده کند.
در نشست خبری این جشنواره که سه شنبه بیست و هشتم مردادماه در موسسه رسانه های تصویری برگزار شد، «حسین مسافر آستانه» دبیر جشنواره با اشاره به اضافه شدن بخش انیمیشن، طرح و ایده و بخش مواد تبلیغی به اینن رویداد به عنوان تغییر و تحولات دوره دوم جشنواره، به تشریح جزئیات این رویداد پرداخت.
وی تاریخ اول شهریورماه را نیز به عنوان روز افتتاحیه جشنواره عنوان کرد و سپس به سوال های خبرنگاران پاسخ داد.
ظرفیت بین المللی شدن هست اما شرایط آن نیست
جشنواره فیلم یاس که با موضوع فیلم های ویدئویی برگزار می شود، دارای بخش بین الملل نیز هست. در شرایطی که بخش بین الملل جشنواره فجر در آستانه حذف شدن است، حضور چنین بخشی در یک جشنواره موضوعی، نکته ای سوال برانگیز است. این همان مساله ای است که خبرنگار سینماپلاس در جلسه مطرح کرد و مسافر آستانه در پاسخ به آن گفت: «جشنواره فیلم یاس بیش از جشنواره فجر با بخش بین الملل ارتباط دارد و تعداد فیلم های بیشتری از این بخش راهی بازارهای خارجی شده و فیلم های خارجی نیز در شبکه نمایش خارجی بیش از دیگر بخش های سینمای ایران نمایش داده می شود».
آستانه در پاسخ به این سوال که تا چه حد قوانین یک جشنواره بین المللی همچون: عدم جرح و تعدیل فیلم ها، حضور فیلم های جدید تولید شده در همان سال و… در این جشنواره رعایت می شود؟ گفت: «از نظر تخصصی و ضوابط یک جشنواره بین المللی، جشنواره یاس این ظرفیت را دارد که به شکل بین المللی برگزار شود اما متاسفانه ضوابط آن وجود ندارد. ما برای بین المللی بودن نیاز به فراهم کردن برخی مقدمات داریم اما نباید فعالیت در این بخش را تعطیل کنیم. برای رسیدن به استانداردهای بین المللی در برگزاری جشنواره، نیاز به تعامل با کشورهای دیگر داریم و باید دبیرخانه ای باشد که در طول سال با دنیا ارتباط داشته باشد.
از برخی فیلم های فرهنگی حمایت می کنیم
آستانه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درخصوص فلسفه وجودی این موسسه که صرفا محدود به خرید فیلم های خاص با مبالغ بالا و ارائه آن به شرکت های پخش خصوصی شده است گفت: «تفاوت فعالیت موسسه رسانه های خصوصی با شرکت های خصوصی فعال در بخش خصوصی این است که موسسات خصوصی باید با حاکمیت اقتصاد در این عرصه فعالیت کنند و نمی توانند فارغ از مسائل مالی فعالیت داشته باشند. به همین دلیل باید آثاری را خریداری کنند که برگشت سرمایه داشته باشند و اما آثاری که توسط موسسه رسانه های تصویری خریداری می شود، غالبا آثاری نیستند که مخاطب به آنها اقبال داشته باشد».
مسافر آستانه فعالیت این موسسه را به عنوان «سوپاپ اطمینان» سینمای ایران دانست و گفت: «خرید فیلم های هنری به عنوان ترمزی برای جلوگیری از سرازیر شدن سینماگران به سمت آثار کم ارزش لازم است. ما فقط آثاری را مورد حمایت قرار می دهیم که در موسسه رسانه های خصوصی اقبالی به آنها نمی شود».
خبرنگار ما از مسافر آستانه پرسید: «چه لزومی دارد که برای خرید چند فیلم، موسسه ای مانند رسانه های تصویری فعالیت جداگانه داشته باشد و چرا همین مبلغ حمایتی از سوی نهادهای دیگر به سینماگران پرداخت نمی شود»؟ گفت: « هر اثری که در سینما تولید می شود، حقوق جداگانه و رایت های متعددی دارد که فقط به بخش مربوطه فروخته می شود. مثلا اثری که قرار است از تلویزیون پخش شود، رایتی دارد که صرفا تلویزیون می تواند آن را بخرد و اینطور نیست که فارابی هم بتواند آن را بخرد.»
آستانه در پاسخ به سوال دیگر سینماپلاس درخصوص جزئیات تاسیس و فعالیت دفتر این موسسه در کشور اسپانیا گفت: « این دفتر پیش از حضور من در موسسه تاسیس شده بود تا بتوانیم امور مربوط به خرید و فروش فیلم را در خارج از ایران انجام دهیم. به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم ها، ما نمی توانستیم با خارج از کشور ارتباط داشته باشیم و به همین دلیل این موسسه دفتری را در اسپانیا تاسیس کرد که بتواند فعالیت کند اما الان این دفتر خیلی فعال نیست و ما در حال بررسی تعطیل کردن یا فعال نمودن این دفتر هستیم».
دومین جشنواره بین المللی فیلم ویدئویی یاس اول تا ششم شهریور ماه سال جاری همزمان در تهران و آمل برگزار میشود.