مشکلات فینال کار وجود داشت تا یک روز بهرام بیضایی آمد و وقتی وضعیت را برایش توضیح دادم گفت این فیلمنامه به جایی نمی رسد اما من که درگیر آن قضیه استعداد درخشان بودم با خودم فکر کردم این اساتید دیگر پیر شده اند و منفی بافی می کنند، من خودم بلدم چکار کنم و حتما فکری برای آخرش خواهم کرد ولی حق با استاد بود و 150 صفحه نوشتم و کلی موقعیت بامزه برای شخصیتها خلق کردم اما آخرش مجبور شدم ولش کنم.
پیمان قاسم خانی: قرار بود تنابنده «طبقه حساس» را بنویسد/بیضایی گفت این فیلمنامه به جایی نمی رسد/ هیچ ابایی از پرداختن به شوخیهای جنسی ندارم
سینماپلاس: پیمان قاسم خانی در دو ماه اول امسال به شدت در کانون توجه مخاطبان و منتقدان قرار داشت آن هم به خاطر نگارش فیلمنامه اثر پرفروش «طبقه حساس» و همکاری دوباره اش با کمال تبریزی. به گزارش سینماپلاس طی این دو ماه رسانه های بسیاری به سراغ او رفتند و با وی گفتگو کردند اما شاید یکی از بهترین گفتگوها، گفتگویی بود که مسعود مهرابی در «فیلم» با او انجام داد. در این گفتگو قاسم خانی از همه چیز و همه جا گفت و سعی کرد بی سانسور نظراتش را ابراز کند.
مشکلات فینال کار وجود داشت تا یک روز بهرام بیضایی آمد سر کلاس…
یکی از آموزنده ترین گفته های قاسم خانی درباره درسی است که در کلاس فیلمنامه نویسی بهرام بیضایی گرفته است. به گزارش سینماپلاس قاسم خانی درباره شروع به کار فیلمنامه نویسی اش می گوید:«زمانی که وارد دوره فیلمنامه نویسی شدم ناگهان حس بااستعداد بودن بهم دست داد. اتودها و طرحهایی می نوشتم که استادها دوست داشتند و کم کم کار به جایی رسید که باورم شد که استعداد درخشانی در حال ظهور است. شروع کردم به نوشتن فیملنامه ای که خیلی سریع و روان نوشته شد و شخصیتها و موقعیتهای شیرینی هم داشت ولی به اواخرش که رسیدم نمیدانستم قرار است داستانم را به کدام سمت ببرم و کجا ختم کنم.» مشکلات قاسم خانی ادامه داشته تا استمداد از بیضایی. به گزارش سینماپلاس وی در این باره می گوید: «مشکلات فینال کار وجود داشت تا یک روز بهرام بیضایی آمد سر کلاس و وقتی وضعیت را برایش توضیح دادم گفت این فیلمنامه به جایی نمی رسد اما من که درگیر آن قضیه استعداد درخشان بودم با خودم فکر کردم این اساتید دیگر پیر شده اند و منفی بافی می کنند، من خودم بلدم چکار کنم و حتما فکری برای آخرش خواهم کرد ولی حق با استاد بود و 150 صفحه نوشتم و کلی موقعیت بامزه برای شخصیتها خلق کردم اما آخرش مجبور شدم ولش کنم چون تکلیفم با داستان مشخص نبود و نمیدانستم بناست قصه به کجا ختم شود.»
فیلمی که میخواهم بسازمش!
قاسم خانی که از جمله فیلمنامه نویسانی است که مدتهاست به دنبال فرصتی است برای کارگردانی در این باره می گوید:«برای همین فیلمی که 100 سال است میخواهم بسازمش رکورد یادداشت برداری را جابجا کرده ام و مدام نکته های ریزودرشتی را مینویسم و کنار میگذارم چون شخصیت محور است و لحنش نسبت به کارهای دیگر ناشناخته است اگر این یادداشتها نباشد نمی توانم کار کنم.» به گزارش سینماپلاس وی درباره سختیهای فیلم شدن این فیلمنامه می افزاید:«همین قصه ای که میخواهم فیلمم را براساس اش بسازم از این نوع قصه هاست که خیلی سخت به فیلم شدن راه می دهد. باید آن را در قالب داستان کوتاه بنویسم و بعد به فیلمنامه تبدیلش کنم ولی حتی اگر این کار را کنم داستان کوتاهم را چاپ نخواهم کرد.»
سیدمحمد بهشتی گفت فیلمنامه ات را ببر طبقه پایین و شماره بگیر
جالب اینجاست که قاسم خانی هم به اندازه اغلب چهره های مستعد دیگر از همان ابتدای کار با بوروکراسی اداری درگیر بوده. در این باره پیمان می گوید:«زمانی که به کلاسهای فیلمنامه نویسی میرفتم سیدمحمدبهشتی رییس وقت فارابی یکی از استادهای ما بود و یک بار فیلمنامه ای از مرا خواند و خوشش آمد و گفت ببر طبقه پایین بخش فرهنگی فیلمنامه ات را ثبت کن و برایش شماره بگیر. من هم بلافاصله رفتم پایین و فیلمنامه را به آقایی که آنجا مسئولیت داشت تحویل دادم. آن آقا فیلمنامه را خواند و ایرادهای عجیب و غریبی گرفت و هر قدر هم که توضیح میدادم باز ایراد می گرفت.» به گزارش سینماپلاس بازگشت قاسم خانی و اظهار ناراحتی نزد بهشتی هم راه به جایی نمی برد. قاسم خانی ادامه می دهد:«بهشتی در پاسخ به گلایه های من گفت میخواستم بدانی فیلمنامه نوشتن در سینمای ایران فقط این نیست که قصه ای را بنویسی و دیالوگ بگذاری. این دردسرها را هم دارد پس فعلا فیلمنامه ات را بایگانی کن تا بعد.»
قرار بود تنابنده «طبقه حساس» را بنویسد
قاسم خانی ماجرای همکاری با تبریزی در «طبقه حساس» را هم نه ناشی از طرح این فیلم که برآمده از برنامه ای قبلی برای شکل گیری یک همکاری دوباره بین خودشان می داند. به گزارش سینماپلاس قاسم خانی در این باره می گوید:« کمال تبریزی و من سه بار با هم دیدار کردیم و درباره همکاری حرف زدیم. ولی ایده هایی که در آن صحبتها مطرح می شد برای من جالب نبود. در نهایت تبریزی این ایده را مطرح کرد که همسر مردی از دنیا می رود و در طبقه دیگری از قبرش مرد غریبه ای دفن می شود و …» قاسم خانی از این هم می گوید که انگار بنا بود تنابنده این فیلمنامه را بنویسد. به گزارش سینماپلاس او اظهار می دارد:«ایده تبریزی در حد دوسطر بود و برای من همه چیز داشت. البته قبل از من با محسن تنابنده صحبت کرده بودند که هم وقت نداشت و هم ایده را نپسندیده بود ولی من به شدت به وجد آمدم.»
به عنوان فیلمنامه نویس هیچ ابایی از پرداختن به شوخیهای جنسی ندارم
پیمان قاسم خانی که اتفاقا برخلاف بسیاری از مبتذل نویسان سعی زیادی در استفاده ابزاری از شوخیهای جنسی ندارد در این گفتگو به صراحت درباره بی ایرادی وجود شوخیهای جنسی در «طبقه حساس» سخن گفته است. به گزارش سینماپلاس قاسم خانی مانیفستش در این باره را چنین مطرح می کند:«به عنوان فیلمنامه نویس هیچ ابایی از پرداختن به شوخیهای جنسی ندارم البته در حد عرف جامعه و معتقدم واکنشهای مصلحانه ای که گاه علیه این جنس کمدی نشان داده می شود تا حدی ریاکارانه و افراطی است. در جامعه ای که جوکهای رکیک و شوخیهای جنسی ورد زبان همه است این موضع گیری حتی اخلاقی هم نیست. چرا وقتی به سینما می رویم ژست اخلاقی میگیریم و انتظار داریم فرهنگ عمومی مان هیچ تاثیری روی فیلمها نگذارد؟» قاسم خانی با تاکید بیشتری بر فیلم تازه تبریزی ادامه می دهد:«داستان “طبقه حساس” ویژگیهایی داشت که به شوخیهای جنسی راه میداد و من هم تا وقتی کار از چارچوب مشخصی خارج نشود پرهیزی در استفاده از این نوع طنز ندارم.»
پایان مطلب/