بسیار دلم میخواست درباره مفاسد اقتصادی در این برنامه حرف بزنم. سعی خودم را هم کردم اما خب باید ببینیم چه کسانی دوست دارند در این باره صحبت شود و چه کسانی دوست ندارند. امر به معروف و نهی از منکر فقط این نیست که بگوییم چرا حجاب را رعایت نمی کنید. این هم هست که بپرسیم پولها را داری کجا می بری. اصلا دین یعنی اعتراض به ناحق.
داریوش کاردان: خیلی دلم میخواست درباره مفاسد اقتصادی حرف بزنم/بعد از 88 “ربنا” شد یک وسیله مبارزه!/ تلویزیون ما فقط عدس و نخود پخته جلوی مهمان میگذارد
سینماپلاس: داریوش کاردان مجری قدیمی تلویزیون که بسیاری وی را به واسطه به نام برنامه “صندلی داغ”اش می شناسند بعد از چندسال دوری از تلویزیون امسال با برنامه “شهر باران” به رسانه ملی بازگشت. به گزارش سینماپلاس کاردان در همین دو هفته ای که از ماه رمضان گذشته سعی کرده با برنامه جدیدش احیاگر خاطرات قدیمی که مخاطبان از برنامه هایش دارند باشد اما اینکه در این زمینه چقدر موفق بوده را باید صبر کرد تا انتهای ماه مبارک و بعد به ارزیابی پرداخت. وی در تازه ترین گفتگویش که با مرجان فاطمی در “هفت صبح” انجام شده نکات جالبی را درباره دلایل دوری اش از تلویزیون، شرایط فعلی تلویزیون و تکراری بودن روش برنامه سازی در آن گفته است. به گزارش سینماپلاس در این گفتگو کاردان یکی از مهمترین خواسته هایش را این دانسته که بشود در برنامه ای زنده مثل “شهر باران” درباره مفاسد اقتصادی صحبت کرد. بخشهای خواندنی گفته های کاردان را در ادامه می خوانید:
مدتی است که حس می کنم میشود حرف زد
در دولت قبلی با اینکه ادعا میکردند آزادی نزدیک به مطلق است اما به دلیل مشکلاتی که در کشور وجود داشت و همین طور پایین آمدن آستانه تحمل مسئولان، عملا امکان حرف زدن وجود نداشت…بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر مدتی است که حس می کنم میشود حرف زد. هم در صداوسیما و هم در مطبوعات فضای کلی جامعه یک مقدار بازتر شده است.
“صندلی داغ” شده بود “صندلی خنک”
علت کناره گیری ام از “صندلی داغ” این نبود که کسی بهم بگوید این را بگو یا آن را نگو. این برنامه به جایی رسیده بود که مهمانانش دیگر داغ نبودند و شده بود “صندلی خنک”. گفتگو با آدمهایی که در کشور نقشی ندارند یا شاخص نیستند چیزی برای مردم ندارد یا اگر داشته باشد داغ نیست.
تلویزیون ما فقط عدس و نخود پخته جلوی مهمان میگذارد
حکایت رادیووتلویزیون ما حکایت صاحبخانه ای شده است که بلافاصله بعد از ورود مهمان به او می گوید ما فقط عدس پخته و نخود پخته داریم. حالا چی میل دارید؟ این شبکه تا آن شبکه مگر فرقش چقدر است؟ در این شبکه یک جمله گفته میشود و در آن شبکه، نه. مثلا اینجا یک نماینده مجلس میهمان برنامه می شود آنجا چند تا یتیم. به گزارش سینماپلاس کاردان در توصیف فضای تکراری برنامه سازی شبکه ها می گوید: شبکه ها به لحاظ سخت افزاری فرقی ندارند و و ما کلا بلحاظ برنامه سازی ضعیف هستیم. یکی از ضعفهای ما این است که امکاناتی که بقیه کشورهای دنیا دارند را ما نداریم و دوم اینکه از امکاناتی که داریم هم حق نداریم استفاده کنیم و سوم اینکه حق را هم بهمان بدهند بلد نیستیم استفاده کنیم. یاد گرفتیم که یک نفر را بیاوریم و یک مهمان بنشانیم جلویش و بپرسیم حال شما؟ قربان شما؟ وله ای می بینیم، سری می زنیم به اتاق فرمان تا برنامه تمام شود.
رمضان ماه میهمانی خداست باید جوک هم بگوییم
شبهاب قدر و ایام شهادت حضرت علی(ع) خیلی برایم گرانقیمت هستند اما درباره سایر روزهای ماه رمضان معتقدم ماه میهمانی خداست و جشن است و باید بگوییم و بخندیم و حتی جوک هم بگوییم. کم کم محک می زنیم و میرویم جلو تا ببینیم صداوسیما چقدر اجازه میدهد که به برخی مسائل هم ورود کنیم.
نهی از منکر این است که بپرسیم پولها را داری کجا می بری
بسیار دلم میخواست درباره مفاسد اقتصادی در این برنامه حرف بزنم. سعی خودم را هم کردم اما خب باید ببینیم چه کسانی دوست دارند در این باره صحبت شود و چه کسانی دوست ندارند. امر به معروف و نهی از منکر فقط این نیست که بگوییم چرا حجاب را رعایت نمی کنید. این هم هست که بپرسیم پولها را داری کجا می بری. اصلا دین یعنی اعتراض به ناحق.
شجریان تا 4 صبح بیدار بود و “ربنا” میخواند
“ربنا” دعایی است که قبل از انقلاب توسط مرحوم ذبیحی خوانده شد و یک مرتبه تبدیل شد به یک رسم. بعد از انقلاب هم شجریان آن را خواند. من هم در آن استودیویی که شجریان “ربنا” میخواند حاضر بودم. شب اول ماه رمضان سال 57 بود و شجریان تا 4 صبح بیدار بود و ربنا میخواند. آن زمان من تازه رفته بودم رادیو و کار خاصی هم نمیکردم. مینوشتم، نامه میبردم و پولی هم نمیگرفتم. شجریان، ربنا را در ادامه ربنای ذبیحی خواند و مردم پسندیدند. به گزارش سینماپلاس کاردان تعبیر جالبی هم از “ربنای” بعد از اتفاقات 88 دارد و می گوید: بعد از سال 88 این “ربنا” شد یک وسیله مبارزه! حالا هم که این جوان آمده{آقای فکار} دوباره آن را خوانده ولی نمیدانم چرا به “ربنا”ی شجریان اجازه پخش نمیدهند.
پایان مطلب/