شنیده شده بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش و انجمن سینمای جوانان ایران، بی سر و صدا هزینه سفر چند تن از دست اندرکاران سینمای ایران به جشنواره فیلم کن را تامین کرده اند. یا شنیده شده برخی منتقدان سینمایی که در نشستهای خانه سینما مرتب از فشارهای وارده از سوی مدیریت قبلی سینما بر خود گلایه داشتند با حمایت همان مدیران چند سفر به تونس را میهمان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده اند!
در حاشیه تصمیم خوب سازمان سینمایی و اجرای غلط آن
فهرست یواشکی مسافران خارجی دولت دهم در دست کیست؟!
سینماپلاس/ رضا استادی: اوایل تیرماه امسال حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی کشور در نشستی خبری با نمایندگان رسانه های گروهی دیدار و به پرسش های آنها پاسخ داد. در این جلسه به ابتکار «محمد رسول صادقی» مدیر روابط عمومی این سازمان، از میان افراد حاضر در جلسه قرعه کشی صورت گرفت و پانزده نفر از خبرنگاران حاضر در جلسه انتخاب شدند تا در سفرهای خارجی رییس سازمان سینمایی حضور داشته باشند.
به گزارش سینماپلاس، این اقدام یکی از اتفاق های مثبت و خوب حوزه سینمای ایران است. روزنامه نگاران سینمایی در طول دوران فعالیت خود حتی در رسانه های دولتی، همیشه جزو اقشار محروم و آسیب پذیر بودند و برخلاف خبرنگاران گروه های سیاسی، اقتصادی، ورزشی و… که در طول دوران فعالیت خود امکان حضور در سفرهای خارجی را پیدا می کردند، هیچگاه از چنین امکانی برخوردار نبودند و اگر هم خبرنگار یا منتقدی توانسته در رویدادی بین المللی حضور یابد، یا به اتکای جیب پُرپول خودش بوده یا امتیازهایی که به شکل نامساوی در سینمای ایران تقسیم شده است. عدم حضور در سفرهای خارجی باعث شده تا خبرنگاران سینمایی بدون امکان روئیت یک رویداد مشابه بین المللی، سال ها به نشست خبری جشنواره فیلم فجر بروند و صحبت های همه دبیران درخصوص ابعاد بین المللی این رویداد را منعکس کنند و متوجه این واقعیت نباشند که چهارچوب های یک رویداد بین اللملی بسیار فراتر از آن چیزی است که این دبیران تبیین می کنند.
درباره این اقدام مثبت سازمان سینمایی و امکانی که اخیرا برای خبرنگاران ایجاد شده چند سوال و نکته وجود دارد.
گذشته سفرهای خارجی
وقتی امکان رفتن خبرنگاران سینمایی به سفرهای خارجی مطرح می شود، اولین سوال این است که آیا چنین امکانی در دوره های گذشته هم وجود داشته یا صرفا در این دوره ایجاد شده است؟! ایوبی در کنفرانس خبری دوم تیرماه خود تاکید کرد سازمان سینمایی در همه امور امکان شفاف سازی را دارد و بر همین اساس از او می پرسم که چگونه دولت در شرایط مالی اسفناک سال 93 امکان تدارک چنین سفرهایی را دارد اما در دوره های قبل چنین امکانی وجود نداشته است؟ یا شاید هم بوده و به شکلی غیر شفاف ارائه می شده است؟! این موضوعی است که در گذشته ای نه چندان دور و به خصوص دوران مدیریت جواد شمقدری اتفاق افتاده و مثلا شنیده شده بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش و انجمن سینمای جوانان ایران، بی سر و صدا هزینه سفر چند تن از دست اندرکاران سینمای ایران به جشنواره فیلم کن را تامین کرده اند. یا شنیده شده برخی منتقدان سینمایی که در نشستهای خانه سینما مرتب از فشارهای وارده از سوی مدیریت قبلی سینما بر خود گلایه داشتند با حمایت همان مدیران چند سفر به تونس را میهمان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده اند!
آقای ایوبی! لطفا در این مورد شفاف سازی کنید و فهرست یواشکی میهمان های قبلی دولت دهم در سفرهای خارجی ـ حداقل در چهار دوره گذشته ـ را منتشر کنید تا بدانیم کدام عزیزان از این موهبت برخوردار بوده اند.
چرا قرعه کشی؟
قرعه کشی برای تعیین برندگان بانک ممکن است اقدام مثبتی باشد اما قطعا برای چنین امر مهمی روش مناسبی نیست. تصور کنید اگر قرار بود مدیران سینمایی جدید براساس قرعه کشی انتخاب شوند، چه اتفاقی رخ می داد؟ مثلا بین طباطبایی نژاد، ایل بیگی، حیدری، مسافر آستانه و… برای مدیریت های سینمایی قرعه کشی می شد!
نکته مهم این است که افراد حاضر در نشست خبری رییس سازمان سینمایی بدون هیچ محدودیتی در این نشست حاضر شدند. بر همین اساس ممکن بود آقا یا خانمی که از طرف نشریه ای خانوادگی در این نشست حضور یافته و در طول برگزاری مراسم صرفا عکس می انداختند نیز برگزیده این سفرها باشد! نکته جالب تر اینکه در این نشست تمامی خبرنگاران تخصصی و حرفه ای حضور نداشتند. همین قدر بدانید که دو روزنامه مهم کشور، خبرنگارانی را برای شرکت در این نشست فرستاده بودند که حوزه اصلی یکی از آنها تلویزیون و حوزه دیگری تجسمی بود و اتفاقا هر دو نیز برگزیده این سفر شدند. آیا این مساله ظلم در حق خبرنگاران دیگری نیست که سال هاست در این عرصه فعالیت می کنند، رسانه دارند و از بدحادثه در آن روز امکان حضور در نشست را نداشتند؟!
قرار است کجا بروند؟
اینکه خبرنگاران به کجا بروند نکته مهمی است. آیا مقصد این سفرها برنامه هایی همچون: «هفته های فیلم ایران» است که در نقاط مختلف دنیا برگزار می شود؟ آیا وظیفه این خبرنگاران پوشش خبری سفر رییس سازمان سینمایی به این کشورها است؟ آیا قرار است خبرنگاران به جشنواره های سینمایی هم بروند؟ نحوه انتخاب مقاصد مختلف این سفرها چگونه است؟ مثلا خبرنگاری که به هفته فیلم ایران در ازبکستان می رود، با خبرنگاری که به جشنواره فیلم برلین اعزام خواهد شد چه تفاوتی دارد؟ آیا نسبت به اهمیت این رویدادها، رتبه بندی خاصی نیز در میان خبرنگاران وجود دارد و مثلا افراد باسابقه و فعال به رویدادهای مهم و درجه یک اعزام خواهند شد و افراد کم سابقه در رویدادهای کم اهمیت حاضر می شوند؟
اینها ابهام هایی است که امیدواریم سازمان سینمایی بنا به قول و وعده خود به زودی به آنها پاسخ دهد. «سینماپلاس» در آینده ای نزدیک باز هم این رویداد را پیگیری خواهد کرد.
پایان مطلب/