اصلا اگر فیلمهای انگشتشمار سینماییاش را هم نمیآفرید، باز هم بهخاطر ساخت شجاعانه «داییجان ناپلئون» نامش در هنر ایران درخشان بود. آن سریال با امکانات بسیار کم دهه50 ساخته شده است. اما باوجود نبود امکانات و گذشت چهار دهه، بازهم از نظر ساخت، قابل توجه و اثری ماندگار است. چندسال پیش به شیوه سریالدیدنهایی که رسم است و شب تا سحر را میرباید، به پای دیدن «داییجان ناپلئون» نشستم.
سینماپلاس: در میان سیاستمداران ایرانی کمتر پیش می آید کسی را پیدا کنید که درباره علایق هنری خود به صراخت حرفی بزند. از آن کمتر کسانی هستند که درباره آثار هنری که پیش از انقلاب تولید شده اند به نیکی حرف بزنند. به گزارش سینماپلاس با این حال محمدعلی ابطحی مشاور رییس جمهور اصلاحات به تازگی با نگارش یادداشتی در “شرق” از تعلق خاطرش به سریال “دایی جان ناپلئون” ناصر تقوایی سخن گفته است. بخشی از این یادداشت را بخوانید:
بخاطر ساخت این سریال نامش درخشان است
ناصر تقوایی کمکار در عرصه سینما، یکی از پرالهامترینهای تاریخ سینمای ایران است. اصلا اگر فیلمهای انگشتشمار سینماییاش را هم نمیآفرید، باز هم بهخاطر ساخت شجاعانه «داییجان ناپلئون» نامش در هنر ایران درخشان بود. آن سریال با امکانات بسیار کم دهه50 ساخته شده است. اما باوجود نبود امکانات و گذشت چهار دهه، بازهم از نظر ساخت، قابل توجه و اثری ماندگار است. چندسال پیش به شیوه سریالدیدنهایی که رسم است و شب تا سحر را میرباید، به پای دیدن «داییجان ناپلئون» نشستم.
دروغ چرا! همه اش را دیدم
دروغ چرا، همهاش را دیدم. بخشی از جملات سریال تا مدتها میهمان زبانم بود و ترک عادتش موجب مرض میشد. همچنانکه بعد از گذشت اینهمه سال، کلماتی از آن سریال روی زبان و ادبیات جاری مردم نشسته است و گفتارشان را همراهی میکند. آقای پزشکزاد که خدا نگهش دارد، حتما از بابت اینکه تقوایی با آنهمه هنر و هنرمندی، نوشتههایش را سریال کرده و اثرش را اینگونه زیبا عرضه کرده، بسیار خوششانس است. میگویند آقای تقوایی کارهای مانده بر زمین فراوانی دارد. کارهای بهثمرنشستهاش هم فراوان نیست. این خصلت میتواند الگویی برای نسل هنرمند جوان کشور باشد تا از مرض پرگویی و پرتولیدی پرهیز کنند و تمام همت خود را بر این بگمارند که در زندگی خود فیلمهای اندک، اما تاثیرگذار و ماندگار بسازند.
پایان مطلب/